Bioenergi

Torvtäckt för husbehov

11 inlägg 6686 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Torvtäckt för husbehov

Hanatorp  
#390138 Jag funderar på vad som gäller vid torvtäckt för husbehov. Jag har behov av lite torv max ca 2 kubikmeter för trädgårdsändamål. På min fastighet finns ett område på ca 0,3 ha där man bröt torv till bränsle och stallströ bl a under andra världskriget. Jag har tidigare grävt upp några korgar med torv och den håller bra kvalitet.

Min fråga är vad som gäller kan man bryta torv i liten skala för husbehov utan tillstånd eller är det förbjudet? :?:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Torvtäckt för husbehov

Göt  
#390150 Du kan ju hävda att du gör det av gammal hävd. Har också gamla torvtäkter men vet inte om det finns något skrivet om dom.

Men vet att det finns skrivet på ett annat ställe i närheten men det handlar mest om avvattningsprojektet av myren

Avatar Fallback

Re: Torvtäckt för husbehov

uffejohan  
#390151 Borde väl vara samma bestämmelse som för grustäkter. Där är det OK att ta grus för vägbygge och underhåll för vägar inom fastigheten.

Avatar Fallback

Re: Torvtäckt för husbehov

Vilsten  
#390163
uffejohan skrev:Borde väl vara samma bestämmelse som för grustäkter. Där är det OK att ta grus för vägbygge och underhåll för vägar inom fastigheten.

Krävs väll dock anmälan (ej tillstånd) för grustäckt?

Användarvisningsbild

Re: Torvtäckt för husbehov

halvproffs  
#390165 Du måste sätta ut koordinatpinnar och begära koncession för området och lämna en detaljerad skrivelse hur ditt uttag kommer att påverka vattenföringen nedströms och lämna in en deponi om 50000:- till LS och lämna en beskrivning på hur du tänkt återställa området efter avslutad brytning och delge grannarna deras lagliga rätt att överklaga till först LS och sen till Miljödepartementet och till sist Bergsmästarämbetet..... Nä jag skojar bara. Gräv du bara!

Avatar Fallback

Re: Torvtäckt för husbehov

uffejohan  
#390167 Jo det är riktigt Vilsten. Formellt krävs det samråd, men om det inte är några kulturmiljöer eller "särkilt värdefullt naturintresse" som hotas så är det nästan bara i teorin länsstyrelsen stoppar s.k. husbehovstäkt.

Användarvisningsbild

Re: Torvtäckt för husbehov

Vardon  
#390173 Synd du inte sa något före påsk hade du kunnat få några skopor.

Behöver du en rivare till tavlorna?

Avatar Fallback

Re: Torvtäckt för husbehov

Hanatorp  
#390221
uffejohan skrev:Jo det är riktigt Vilsten. Formellt krävs det samråd, men om det inte är några kulturmiljöer eller "särkilt värdefullt naturintresse" som hotas så är det nästan bara i teorin länsstyrelsen stoppar s.k. husbehovstäkt.


Med tanke på att området varit kraftigt påverkat av tidigare torvtäkt tror jag inte att några speciella naturvärden finns. Det finns ett 15-tal gamla torvgravar i olika storlekar i avdelningen. Skogen som finns är därför gles då det inte finns så många punkter där träd kan växa. Brytningen kommer att ske för hand med spade och kan knappast påverka vare sig vatten kvalité eller något annat. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torvtäckt för husbehov

Göt  
#390223 Då är det väl snarare så att du gör något traditionellt kanske du skulle söka EU bidrag. Jag tror att man kan få det för lieslåtter :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Torvtäckt för husbehov

jannee  
#390228 Finns väl ingen som kan förbjuda dig att ta lite torv för husbehov på din egen ägda mark.
Tror att många oroar sig i onödan över småsaker.
För övrigt fungerar annars sågspån (av löv) bra som jordförbättringsmedel, förmultnar inte riktigt lika fort som torv.

Avatar Fallback

Re: Torvtäckt för husbehov

Hanatorp  
#390337 Jag skall använda torven till rhododendron och andra surjordsväxter i trädgården. Har rensat lite i ett dike längs ena kanten på mossen och kan ta vara på torv och annat från rensningen.

Tack alla för synpunkter!

:smile:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).