Öppna kategorin

Grannar upprödra över avverkning

11 inlägg 5232 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Grannar upprödra över avverkning

branndal  

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Grannar upprödra över avverkning

bgl  
#389469 Den klagande grannen flyttade till platsen för 43 år sen!
Den gången var det av virkesvältorna att döma dåligt röjd och ogallrad ungskog.
Nu blir det åter igen samma skog som han en gång, rimligen frivilligt, flyttade och blev granne med!

Användarvisningsbild

Re: Grannar upprödra över avverkning

svampbob  
#389472 Vilket liv det då ska bli när de kvarlämnade granarna blåser ned i höst.

Användarvisningsbild

Re: Grannar upprödra över avverkning

rokon  
#389484 Avdelningen storm i ett vattenglas.

Användarvisningsbild

Re: Grannar upprödra över avverkning

branndal  
#389486
Avdelningen storm i ett vattenglas.
Visste inte i vilken kategori jag skulle lägga denna länk i, finns den? =))

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grannar upprödra över avverkning

anersimyra  
#389502 Någon avverkning av riskträd eller gallring av dåliga träd var det ju inte frågan om. Det är väl snarast en helt fel utförd naturvårdsgallring.. :surp: :shock:

Avatar Fallback

Re: Grannar upprödra över avverkning

jannee  
#389504 Ser i mitt tycke ut som en s.k. dimensionshuggning = plockat bort allt av värde. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Grannar upprödra över avverkning

tallen100  
#389518 Klart att markägaren måste få avverka sin skog, men många gånger har jag full förståelse för att folk blir upprörda som det ofta ser ut, så ska det lämnas ett gäng torrgranar och även någon dunge med granar som ändå blåser ner till hösten och blir liggandes kvar där sen, mitt i synfältet från köksfönstret. Ner med allt på såna platser i stället.

Användarvisningsbild

Re: Grannar upprödra över avverkning

anersimyra  
#389521
jannee skrev:Ser i mitt tycke ut som en s.k. dimensionshuggning = plockat bort allt av värde. :mrgreen:
En sådan " naturvårdshuggning " ..( enligt uppsatt anslag ) gjorde de i min uppväxtkommun i våras. All grov frisk skog var på en yta av ca 2 ha kalavverkad med skördare, några grövre Aspar som lämnats blåste omgående ner, det som återstod var en grupp u formade slanor märkta med naturvårdssnitslar... :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Grannar upprödra över avverkning

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389534 Nä en ordentlig för röjning o en hederlig slutavverkning hade nog varigt melodin. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Grannar upprödra över avverkning

röjar kalle  
#389535 Det är som man blir tårögd när man ser en sån fin avverkning. :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).