Bioenergi

Flisa träd och/eller ved

3 inlägg 4783 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Flisa träd och/eller ved

Dnorden  
#371504 Jag letar efter maskiner till att flisa och/eller göra ved av mina träd, ev också någon som kan transportera flisen till ett värmeverk. Träden finns i Kivikstrakten.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Flisa träd och/eller ved

Tjita1  
#371506 Jag skulle nog rekommendera att du hör med ett värmeverk i närheten vilka dom använder, och om dom är intresserade. Var det du som hade de 1000 äppelträden? Det blir väl nån bil iallafall, så det lönar sig för dom. Vet inte vilka som finns så långt ut, den närmsta jag känner till är Ystad, som har en ganska liten fliseldad panna, tror den är på en 10-15 MW eller nåt sånt.

Användarvisningsbild

Re: Flisa träd och/eller ved

Ekvall  
#389847 Jag (anställd) pysslar med stamvedsflisning.
Huggarna vi har tar 90cm stamdiameter samt vi kör en del ris, dom är byggda som en trailer och dras med timmerbilar och körs ihopkopplade (24m) så det krävs ju lite svängrum och inte allt för geggigt då ekipagevikten är 56ton.
Vi kör runt i stort sett hela småland (utgångsort Älmhult) och skåne samt en del norröver.
Det är ju lite meck att flisa mindre objekt där det krävs en utomstående entreprenör med baljor då flisen inte får läggas på oasfalterad plan.

Om det är av intresse så hojta till

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).