Skördare

Aggregat till minigrävare

33 inlägg 19422 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38911 Hej!

Klipp lär vara mycket mer lättkört och robust. Kräver troligen mindre oljeflöde också.
När det gäller skördaraggregat så är det just svärd och kedja som tar mest stryk. Att böja ett svärd är enklare än man tror, särskilt om man är ovan och man sågar krokiga träd som växer tätt. Svärdet kläms fast ute och sedan är det bara tur och skicklighet som avgör om det slutar med ett böjt svärd eller inte.
Sedan är det lätt gjort att såga i sten eller jord också, man vill ju gärna ha så låga stubbar som möjligt.

Så ska sågkedjan ha kedjeolja för att trivas också.

Klipp är nog extra fördelaktigt om man ska ta bort sly. Att såga flera småträd samtidigt med skördaraggregatet brukar inte vara nån bra idé. Ofta trasslar träden ihop så man får såga flera gånger för att få ner allihopa. Sedan trillar nåt av träden gärna ner så att svärdet inte kan gå tillbaks. Kedjan vill också gärna hoppa om den slår emot ett av träden i full fart.
Senast redigerad av Anders Olsson ons 29 okt 2008, 00:33, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
Tjottaperka  
#38924 Tack så mycket för tipset Anders :D Värt att tänka på, kanske blir ett Naarva ändå med klipp om det blir ett inköp :)

   TS
Användarvisningsbild
stegmaster  
#38967 Det var som jag skulle villa sagt det selv Anders
Jag har som tidigare sagt haft både Tapio250 (ungefår samma som Bjm 350)
naarva, och det er som Anders sier at svård ock kedja er den stora forskjellen
mellom dom

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).