Öppna kategorin

Enskild firma handla hos Ahlsell?

60 inlägg 37182 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

alias  
#388287
JPW skrev:Men varför är det fri prissättning på varor och tjänster i Sverige? Vad är syftet med det?


Har det månntro fallit bort en smiley i JPW:s inlägg?

MVH
Alias

Elmia
Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

JPW  
#388289 Det har du helt rätt i, jag är dålig på att använda sådana nymodigheter! Jag provar lite nu så får vi se hur det går: :wink:

Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

Elfving  
#388464
Camwood skrev:Ja Många har åsikter om hantverkarens priser!! Men det är väl fri prissättning på varor i Sverige ? Eller är det staten som bestämmer ? Eller Kunden ? Vad jag köper in varor för och vad jag säljer varor för är bara mitt ansvar. Om jag lägger på 10 000% på priset och kunden inte tycker det är förmånligt så får väl kunden vända sig till en annan hantverkare. :???:

Det finns en lagstiftning i Sverige som definierar ocker:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ocker

Frågan är väl var gränsen går, hur mycket får man lägga på som hantverkare? Som kund skulle man nog kunna hävda ocker om vinsten på materialet är är löjligt stor. Känner inte till något fall där någon dömts för ocker, och det är inte lätt för en hantverkarkund att syna varornas inköpspris.

Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388593 Du behöver inte bevisa ocker, konsumenttjänstlagen föreskriver att priset ska vara skäligt och då får det inte vara högst på marknaden.

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

svampbob  
#388598
busholle skrev:Du behöver inte bevisa ocker, konsumenttjänstlagen föreskriver att priset ska vara skäligt och då får det inte vara högst på marknaden.


Nu är du lite fel ute. Om jag får pris från 5 företag så är någon billigast och någon dyrast på anbudet. Det gör inte den dyraste till ockrare.

Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388606 Nej naturligtvis inte, det är inte det jag menar eller skriver. Det som diskuteras är hantverkares materialpåslag och i det fallet är inte prissättningen fri. Utan prissättningen skall som det heter vara skälig.

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

T Landström  
#388609 Inom byggbranschen brukar det vara kutym med ett påslag på material och Ue med 5-15%
Sedan kan i ett anbud anges att eventuella extra arbeten debiteras med ett annat påslag på materialet/Ue.

Sedan om det är ocker vet jag inte...men jag tror att ni får betala mindre för materialet än om ni skulle handla det själva oavsett hur bra pris ni får av försäljaren...

Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

JPW  
#388615 Vitsen är ju att vi har marnadsekonomi för att vi vill att priserna automatiskt ska pressas till att bli rimliga för konsumenterna. Om priset är högt jämfört med arbetet som krävs för att framställa en vara ska det sporra nya producenter att konkurrera tills dess att priset sjunker så pass att varan produceras så effektivt som möjligt och säljs till konsumenten så billigt som möjligt. Eller hur? Alternativet är väl planekonomi där staten bestämmer vad allt ska kosta och det funkar milt sagt dåligt?

Men ska marknadsekonomi funka krävs att det finns fungerande konkurrens och att konsumenten är fullständigt informerad om allt (typ, jag är inte ekonom). Och det är ju här byggsektorn i Sverige beter sig bedrägligt. Dels har man gått ihop i en kartell - bygghandlare och hantverkare för att minska konkurrensen, och dels mörkar man stenhårt vad materialet verkligen kostar (dvs det verkliga marknadspriset - vad grejorna normalt kostar ut ur affären). Och det genom att ljuga sina kunder rakt upp i ansiktet. Varje dag. Alla dagar.

"Jorå, rördelar är dyra grejor sörru, så att ehhh..." Nej, det är inte dyra grejor, men hantverkare vill ha enormt bra betalt för dem, men det är en helt annan sak. Och ALLA GÖR LIKADANT! Noll konkurrens - ingen går mot strömmen, för det behövs inte. Man överlever ändå eftersom marknadsekonomin är satt ur spel. I de flesta andra branscher åker man ut på röven omedelbart.

Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388621 @JPW Där satte du fingret på många saker som fungerar uselt i byggbranschen.

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

T Landström  
#388624 På vilket sätt har bygghandlarna och hantverkarna gått ihop?

