Skotare

Dieselförbrukning Skotare

30 inlägg 14623 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dieselförbrukning Skotare

GremoNiclas  
#38827 Tänkte vi kunde göra nån snygg statistik på hur mycket diesel/h olika skotare drar.

Själv kör jag Gremo 950F -07, drar ca 6,5 - 7 L/h i gallring. Samma i slutavverkning.

Körde Gremo 950 -98 före och den låg på samma siffror, men man fick piska på den mer när man körde, något klen Perkins 100-hästare.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

eco III

Agge_84  
#38839 kör en jd 1410D eco III som ligger runt 9-10l/h o det tycker jag är rätt bra

Användarvisningsbild
Knegarn  
#38840 840 ligger på 8 i gallring

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38841 Vår gamla 1710D ligger runt 11,5-12 liter. Den nya har vi inte kollat upp så noga ännu. Men enligt datorn så verkar den vilja ha 1 liter till ungefär.

Användarvisningsbild
Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38872 Min 840.3 snittar 11 liter i timmen på slutaverkning.

Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38942 Min Buffalo ligger på ca11 liter i slutavverkning med ett par band på, ca 10liter utan.

Vi har räknat ut det själva, känns inte som man kan lita på dieselförbrukningen som datorn påstår.... Pratade med en som sa att deras 1270 drog ca 2l/h mer än datorn sa, i grov skog, men det stämde i klen skog när den inte gick så hårt. Så man ska nog fråga sig om det stämmer som står i datorn. :!:

Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38950
Johan_84 skrev:Min Buffalo ligger på ca11 liter i slutavverkning med ett par band på, ca 10liter utan.

Vi har räknat ut det själva, känns inte som man kan lita på dieselförbrukningen som datorn påstår.... Pratade med en som sa att deras 1270 drog ca 2l/h mer än datorn sa, i grov skog, men det stämde i klen skog när den inte gick så hårt. Så man ska nog fråga sig om det stämmer som står i datorn. :!:


John Deeres datorsiffror över brnsle förbrukningen sägs inte stämma så vidare bra, dom har väl visst lagt in specifikationer på vad motorn ska förbruka vid vissa varvtal och belastningar i teorin. Stämmer det verkligen? tyckte det lät väldigt konstigt isf..

Dom borde väl ha typ som valmet en flödesmätare?

Nå iaf så ligger våran 890.2 mellan 9,5 och 12,5 liter timmen.

Användarvisningsbild
Lill Junior  
#38951 Har flödesmätare på Mastern, då ligger vi på 18-25 l/h i MB.

Avatar Fallback
ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38953 Grova grejor går tungt! :lol:

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38968 På våran gamla 1710a har vi kollat flera gånger med "verkligheten". Och då verkar då tmc siffrorna stämma åxå. Lika på skördaren.

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#38979 Hej,
För den som är intresserad av genomsnitt kommer här siffror på bränsleförbrukning från SkogForsk, rapport 22, 2006:

Skördare: 14,6l/h
Skotare: 11,8l/h

Undersökningen gjord på rapporter från 500 maskiner.
För skördare och skotare tillsammans hamnade snittförbrukningen på 1,7l/m3fub.

Saxat vidare ur rapporten:
Skotare drar troligtvis mindre pga lägre varvtal.
L/h-mätningen påverkas mest av motorstyrkan.
Medelstammen är det som påverkar skördarnas förbrukning i l/m3fub.
Förbrukningen har minskat 30% sedan 1985, dieselpriset hade under samma tidsperiod ökat från 2kr till 8kr (2006).
Skotare med kedjor drar med bränsle per timme än de utan, band drar mest.
Under en testvecka i mars drog skotarna i snitt 1l mer per timme jämfört med övrig tid på året.

Avatar Fallback
smaland  
#39026 Hehe då toppar jag nog listan här. Min 1410d drar enligt tmc 12.5-13 liter. Normal körning. Är de långt att dra då skenar de iväg. Ett objekt jag körde för några veckor sen hade jag 1,5 km å dra virket. Surt som attan, gick nästan på buken hela vägen ut. Då tror jag de skenade upp emot 17l/h. Inte roligt med den dieselräkningen för min arbetsgivare 😡
Men vad tusan ska man göra?

Avatar Fallback
ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39043 12L i timmen enligt tmc ligger våran nya 1710a på efter 1.5 veckas körning.Då är
det band runtom.

Avatar Fallback
smaland  
#39057 men sen måste man ju se till vad som händer med den timmen. Fub /m3.
En som bara pillar ut ett lass i timmen eller en som häver virke som attan. Ska man jämföra så ska de vara antingen över en längre period med liknande förhållanden eller när man är på samma trakt. Annars blir inte siffrorna rättvisa.

Användarvisningsbild

Re: Dieselförbrukning Skotare

GremoNiclas  
#43950 Någon som nånsin funderat över hur mycket soppa en skotare drar per mil?

Kan berätta att Gremon ligger ungefär på 60 - 70L/milen. :D
Personbil ca 0,6L/mil...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).