Gallring

gallringspriser

20 inlägg 10532 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

gallringspriser

Pär M  
#38809 nån som vet vad man bör ha för pris på maskinen vid gallring på 0,06 /0,08 skog i norr klara man sej på 125 på 0,06



   TS
Malwa
Användarvisningsbild
masterchief  
#38815 Jag har 158 för 0,06 och 128 för 0,08 exklusive planering.
Men jag härjar i Östergötland så det är inte jämförbart rakt av.

Avatar Fallback
Pär M  
#38816 ok ja å inte tror jag att har nått överpris heller behövs nog all kr man kan få ihop ,vad bör man räkna med för utnytjandegrad på en beg maskin i % ??

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#38818 Nyttjandegraden varierar.
Har med beståndstorlek att göra.
På min 5005a som gått snart 10000 timmar så brukar jag ligga på en nyttjandegrad på 90-98% om man tror driftuppföljningen.
Sedan får man räkna med lite mer planerade servicestop på en begagnad maskin. Det drar ned även om det inte visas där.
Sedan måste man arbeta aktivt för att minska stoptiderna, se till att ha reservslang, vanligaste kolvar etc med sig.
Hur man än ser så är stilleståndskostnaden när man åker o hämtar större än att ligga på delarna.
Sedan går strulandet i perioder, kan gå månadsvis utan att röra en slang, sedan går det ett par veckor när det nästan är dagligen.
En ständigt återkommande cirkel :lol:
Jag körde efter semestern hela 2 månader utan att röra en slang, öppnade inte ens locket på aggregatet. Nu har jag sista 2 veckorna bytt en kolv samt 2 slangar :oops:

Avatar Fallback
Pär M  
#38828 ok klart de går i våger de där me rep å sånt var bara lite nyfiken hur ni räknar era kalkyler sitter själv å räknar på en gallrings skördare å man vill ju inte räkna bort sej redan från start en del påstår man ska räkna på ca 80- 85 % på en beg maskin

   TS
Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38833 Utnyttjandegrad säger väl bara halva sanningen(om ens så mycket),lönsamhet har mycket att göra med körsätt samt förmåga att kunna fixa åtminstone nånting själv.Måste man ha ut en montör för minsta småsak så lär man inte klara sej fast TUär över 95%
Dessutom tenderar många nyare maskiner att bli kostsamma i boggi och drivlina,typ om ett kugghjul går sönder i en boggilåda så blir det kanske "billigare"(läs mindre dyrt)att skruva dit en ny 8)

Avatar Fallback
Pär M  
#38845 jo de är klart man måste försöka repa de man kan själv men udda elfel eller problem med hhm då drar de ju snabbt iväg några timmar som alltid är svårt att köra ikapp

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#38871 Du måste göra en kalkyl.
Räntor o amorteringar, reparationsbuffert, lön,färdmedel etc.
Då får du summan du måste tjäna in.
En ny maskin har mycket kapitalkostnader, men ofta högre nyttjandegrad.
En begagnad har lägre kapitalkostnader, beroende på tur och körsätt, oftast lite lägre till mycket lägre nyttjandegrad.
Vad som är rätt eller fel, det vet i tusan, jag kör begagnat, men det är många som förespråkar nytt.

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38887 125 kr tycker jag låter lågt för 0,06, men det kanske är mer pressat i norr.Beror ju lite på objektstorlek,hur väl planerat det är coh om det är väl under/förröjt. snitsling/planering tar ju en hel del tid ska de ingå i ackordet,tar ju en hel del maskintimmar annars om du sak göra det själv.

lite Ot ang.Simbas inlägg om transsmisson och boggielådor,så har vi haft tur i oturen två gånger på våran ponsse ergo. Förra årets sommarservice följde det med en kugge ut med oljan när vi bytte i boggien,blev till att riva och kolla hur mycke som var skadat. 3 drev har ja för mej det var,fick tag i beg från maskiner som dom satt i några HD-drev i istället(tror det var maskiner som gick i brant terräng i norge som hade bytt, lr nåt sånt)
Och vid årets sommarservice kom det ut lite plåtbitar som visade sig vara delar av ett lager,så det blev till att riva boggien igen.

Annars tror jag Tu kan variera ganska mycke på beg.maskiner beroende på tex tidigare ägare,om man har tur med maskinen osv.

Avatar Fallback
Bajlon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39617
jönsson84 skrev:125 kr tycker jag låter lågt för 0,06, men det kanske är mer pressat i norr.Beror ju lite på objektstorlek,hur väl planerat det är coh om det är väl under/förröjt. snitsling/planering tar ju en hel del tid ska de ingå i ackordet,tar ju en hel del maskintimmar annars om du sak göra

lite Ot ang.Simbas inlägg om transsmisson och boggielådor,så har vi haft tur i oturen två gånger på våran ponsse ergo. Förra årets sommarservice följde det med en kugge ut med oljan när vi bytte i boggien,blev till att riva och kolla hur mycke som var skadat. 3 drev har ja för mej det var,fick tag i beg från maskiner som dom satt i några HD-drev i istället(tror det var maskiner som gick i brant terräng i norge som hade bytt, lr nåt sånt)
Och vid årets sommarservice kom det ut lite plåtbitar som visade sig vara delar av ett lager,så det blev till att riva boggien igen.

Annars tror jag Tu kan variera ganska mycke på beg.maskiner beroende på tex tidigare ägare,om man har tur med maskinen osv.

Jag har gallrat 6 månader i Västerbotten. 30% högre produktion än i östra småland som är mitt ordinarie område.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39623
Bajlon skrev:Jag har gallrat 6 månader i Västerbotten. 30% högre produktion än i östra småland som är mitt ordinarie område.


Intressant, vad kan det bero på? Större objekt, mer välplanerat, mindre restriktioner var och hur man får köra, färre gränser??

Användarvisningsbild
masterchief  
#39627 Större uttag o finare kvist 8)

Avatar Fallback
Bajlon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39629
Mangan skrev:
Bajlon skrev:Jag har gallrat 6 månader i Västerbotten. 30% högre produktion än i östra småland som är mitt ordinarie område.


Intressant, vad kan det bero på? Större objekt, mer välplanerat, mindre restriktioner var och hur man får köra, färre gränser??

Rak finkvistig skog, (går t.o.m att hugga med Logmax) :D Lättkörd terräng, Perfekt planerat med GPS. (10 år före i utvecklingen än i Småland (Södra)
Medelproduktion i Västerbotten var 133 stam/tim i 0,06

Avatar Fallback
michaels  
#39815 Törs man fråga Bajlon om ersättningsnivå för 0,06?

Kul att höra att norr är före söder, fast det kanske är naturligt, ska det bli något kan man inte vara på fel objekt, och det är ibland stora arealer att köra vilse på.

Avatar Fallback
Bajlon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39819
michaels skrev:Törs man fråga Bajlon om ersättningsnivå för 0,06?

Kul att höra att norr är före söder, fast det kanske är naturligt, ska det bli något kan man inte vara på fel objekt, och det är ibland stora arealer att köra vilse på.
Priser från 2006: Norr 83:- Söder 107:- för skördning vid 0,10 medelstam. I dag ca 12% högre

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).