Bilar

Pick upp med bra komfort /behagligare fjädring?

46 inlägg 23653 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Pick upp med bra komfort /behagligare fjädring?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388864 De om biten om Saab o VM visste jag inte, däremot har VM levererat till jeep till tex den kantiga cherokeen

Avatar Fallback

Re: Pick upp med bra komfort /behagligare fjädring?

Robertberg  
#388867 Jag har hört att Ramens V6a kommer från Fiat, men det är alltså inte sant?

Användarvisningsbild

Re: Pick upp med bra komfort /behagligare fjädring?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388872 Jag är en vän av full-size pickisar och de små pickisar jag åkt/kört så är ingen särskilt
komfortabel i jämförelse.
Så om TS kan tänka sig en full-size 2wd av lite äldre modell så är det nog det närmaste
du kan komma en prisvärd, komfortabel, lättmekad och praktisk pickis med bra andrahandsvärde
och vettig driftskostnad.
Köper du en nyare japsare för fyrahundratusen och den drar kring litern milen så har du ju inte
kommit nånstans i komfortabiliteten och får ändå betala rejält.
Då är ju frågan vilken nivå man ska sikta på, en för 32000:-
http://www.blocket.se/hassleholm/Chevro ... ca=1_8&w=3
Eller en modernare för 115000:-
http://www.blocket.se/stockholm/Chevrol ... ca=1_8&w=3
Båda tyvärr 4wd så de är ju dyrare i inköp och drift och inte lika bekväma.

Avatar Fallback

Re: Pick upp med bra komfort /behagligare fjädring?

bgl  
#388876 FIAT äger Vm motori:
https://en.wikipedia.org/wiki/VM_Motori

Avatar Fallback

Re: Pick upp med bra komfort /behagligare fjädring?

Edner  
#388991
Slurfi skrev:Jag är en vän av full-size pickisar och de små pickisar jag åkt/kört så är ingen särskilt
komfortabel i jämförelse.
Så om TS kan tänka sig en full-size 2wd av lite äldre modell så är det nog det närmaste
du kan komma en prisvärd, komfortabel, lättmekad och praktisk pickis med bra andrahandsvärde
och vettig driftskostnad.
Köper du en nyare japsare för fyrahundratusen och den drar kring litern milen så har du ju inte
kommit nånstans i komfortabiliteten och får ändå betala rejält.
Då är ju frågan vilken nivå man ska sikta på, en för 32000:-
http://www.blocket.se/hassleholm/Chevro ... ca=1_8&w=3
Eller en modernare för 115000:-
http://www.blocket.se/stockholm/Chevrol ... ca=1_8&w=3
Båda tyvärr 4wd så de är ju dyrare i inköp och drift och inte lika bekväma.


Varför är en 4wd dyrare i drift?
När den körs i läge 2wd, så är ju hela främre drivlinan urkopplad.

Varför är 4wd sämre komfort?
Hårdare fjädring fram?

Avatar Fallback

Re: Pick upp med bra komfort /behagligare fjädring?

Hema  
#388998 Har man inte frihjulsnav (frikoppla navet från drivningen), så snurrar hela främre drivningen med iaf, drivna av framhjulen. Men det är extra vikt och det drar bränsle, samt mer service. Framhjulsdrift brukar även betyda sämre svängradie. Sämre fjärdring vet jag inget om och utan 4x4 skulle inte jag vilja vara på min grusväg på vintern.

Avatar Fallback

Re: Pick upp med bra komfort /behagligare fjädring?

Edner  
#388999 Frihjulsnav har dom ju.
Det hade iallafall min chevapickis jag hade för några år sedan.

Men hur mycket kan den extra vikten påverka bränsleförbrukningen?

Avatar Fallback

Re: Pick upp med bra komfort /behagligare fjädring?

Hema  
#389000
Edner skrev:Frihjulsnav har dom ju.
Det hade iallafall min chevapickis jag hade för några år sedan.

Men hur mycket kan den extra vikten påverka bränsleförbrukningen?

Det beror såklart på vikten, men det går åt mer energi att accelerera en tung bil mot en lättare, samt att bromsar slits mer med en tyngre bil. Det är inte för inte man sliter ut allt vad inredning och annat heter i en tävlingsbil..

