Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 264042 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sv: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#390366 Nu ska vi se om jag lyckas lägga upp en bild på min nuvarande pärla :-)

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Sv: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#390369

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#390371 Tack för hjälpen Erre och molnia :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#390373 [url][/url] det låter som en fin vagn navdrift på alla hjulen. Då kommer man fram på de flesta platser. Har du centrum ram på den.

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390390 Är det en 9110 du har Eremiten, brukvänlig maskin ? Om du har en skotare varför ladda max på en kärra

Avatar Fallback

Re: Sv: 12 tons skogsvagn med drift.

valtra121A  
#390391
Eremiten 74 skrev:[url][/url] det låter som en fin vagn navdrift på alla hjulen. Då kommer man fram på de flesta platser. Har du centrum ram på den.
menar du mitt inlägg om palmsvagnen? Drivning på 2 hjul men broms på 4! Va nog lite otydlig tror ja:-)

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

rikard_e  
#390397
valtra121A skrev:Jag har en palms 12 D med 8,4 m kran, navmotorer o 4hjulsbroms o den funkar bra tycker jag, bättre än moheda o andra kända märken...

Nöjd med kvalitén på kärran?

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#390406 Hej Bengt.a Det är en Volvo BM 958E Hemek Som jag har. Den är tillverkad 1976 och vi har haft den i ägo sedan 1988. Nu är det mycket som krånglar och går sönder. Så jag tittar efter nåt som ska ersätta den. Det som jag har retat mig på hela tiden är att jag inte kan ha kedjor på. Valet har stått i mellan en gammal skotare och en skogsvagn. Vet inte om valet är rätt men det kommer att bli en vagn med navdrift. Har bestämt mig till 90 procent. I skogen är enligt min mening Skogstrakter bäst. Men om jag köper en Skogstrakter för 300 tusen så är risken att det blir många dyrbara reparationer. Sen har jag en hel del vägtransporter då skogs skiftena liger 5 till 10 km från gården. Mvh Eremiten 74

   TS
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

loppan  
#390407
Eremiten 74 skrev:Hej loppan jag har kollat på Weimer. Verkar ligga bra till i pris. Det enda jag saknade är navdriften. Har skrivit till dom men ej fått svar än. Har du en sådan vagn ? Mvh Eremiten 74.


Nej jag har alltid haft patu/kesla,är inne på min andra kärra nu på 20 år.
En 595 med 9 tons kärra,patu har otroligt bra kvalité.
Går även jag och funderar på byte till hösten eller nästa säsong,jag vill gärna ha en rulldriven kärra med lite större kran.
Jag hade nog helst köpt Kessla igen eller en FTG Moheda men tycker båda är för dyra.
Jag går därför och grunnar på en 12 ton Weimer med 6700 eller 7200 kran.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#390408 Hej loppan ! Saknar du inte att kunna ha kedjor på kärran ? Det beror kanske på var man bor. Jag bor i Värmland och är i skogen till 70 procent när det är snö. Retar mig på att om man backar eller kör på en stubbe eller sten då det lutar i Sid led så kan kärran glida in i beståndet. Samma är det i en brant backe då står kärran och slirar. Eller så är det svårt att bromsa traktorn får ta hela stöten. Mvh Sven-Bertil

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: 12 tons skogsvagn med drift.

valtra121A  
#390409
rikard_e skrev:
valtra121A skrev:Jag har en palms 12 D med 8,4 m kran, navmotorer o 4hjulsbroms o den funkar bra tycker jag, bättre än moheda o andra kända märken...

Nöjd med kvalitén på kärran?
Ja, med undantag av boggielådorna som är för klena..... Började strula redan efter knappt 1 år, efter lite tjafsade med estländarna så tillverkade dom nya som är kraftigare! I övrigt är ja faktiskt tidigt nöjd!:-) mindre strul med palms än dr andra ja haft iaf...

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390416 En lite undran off topic Eremiten, de är väl öppen kedjedrift till framhjulen på 958E, funkar de bra eller hamnar de ris o sånt i kedja/drev?

En liten annan undran är med vad tänker du dra vagnen med?

Har själv en rulldriven Moheda som jag haft sen tidigt 90tal och har väl inte saknat möjligheten till att lägga på kedjor möjligen hade band varit bra för bärigheten på vissa ställen ibland.
Nu håller jag till i södra Småland så visst snö finns men sällan att de blir isiga förhållanden så jag har inte haft kedjor på traktorn heller de senaste 10åren

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#390420 Hej gnisten83 helt korrekt. Har aldrig haft problem med det. Två nackdelar finns enligt min mening. För lite vikt på framhjulen slirar om man har långt timer i brant uppförs backe och kör framåt.sen är infästningen för framhjulen för klena. Och nu är kugghjulen väldigt slitna men den är Ju 40 år gammal så inte konstigt :-) Fördelarna är många. Spårar perfekt. Ingen lång nos. Lätt att komma in i hytten. Mvh Eremiten 74

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#390421 Glömde att kommentera kedjorna. På de marker jag har och förekomsten av is och snö så är kedjor ett måste på traktorn. Dom första åren blir det en Gammal J-D 6310 som jag har. När ekonomin tillåter ska jag skaffa en begagnad traktor med vändbar förar stol och bukplåt. Mvh Eremiten 74

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#390422 En fråga till gnisten83 vad har du för traktor och storlek på vagnen ? Är du nöjd med den ? du har ju kört den i snart 25 år.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).