Skogsekonomi

Kalkyl baserad på skogsbruksplan

9 inlägg 9652 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kalkyl baserad på skogsbruksplan

Knegas  
#389068 Hej.
Hur gör ni när ni räknar på köp av skogsfastighet?
Sitter ni med papper och penna, Excel eller finns det något annat hjälpmedel?
Tycker det borde finnas någon bra excelark där man kan skriva in uppgifter från skogsbruksplanen. Sen så klart är det svårt att se priser och stormar i framtiden men funderar man för mycket på det så hade jag fortfarande suttit i en hyreslägenhet i stan. :)



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Kalkyl baserad på skogsbruksplan

fretchi  
#389103 1. Ta reda på virkesförråd
2. Uppskatta värdet på virkesförrådet.
3. Betala alldeles för mycket :lol:

Användarvisningsbild

Re: Kalkyl baserad på skogsbruksplan

Knegas  
#389106 Haha ja. Punkt 3 där är väl tyvärr den bittra sanningen. Men förhoppningsvis är det någon annan som betalar ännu mer för mycket om 30 år. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Kalkyl baserad på skogsbruksplan

jannee  
#389109 Klarar fastigheten av att betala räntekostnaden - KÖP :lol:

Avatar Fallback

Kalkyl baserad på skogsbruksplan

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389111 Räknar alla mina affärer med penna o vad som finns tillgängligt just då. Kan vara tidning, servett o kartong. O sen gör man enligt fretchis punkt 3. Konstigt nog så framstår ett köp som man betalade alldeles för mycket för 10 år sedan idag som rena reapriset idag [emoji41]

Avatar Fallback

Re: Kalkyl baserad på skogsbruksplan

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389137 Betala mest så får du skogen. Kalkylerar du för mycket så får du ingen skog.

Användarvisningsbild

Re: Kalkyl baserad på skogsbruksplan

Leif E  
#389167 Jag skulle nog inte göra en kalkyl baserat enbart på skogsbruksplanen eftersom uppgifterna i den kan skilja en del mot verkligheten.

Användarvisningsbild

Re: Kalkyl baserad på skogsbruksplan

Landshypotek Bank  Verifierat företagskonto 
#389190 Hej Knegas mfl

Jag ser skogsbruksplanen som ett bra underlag för att räkna på köpet. Men det är viktigt att även göra stickprov på de olika bestånden och bilda sig en uppfattning. Planerna varierar mycket inom landet beroende på hur skogsmarkerna ser ut och vad som räknas som ojämna bestånd, slutavverkningsbart, gallringsbehov mm och ofta beroende på planläggaren.
Jag brukar tillsammans med kunderna försöka titta både 10 och 15 år framåt vad fastigheten kan ge årligen och även vid större avverkningar exempelvis i början för att utnyttja skogsavdraget..

Utifrån köparen kan det vara det årliga flödet som är viktigt och för andra är det istället tillväxten som skapar en värdestegring.

När det gäller vilka priser man ska räkna med tycker jag att man ska titta på dagens nivå och sedan på det senaste 5-års lägsta och det senaste 5-års högsta för att skissa på variationen på inkomsterna. Detta ska du även göra med räntan.

Glöm inte andra inkomster från gården som arrenden, hyror, andelar i allmänningar, besparingsskogar mm som kan ge tillskott till det årliga flödet. Likaså om du även har inkomst av annan näringsverksamhet.

När du gjort lite skisser och besök på i skogen kontakta din bank i god tid innan buddagen. Då kan ni tillsammans räkna vidare innan det är dags att lägga bud.

Martin Sundström
Landshypotek Bank

Avatar Fallback

Re: Kalkyl baserad på skogsbruksplan

Svendufva  
#489481 Skogsbruksplanen är ett bra underlag för att bedöma hur mycket ANDRA budgivare kan tänkas vilja betala för fastigheten av ekonomiska skäl. Grannar ser dock på vad de kan betala, inte på fastighetens värde, av personliga skäl.

Först efter ett fältbesök kan du göra en bedömning av hur mycket avverkningsbar skog som finns få fastigheten, dvs om planen är över- eller underskattad.

Men gör skillnad på den årliga avkastningen som står angiven i planen och på boniteten. På lång sikt är det markens bonitet som är avgörande för hur mycket fastigheten avkastar. Bl.a. Lantmäteriet har omräkningstabeller mellan boniteter och avkastningsförmåga.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).