Här där vi dagsläget bara 2 bygghandlare så får hantverkare betalar samma pris för materialet...
Men litar du inte på hantverkaren så kan kdu öpa in materialet själv eller köra på löpanderäkning och sköta all samordning med Ue själv... [WINKING FACE]
Tror iofs att VVS och el är de branscher som har störst avans på det "vanliga" materialet...

Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

JPW  
#388629 Bygghandlarna och hantverkarna har gått ihop på så sätt att jag inte kan köpa in materialet själv eftersom bygghandeln då ger mig en prislista som är helt absurd. Det är en prislista som ingen handlar efter. Bygghandeln vill egentligen inte sälja till mig utan putta mig till att i stället handla via hantverkaren.

Om det fanns konkurrens skulle jag kunna välja en hantverkare som inte ljuger om priserna, men det kan jag inte eftersom det inte finns.

Lite hårddraget såklart, jag tycker det är så kul att spika och renovera själv så jag har mycket liten erfarenhet av att anlita hantverkare.

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

sundelius  
#388646
JPW skrev:Bygghandlarna och hantverkarna har gått ihop på så sätt att jag inte kan köpa in materialet själv eftersom bygghandeln då ger mig en prislista som är helt absurd. Det är en prislista som ingen handlar efter. Bygghandeln vill egentligen inte sälja till mig utan putta mig till att i stället handla via hantverkaren.

Om det fanns konkurrens skulle jag kunna välja en hantverkare som inte ljuger om priserna, men det kan jag inte eftersom det inte finns.

Lite hårddraget såklart, jag tycker det är så kul att spika och renovera själv så jag har mycket liten erfarenhet av att anlita hantverkare.

Dom finns, mina kunder får min rabatt rakt av. Jag vill ha betalt för mina timmar och inte tjäna pengar på att kränga material.
Nu vet jag att vän av ordning säger att jag SKA lägga på x antal procent men detta upplägg funkar bra för mig.
OBS , jag kör solo. Att detta upplägg inte fungerar för en större firma förstår jag med

Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

Simon.M  
#388654 Köper in mitt material själv o tar rabatten. Men funkar ju så i alla branscher fick en skada på bilen och den skulle lackas om men verkstan kunde bara skicka den till en firma jag inte vart nöjd med tidigare på grund av att dom hade bäst % där sen att bilfirman fick ut full ersättning av försäkringsbolaget men behöll rabatten är mycket bluff o båg med rabatter

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

T Landström  
#388662
JPW skrev:Bygghandlarna och hantverkarna har gått ihop på så sätt att jag inte kan köpa in materialet själv eftersom bygghandeln då ger mig en prislista som är helt absurd. Det är en prislista som ingen handlar efter. Bygghandeln vill egentligen inte sälja till mig utan putta mig till att i stället handla via hantverkaren.

Om det fanns konkurrens skulle jag kunna välja en hantverkare som inte ljuger om priserna, men det kan jag inte eftersom det inte finns.

Lite hårddraget såklart, jag tycker det är så kul att spika och renovera själv så jag har mycket liten erfarenhet av att anlita hantverkare.


Det är väl helt naturligt egentligen... Det är ju hantverkarna dom tjänar pengar på...
Hur mycket byggmaterial handlar du på ett år?
Sedan varierar det säkert mellan bygghandlare och bygghandlare...

Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

Chuck Norris  
#388666 Jag förstår att hantverkarna försvarar systemet med näbbar och klor och ett visst påslag kan väl vara helt ok men varför lägger snickaren på inget eller mycket lite medan el och VVS kan lägga på både 2 och 300 % på materialet. På vissa uppdrag tjänar elektrikern mer på mtrl än på timtaxan. Ingen kan väl försvara Ahsells rabatter, det är bluff, tom jag som handlar lite får 80 % rabatt på många prylar och då kommer man ner på ungefär normalpris jämfört med andra försäljare.

Räcker inte timtaxan till så får hantverkarna för min del gärna höja den istället för att installera mtrl till ockerpriser. Det är ju ungefär som om en advokat skulle sälja sina tjänster för 750 kr tim och sedan ta 150 kr per A4 papper 60 kr för ett gem och 250 kr för en plastficka osv

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).