Verkstan

Egna reservdelar med 3D printer

22 inlägg 12431 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Egna reservdelar med 3D printer

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388627 Känner till ett företag som maskinellt tillverkade en del i titan, kostnad 60000:-
I 3D kostnad 15000:-
Fräsar och svarvar är snart på sophögen 8)
En gubbe kan mata 15 3D skrivare som går dygnet runt.
Vem sa att blir flera arbetstillfällen?

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Egna reservdelar med 3D printer

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388628 Har en Ultimaker 2 själv (plasttråd).
På jobbet har vi en Delta Tower (plasttråd) och en Form 2 (vätskebaserad).
Kommer dyka upp en metallmaskin inom ett halvår eller så också på jobbet sägs det :grin:

Jag lyckades för övrigt uppfinna en uppgradering till Ultimakern som blev rätt populär:


Har bara vågat se videon själv två gånger, rysligt pinsamt är det :oops: :oops: :oops:
Men gick inte att undvika att fastna på bild denna gången :lol:

Jag tycker för övrigt att dom intressantaste aspekterna på 3D-skrivning är att tillverka enstaka saker som helt enkelt inte var rimliga att göra tidigare, typ reservdelar till människor som är anpassade till varje individ.
Ska man göra miljoner likadana saker så är CNC och formsprutning svårt att slå.

Användarvisningsbild

Re: Egna reservdelar med 3D printer

Fredrik Reuter  
#388630 Wow, häftigt Anders!
Hatten av från mig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Egna reservdelar med 3D printer

lutfisk  
#388664 Den viktigaste aspekten för min bransch är att kunna göra olika prototyper snabbt och exakt innan man sätter en slutlig design på något som tex ska formsprutas i plast.

Avatar Fallback

Re: Egna reservdelar med 3D printer

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388665 En möjlig utveckling är att du kan köpa t.ex. en plastdel till din kaffebryggare som tillverkas direkt i affären.
Borta är all lagerhållning, inga transporter. Delar till gamla maskiner är möjliga att ha i ''lager''.

Avatar Fallback

Re: Egna reservdelar med 3D printer

Palleman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388706 Intressant, när kör ni SLA kontra tråd?
Antar att tråd går fortare och ger bättre hållfasthet, men till kostnad av sämre precision?

Användarvisningsbild

Re: Egna reservdelar med 3D printer

Sidekicknicke  
#393381 Tjena, jobbar med prototyper. Släng ut era frågor så kanske jag kan svara. Har kunskaper inom, SLS, SLA, vakuumnjutning och designmodeller.

/N

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).