Grävmaskiner

Traktorgrävare - JCB 4x4 typ 3D?

4 inlägg 9107 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Traktorgrävare - JCB 4x4 typ 3D?

Svaplo  
#388536 Är en JCB 4x4 typ 3D? årsmodell mitten på 80-talet nåt att ha hemma på gården?
Gräva, planera och flytta massor. Bygga en mindre damm. Fixa några skotarspår i skogen. Inte mycket jobb i skogen, mest runt gården.
Funkar den bra att använda med pallgafflar, tänkte på sikten?
Funkar fyrhjulsdriften bra? Den har ju så små framhjul...
Kända fel och brister?
Alt är väl Volvo 646 eller Hymas 900T, men tycker de verkar klumpiga...
Någon som vet mer. Tacksam för alla svar.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktorgrävare - JCB 4x4 typ 3D?

Fredrik Reuter  
#388537 Hej,
Är det en maskin liknande den nedan du funderat på?


Användarvisningsbild

Re: Traktorgrävare - JCB 4x4 typ 3D?

Svaplo  
#388549 Ja det stämmer.
Inser att det är låg markfrigång vid terrängkörning pga stödbenens konstruktion...

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorgrävare - JCB 4x4 typ 3D?

bgl  
#388554 Vi är många i hela värden som har en gammal JCB på gården. JCB gör väl runt 20000 st per år. Efter proffsanvänding hamnar de flesta hos någon bonde! Jag har själv en från 1999.
Dom har alltid varit och kommer alltid att vara en KLUMP!
Moderna bandgrävare på knappt 10 ton är överlägsna i all grävning, runtomsvängande och klämmer inte sönder marken under sig.
En granne med en 9-tonnare på växelflak gör jobben så mycket snabbare, spec när jag bistår med frontskopan att jag inte längre gräver så mycket. Mesta nyttan med grävaggregatet är att ta sig upp på egen hand när det har halkat till vid snöplogning!
Jag vill inte råda någon att köpa en traktorgrävare, prova alternativet att köpa en hjullastare och inlejning av bandgrävare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).