Bioenergi

Vedmaskiner behövs ej

177 inlägg 103777 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Axl  
#388989 Hur gör ni med det ni har i gripen? Kapade ett halv-lass idag och fick ganska ofta en bit som jag fick släppa och kapa för att den blev för lång.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Edner  
#388992 Jag vill gärna se en film på hur ni som kapar ur gripen lägger upp det.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Simon.M  
#389004
Axl skrev:Hur gör ni med det ni har i gripen? Kapade ett halv-lass idag och fick ganska ofta en bit som jag fick släppa och kapa för att den blev för lång.
ja den sista biten som blir kvar i gripen får man kapa på marken brukar släppa av dom vid sidan av högen med det jag kapat o ta dom senare

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Jan Skog  
#389008 Hej.
Ni använder en motorsåg med stor effekt och ett svärd som är ca 80 cm.
Den som kör gripen "krammar åt" med jämna mellanrum och snurrar gripen 180 gr, så svärdet kan köras närmare gripen mot slutet (pga att svärdet sitter på motorsågens högra sida).
Lycka till och var försiktiga så ni inte trillar ner från vedhäckarn .... när ni står så högt över marken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Simon.M  
#389145 Beror ju på vad för längd man ska kapa men för mig som kör 30 cm så måste jag kapa det som är i gripen en gång till på marken .sen tjänar man ju på att ha längre stockar än 3 meters så går det ju fortare när man är själv och inte har någon som kör kranen

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

tallen100  
#389146 Ni får skaffa vajerkran :wink: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Jan Skog  
#389179 Hej
Det tar 20 minuter att kapa 5 - 6 kbm ved (själpt mått) , sedan är det en del kringjobb. Lasta vagnen (om det behövs veden kan ju ligga på ena sidan vagnen och vedhäcken på andra sidan). Flytta arbetsplattformen. Matraster mm.
Men på en arbetsdag blir veden klar till 2 villor .
Vedhäckarna täcks sedan på "hjässan" med en plåt, nu får vedhäcken stå i 2 torksäsonger innan den transporteras in i pannrummet, då väger den ca 1300 kg.
Grov och starkt rötad ved är det inte lönt att hantera, sälj de till "värmeverken".
Vedmaskin och transportband är en onödig invertering..... satsa på vedhäckarna i stället. Oklyven ved brinner lika bra i vedpannan, blanda stort och smått.
Var försiktiga vid kapningen, arbetsmiljöverket skull alldrig godkänna denna metod.
Eftersom jag är klar med veden så ska jag fiska havsöring idag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

JensSkoog  
#389187 Skulle gära provat din metod, @Jan Skog , men jag saknar grip och kran och timmervagn och traktor :lol: :lol:
Men allt som kan göra jobbet effektivare och mindre påfrestande, ser jag som ett gode :-BD

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Jan Skog  
#389188 Gott för dig, då får du bra motion och blir varm många gånger innan du eldar veden. Enligt Buddismen ska man äga endast 7 saker och jag håll med. Vi lever alldeles fel ..... bara jobbar och stressar, allt ska gå så jävla snabbt. Men mår man bättre för att veden blir klar på nolltid?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

husqvarna_med_sthil  
#389200 I år lånade jag maskin men kommande år ska jag köra med såg och hydraulklyv när vi inte behöver så väldigt mycket. Dock gick det då med en väldig fart trots att jag fick lägga på med kranen och springa in och ut ur traktorn. Håller för övrigt med om att man ska inte ha grejer i onödan men om de saker är sju till antalet eller inte beror nog på hur aktiv man är själv och om man är sin egen eller anställd ;)

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

Vardon  
#389202 HUsqvarna: Att ha på spakarna på utsidan om det är möjligt för dig är ju guld värt när man står med sakerna på vedbacken...

Har provat metoden och tycker det funkar bra, men tycker inte om att använda kranen och framförallt rotatorn när folk står nära. Brukar typ ställa uppställningsbordet som pall och så kapar jag ett par tre kap och sen går jag till vagnen och vrider. Dock kör jag bara grant så, annars vill jag klyva.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

jannee  
#389204 I samband med Gudrunstormen köpte jag en vedmaskin, vilket jag ännu inte ångrat.
Visserligen används den minst av mig men desto mer av vänner och grannar vilka också står för ALLT underhåll (istället för hyra).
En granne har en gammal MF135. Vedmaskinen har inte varit frånkopplad från denna traktor sedan den där kopplades för nästan 10 år sedan.
En del tar hem veden för att bearbeta den på vedbacken medan andra gör motsvarande arbete ute vid avlägget i skogen. Tror ändå att vi har en ganska optimal vedhantering.
Maskinen cirkulerar runt bland ett tiotal personer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).