Skotare

Jobberbjudande som skotarförare

33 inlägg 23083 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jobberbjudande som skotarförare

Robinljunggren  
#388505 Hej!

Hade en skotarförare som va och jobbade på vår mark, jag var ute och pratade med honom ett par gånger och vi fick god kontakt. Vilket resulterade i ett jobberbjudande, jag jobbar idag som plåtslagare och har noll erfarenhet av skotare och skogsbruk över lag men har alltid haft ett gediget intresse av maskiner och skog. Hur som helst så menade han att han kunde lära upp mig om jag var villig att hoppa på. Så nu har jag några frågor som jag skulle vilja ställa er.

Hur lång tid kan det ta att bli upplärd?

Vad har man i lön?

Hur ser en arbetsdag ut i stora drag?

Hur hade ni gjort om ni fått samma erbjudande?

Har en hustru som tyvärr emellanåt har lidit av psykisk ohälsa och jag har blivit tvungen att åka hem från jobb ibland, hur skulle de funka?

Kom gärna med svar och tips!

Tack på förhand
/Robin

#köraiskogen



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Jobberbjudande som skotarförare

Fredrik Reuter  
#388514 Hej,
Den röda tråden i detta är egentligen intresset. Har du intresset att jobba med skogsbruk och skogsmaskiner så är det inget snack, testa!
Med intresset kommer drivet och det är detta som man behöver för att bli en bra skogsmaskinsförare.

Hur lång tid det tar är väldigt svårt att säga för det beror från person till person, jag skulle gissa att fullproducerar efter ca 2 år. Att ratta kran och maskin går oftast lite fortare, men man kan oftast inte gena när det gäller rutin och därför behövs åren.

Lönen är oftast timbaserad, har sett siffror på mellan 130 och 140 kr / h för skotarförare och enkelskift, ca 165 h per månad ger då ca 16.500.- på lönekontot efter skatt varje månad.

Hur arbetsdagen ser ut beror på upplägg, är det enkelskift eller skiftkörning?
Om det är enkelskift så börjar dagen med att göra massäck och sedan brakar du ut till skogen. Startar maskinen och sedan skotar du det skifte du är på helt enkelt. Det är oftast ett väldigt fritt jobb och det var detta jag menade med rutin och intresse. Man kommer stöta på saker man aldrig varit utsatt för och man är oftast själv. Telefon, egen riskbedömning och uppfinningsrikedom är det som gäller.

Tråkigt för hustrun. Men är det enkelskift så avses så är det oftast inga problem, inom rimliga gränser lägger du upp dagen som du vill. Det viktiga är vid månadens slut, då bör du ha gjort ca 160 maskintimmar och lika många lass (väldigt grovt räknat).

Ang tips så har vi bla tråden Tips : Smartast skotning, slutavverkning och Körteknik i gallring

Flöda gärna på med dina frågor här i din tråd. Jag tror du kommer få många bra svar!

Och lycka till!

Avatar Fallback

Re: Jobberbjudande som skotarförare

rikard_e  
#388542 Tror Fredrik täckte det mesta där.

Runt 16000-17000 i månaden. Vet att vissa har företagsbil utöver den lönen dessutom.

Beror på körning, men oftast kan du lägga upp dina egna tider, hos vissa arbetsgivare så går det fint att jobba 2 timmar extra per dag och ta en ledig fredag. Eller ta två dagar ledigt på vardagarna och köra på helgerna.

Har också fått erbjudande om att bli gallringsförare, ska ut och prova på någon dag, men det som tar emot är att man står i gårdsköp och vågar då inte byta jobb, jobbar kväll = 4 dagars vecka och inom ett företag som betalar bra.

Avatar Fallback

Re: Jobberbjudande som skotarförare

tallen100  
#388550 Låter som en bra entreprenör iaf som är villig att lära upp dej från noll, sånna växer inte på träd idag.
Tycker absolut du ska prova på. Ha även med i beräkningen att det kommer en vinter med både mörker, kyla, haverier, och översnöat virke. Kan ju även bli långa resor till och från. Lycka till! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Jobberbjudande som skotarförare

Robinljunggren  
#388568 Tusen tack för era svar! Det som tar emot mest är lönen, som plåtslagare så tjänar jag bra, jobbar dessutom på ackord. Hade ingen aning att skotarlönen var så låg, med tanke på de jobb dom faktiskt gör. Att de blir vinter med snö gör mig inte så mycket då jag alltid är ute och jobbar i vanliga fall, ur som skur. Ska suga på karamellen ett tag till, de kan ju faktiskt vara värt att gå ner några tusenlappar i lön för att jobba med det intresset man har. Börjar bli duktigt trött på byggbranschen då allt ska vara färdigt innan man hunnit börja! Ös gärna på med mer info!

Väl mött
/Robin

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jobberbjudande som skotarförare

Ola63  
#388592 Hej. Jag kör skotare och tjänar ca 30000 i månaden plus reseersättning. Var 16-17000 kommer ifrån förstår jag inte. Skulle tro att man hamnar på ca 25000/mån enkelskift. Du behöver kunna fungera självständigt och förstå den ekonomiska pressen som finns inom skogsnäringen. Se till att kollektivavtal följs då många lycksökare finns inom skogsbranschen. Att kunna prestera miljömässigt och ha förståelse för vad som krävs är viktigt, personligen skulle jag aldrig jobba åt någon som inte är certifierad enligt de krav som storbolagen kräver. Behåll byggjobb och provkör under kvällar och helger är mitt tips.