Användarvisningsbild

Re: Pick upp med bra komfort /behagligare fjädring?

Vardon  
#389028 Jag hade kört på transporter med flak (om man nu vill ha flak) och 4 motion. Skön och enkel att köra, ligger helt okej på motorväg som dålig grusväg. Funkar helt okej på dåliga vägar och enklare terräng. Är väl egentligen markfrigången som är mest begränsande.

Men jag gillar inte pick-uper. De flesta blir för höga och otympliga att jobba med. På transportern fäller man ner sidolämmen och ställer på sin pall med gaffeltrucken. På pickup får jag alltid sidolämmen i brösthöjd och når sen bara det armarna är långa, svårt att luta sig över.

Har VW amarok och transporter på jobbet och upplever amaroken som väl så stor när man ska manövrera men rymmer inte i närheten lika mycket.

Slurfi: Upplys en pickup hatare varför de är bra :) Jag kanske bara inte sett ljuset.

Avatar Fallback

Re: Pick upp med bra komfort /behagligare fjädring?

Hema  
#389041 Kan bara instämma i att dagens pickuper är alldeles för höga på flaket. Bara för att det är en 4wd så ska de plötsligt höjas minst 10cm jämfört med en 2wd. Skrapa vindrutan kan också va en utmaning, om man inte är lång.

Användarvisningsbild

Re: Pick upp med bra komfort /behagligare fjädring?

JörgenO  
#389051
Hema skrev:Kan bara instämma i att dagens pickuper är alldeles för höga på flaket. Bara för att det är en 4wd så ska de plötsligt höjas minst 10cm jämfört med en 2wd. Skrapa vindrutan kan också va en utmaning, om man inte är lång.


Jag satt och suktade över den nya Navaran och hittade då följande fantastiska (och billiga) lösning. Hoppas det kommer en under vindrutan också :P

Användarvisningsbild

Re: Pick upp med bra komfort /behagligare fjädring?

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389076
Vardon skrev:Jag hade kört på transporter med flak (om man nu vill ha flak) och 4 motion. Skön och enkel att köra, ligger helt okej på motorväg som dålig grusväg. Funkar helt okej på dåliga vägar och enklare terräng. Är väl egentligen markfrigången som är mest begränsande.

Men jag gillar inte pick-uper. De flesta blir för höga och otympliga att jobba med. På transportern fäller man ner sidolämmen och ställer på sin pall med gaffeltrucken. På pickup får jag alltid sidolämmen i brösthöjd och når sen bara det armarna är långa, svårt att luta sig över.

Har VW amarok och transporter på jobbet och upplever amaroken som väl så stor när man ska manövrera men rymmer inte i närheten lika mycket.

Slurfi: Upplys en pickup hatare varför de är bra :) Jag kanske bara inte sett ljuset.


Håller med till fullo! Jag har haft flera fullsize pickisar, flera japan pickisar men ingen kommer i närheten av funktion och ekonomi på en transporter. Framkomligheten räcker gott, man får ju iallafall inte köra bredvid vägen.

Avatar Fallback

Re: Pick upp med bra komfort /behagligare fjädring?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389119
Robertberg skrev:Jag har hört att Ramens V6a kommer från Fiat, men det är alltså inte sant?

Ska väl vara det, Fiat alltså

Avatar Fallback

Re: Pick upp med bra komfort /behagligare fjädring?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389120
bgl skrev:Grundläggande konsumentupplysning: RAM V6 diesel-motorn är ursprungligen en SAAB-motor!

Hur då, Saab har inte haft någon egen diesel 2,2 och 3,0 var Isuzu 1,9 var ifrån Fiat

Avatar Fallback

Re: Pick upp med bra komfort /behagligare fjädring?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389122
bgl skrev:Gamla 9-5 kunde en kort tid levereras med en Isuzu V6-diesel.
Till den nya 9-5 utvecklades tillsammans med VM Motori en V6-diesel, den motor som är grunden till Chryslers nuvarande V6-diesel som finns i bl.a. RAM och vissa Jeepmodeller.

Tveksam till att detta med V6an stämmer, endast Isuzu, däremot var 1,9 dieseln från Fiat

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).