sön 18 sep 2016, 11:18#408054
RME värnar de visst om. Lägg ned skiten! Alla som fått igenväxta filter och hela bränslesystem är nog måttligt trötta på den undermåliga produkten. Samt i artikeln under, så räknas visst HVO-dieseln till fossilbränsle. Man klagar på att folk köper laddhybrider framför rena elbilar. Elbilar är inte en universal lösning, men det verkar många inte förstå.
Samt val av fordon bygger mycket på vad som finns/erbjuds på marknaden. Samt många "miljöbilar" ser enligt mig ut som en påse nötter, fula helt enkelt. Jag vet bara två bilar som ser vettiga ut, Teslan och VW Golf elbil.
BMW har ju kört bort sig i skogen som den där koreanen i Nilecity (när de kör cross i ett akvarium, plockar ned cykel i molekyler..) Jättekonstiga linjer och en inredning fullt av ljusblått (för att markera eldriften). Kan slå vad om att den genomsnittlige bilköparen vill ha en snygg bil, inte något utflippat experiment.
Enligt mig så är laddhybrider bättre än rena elbilar, men då bör vissa kriterier uppfyllas. Eldriften bör täcka minst 90% av den dagliga pendlingen, samt kunna köra en 30-50mil på en tank. Ja och en annan sak. Många vill/behöver 4wd och då minskar urvalet drastikt.
Sedan så har vi det här med heltypgodkännande av bilar, vilket i praktiken nästan omöjliggör byte av bränslesystem (inkl motor) i en bil. Dagens styrande miljönissar verkar bara vilja få oss att köpa nytt... Det går åt en massa energi att producera en bil.
Det har börjat tas upp att man får tänka på varifrån och hur elen är producerad, men jag saknar fortfarande diskussionen om batterihanteringen!
//Henke månskensskogsbonde