Traktorn i skogen

Trumbromsar eller skivbromsar på skogsvagnen ?

8 inlägg 5514 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trumbromsar eller skivbromsar på skogsvagnen ?

Eremiten 74  
#388431 Har funderingar på att skaffa en 12 tons skogsvagn. Vad har ni för erfarenheter av trumbromsar och eller skivbromsar. Vad funkar och håller bäst. Får för mig att trumbromsar är mer skyddade. Men de fryser kanske lättare. Vad tror ni ?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Trumbromsar eller skivbromsar på skogsvagnen ?

JohannesG  
#388439 Skivbromsar är bättre, de är bland annat mycket lättare att hålla rena. Smuts hittar oftast in men glömmer snabbt hur det ska komma ut igen. Skivor bromsar även bättre, sitter oftare trummor där det inte behövs lika mycket bromskraft, till exempel bak på vissa bilar. Lättare att byta belägg på också, självjusterande m.m.

MVH: Johannes G

Användarvisningsbild

Re: Trumbromsar eller skivbromsar på skogsvagnen ?

stegmaster  
#388450 Jag har haft båda typer.
Hadde skivar på Farma och har trum nu på Farmi vagnen.
Har inte haft problem med någon av dom, men skulle nog valt skivbroms om jag skulle välja til en ny vagn.
(Farmi vagnen fanns klar med trumbroms då jag köpte den).
Som sagt så skulle jag nog valt skivbroms, men oavsett er det ingen "big deal" tycker jag.
Funkar helt ok båda.

Avatar Fallback

Re: Trumbromsar eller skivbromsar på skogsvagnen ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388459 Bromstrummor är inte täta så badar du vagnen i ett lerhål kommer lera in i trumman och försämrar bromsverkan och sliter på bromsbackarna.
Skivor är självrensande

Avatar Fallback

Re: Trumbromsar eller skivbromsar på skogsvagnen ?

rikard_e  
#388498 Skivor, billigare och lättare underhåll. håller sig rena

Användarvisningsbild

Re: Trumbromsar eller skivbromsar på skogsvagnen ?

Skogstomte  
#388500 Precis som ni säger, trummor blir lätt fulla med skit som dessutom kan frysa. Skivor kan också frysa fast men de lossnar oftast med en gång när man börjar köra.

Avatar Fallback

Re: Trumbromsar eller skivbromsar på skogsvagnen ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388503 Min åsikt bygger på en"nära bromsspår i kalsongerna upplevelse" på en jeepträff i Eksjö med en nyligen inköpt jeep cj5a med V8 o trumbromsar runt om, helt orginal och med bra bett i bromsarna.....
Efter plaskat runt i björkträsket skulle vi tbx till campen så i med högväxeln och på den stora vägen i 70-80 och när jag skulle bromsa sen så låste ett bakhjul o resten hade noll bromsverkan .
Jag var en hårsmån från att köra kompisen i häcken, och fick i 2an som motorbroms så de skrek om däcken(3vxl man)
Byggde om till skivor efter de :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Trumbromsar eller skivbromsar på skogsvagnen ?

Eremiten 74  
#388504 Tack för svaren ! Det jag var mest orolig för med skivor va att de ser så oskyddade ut. Men det verkar inte vara några problem med det. Mvh Sven-Bertil.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).