Användarvisningsbild

Re: Jobberbjudande som skotarförare

Fredrik Reuter  
#388601 Hej,
Vi pratar nettolön ovan!
Det har varit uppe förr och ska man dra något snitt från detta tror jag vi hamnar runt 135 sek/h (brutto).

Avatar Fallback

Re: Jobberbjudande som skotarförare

skogh  
#388667
Robinljunggren skrev:Tusen tack för era svar! Det som tar emot mest är lönen, som plåtslagare så tjänar jag bra, jobbar dessutom på ackord. Hade ingen aning att skotarlönen var så låg, med tanke på de jobb dom faktiskt gör. Att de blir vinter med snö gör mig inte så mycket då jag alltid är ute och jobbar i vanliga fall, ur som skur. Ska suga på karamellen ett tag till, de kan ju faktiskt vara värt att gå ner några tusenlappar i lön för att jobba med det intresset man har. Börjar bli duktigt trött på byggbranschen då allt ska vara färdigt innan man hunnit börja! Ös gärna på med mer info!

Väl mött
/Robin


Jag jobbar som snickare och har varit på (stor byggen) de senaste 11 åren och nu är jag med så in i HEL:ETE trött på tidspressen att det första man bestämmer är ett slutdatum på bygget utan att beräkna ÄTA tider och vinter bla, samt att det alltid gnälls på accorden. Hade jag fått erbjudandet så hade jag huggt till snabbare än en cobra :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Jobberbjudande som skotarförare

Chuck Norris  
#388670 Den som är trött på tidspress och accord skall nog hålla sig borta från skogsmaskinerna...........

Avatar Fallback

Re: Jobberbjudande som skotarförare

skogh  
#388675 inte lika fysiskt stressigt i en hytt intalar jag mig, i torsdags laddade jag och kollegan ut 21 ton takpannor 550 m2 samt la ut dem på 8,5 h...

Användarvisningsbild

Re: Jobberbjudande som skotarförare

T Landström  
#388676
skogh skrev:inte lika fysiskt stressigt i en hytt intalar jag mig, i torsdags laddade jag och kollegan ut 21 ton takpannor 550 m2 samt la ut dem på 8,5 h...


Starkt jobbat!
Jag är förövrigt rätt glad att jag aldrig behövt jobba på ackord...

Avatar Fallback

Re: Jobberbjudande som skotarförare

hemek_h18  
#388712 Om du tjänar 30 000 kr eller om du får ut 30 000 kr i månaden är en stor skillnad.
Om du får ut 30 000 i månaden tjänar du ca:46 000 kr och din lön kostar arbetsgivaren ca:62 000 kr i månaden bara lönen.
Och du har ca: 279 kr i timmen med semester ersättning och 247 kr utan semester ersättning inräknat. Beräknat på 165 tim/månaden
Du har alltså 247 kr i timmen om du får ut semester ersättning varje månad.
Bra jobbat.

Avatar Fallback

Re: Jobberbjudande som skotarförare

rikard_e  
#388791
Chuck Norris skrev:Den som är trött på tidspress och accord skall nog hålla sig borta från skogsmaskinerna...........

Då tror jag plåtslagarna med ackord har det värre idag.

Avatar Fallback

Re: Jobberbjudande som skotarförare

rikard_e  
#388793
Robinljunggren skrev:Tusen tack för era svar! Det som tar emot mest är lönen, som plåtslagare så tjänar jag bra, jobbar dessutom på ackord. Hade ingen aning att skotarlönen var så låg, med tanke på de jobb dom faktiskt gör. Att de blir vinter med snö gör mig inte så mycket då jag alltid är ute och jobbar i vanliga fall, ur som skur. Ska suga på karamellen ett tag till, de kan ju faktiskt vara värt att gå ner några tusenlappar i lön för att jobba med det intresset man har. Börjar bli duktigt trött på byggbranschen då allt ska vara färdigt innan man hunnit börja! Ös gärna på med mer info!

Väl mött
/Robin


Vi har rätt lika jobb, känner precis som du att det är lönen som tar emot. Funderar dock på att ta tjänsteledigt i ett år och prova på skotarjobbet. Mindre slitsamt, bättre luft och mindre stress, åtminstone för min del, tror inte du har det så mycket bättre rent miljömässigt jämfört med mig , med lösningsmedel, spackeldam och privatkunder och lackerare som stressar på. Hur du än gör, lycka till!

Avatar Fallback

Re: Jobberbjudande som skotarförare

tallen100  
#388832 Nja räknar ni med mindre stress så kan det hända att ni blir besvikna :?: Allt i från avverkning till transport från skogen är väldigt pressat. Det ska gå förfullt i från det ni börjar köra tills ni slutar och gärna lite till, virket kommer aldrig ut fort nog. och reperationer och stillestånd är inte populära, det klart det är ju inte fysiskt krävande men det litar på att sitta i samma ställning och köra för fullt i 8-10 timmar och vara alert hela tiden så inget körs sönder varken skog eller maskin.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar