Öppna kategorin

Telia ger gratissurf till vissa webbar

59 inlägg 21715 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Telia ger gratissurf till vissa webbar

Fredrik Reuter  
#388187 Ok.
Det handlar om nätneutralitet. PTS handhar detta och det är här jag funderar på att gå vidare.

https://www.pts.se/sv/Bransch/Internet/ ... -internet/

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Telia ger gratissurf till vissa webbar

rokon  
#388191 Jag var in på Telias hemsida där de skrev om detta, där fanns en flik att fylla i "Vad tycker du om denna sida" där skrev jag det är ett rent förskräckligt tilltag av er med ett så snedvridet marknadstilltag som det innebär att gynna vissa sidor med fri surf till vissa sociala media. Ni är fullständigt inne på fel linje, var marknadsneutral i edra erbjudande, hoppas ni fälls för detta tilltag.
Jag använder mig inte av några av dessa sidor ni ger fri tillgång till, är ni köpta av dem?
För att kunna skicka iväg meddelandet till dem så blev jag tvungen att klicka på en lämplig smillies också, det blev en grinig en.
Tyck till på grön flik till höger https://www.telia.se/privat/telefoni/ab ... o_komplett

Användarvisningsbild

Re: Telia ger gratissurf till vissa webbar

Fredrik Reuter  
#388194 Kanon rokon, jag gjorde det samma!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Telia ger gratissurf till vissa webbar

Fredrik Reuter  
#388211 Soppan fortsätter, jag ska försöka hålla denna tråd uppdaterad för er som vill läsa om detta.

Sundsvalls tidning skrev följande igår:

Nätneutralitet är en viktig men i politiken bortglömd fråga. Det handlar helt enkelt om att internet bör vara fritt. Internet är en infrastruktur, den som tillhandahåller nätet bör inte, ska inte, lägga sig i vilka sajter eller appar kunderna använder. Hur skulle det se ut om du innan en tur över Sundsvallsbron måste redovisa slutmålet för din resa, och slippa betala avgift om det visar sig att du är på väg till Birsta?
Det här handlar om så vitt skilda saker som demokrati och yttrandefrihet men också om den fria marknaden och om möjlighet för mindre företag att konkurrera med de stora jättarna.


Hela artikeln är här: http://www.st.nu/opinion/ledare/mirjams ... r-internet

Artikeln tar också upp det faktum varför inte Snapchat är med. Det är ju det största sociala nätverket för unga i Sverige.
Mycket konstigt, men kanske ändå inte.
Det visar sig vid närmare granskning att sex nätverk är med i Telias gratissatsning och fyra av dem ägs av Facebook. Det visar sig också att dessa sex själva har varit med att ta fram erbjudandet!

Det här kan man se ur flera aspekter.
En är att Facebook köper in sig och betalar Telia för att ge gratis surf till användarna, det är faktiskt rimligt att det gått till så och jag är inte på något sätt förvånad i så fall!
En annan är att Facebook vill köpa tillbaka unga människor som gått till Snapchat (och Snapchat i sin tur har vägrat att köpas upp av just Facebook). När potten är slut för en ung student finns i alla fall fejjan kvar liksom.
En tredje aspekt är att detta är en kommande betalmodell från Telia. Vi andra som står utanför får helt enkelt betala oss in för att de ska ge gratis internet till sina kunder.

Oaktat vad som är sant ovan är detta en av de värsta övertrampen av nätneutraliteten sedan internet startades i Sverige. Nordkorea-light.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Telia ger gratissurf till vissa webbar

Fredrik Reuter  
#388214 Har du 13 min över bör du titta på klippet nedan:


   TS
Användarvisningsbild

Re: Telia ger gratissurf till vissa webbar

Fredrik Reuter  
#388217 Så, nu har jag anmält detta till Post och Telestyrelsen, PTS.
Anmälan är anonym och enklast är att man ringer till dem på 08-6785710.
Ju fler anmälningar de får in desto större sannolikhet är det att de kommer granska detta. Detta är alltså ur ett konsumentperspektiv och det är alltså helt anonymt.

Spännande är att de nya förordningarna för nätneutralitet börjar gälla 1 Maj 2016. Det är alltså först då som PTS har laglig rätt att gå in och granska detta.

Så, gör vårt internet en stor tjänst - ring numret ovan och säg att du vill anmäla Telias nya kampanj med gratis internet till vissa sociala nätverk. Vill du inte av någon anledning inte ringa så kan du skicka en anmälan till pts@pts.se med innehållet att du vill anmäla Telia för sin nya kampanj med gratis internet till utvalda sociala medier.

Posta gärna här om du gjort detta så vi får lite koll på hur många som anmält från skogsforum.

   TS
Avatar Fallback

Re: Telia ger gratissurf till vissa webbar

Skogsinvest  
#388218 Anmälan gjord. De ska titta på detta efter 30 april. 10 min kötid just nu men det var det värt.

Användarvisningsbild

Re: Telia ger gratissurf till vissa webbar

ananders  
#388233 Synd att man är beroende av telia för mobiltäckningens skull annars hade jag bytt operatör idag.

Användarvisningsbild

Re: Telia ger gratissurf till vissa webbar

Fredrik Reuter  
#388259 Ja, jag har bundet avtal på företagsmobilen tyvärr men obundet på TV:n, telefonin och internet hemma. Där kommer jag byta, vill inte sponsra detta tilltag med i runda slängar 6.000 kr per år.

Hoppas fler anmäler till PTS så de får vetskapen om att många tycker detta är en mycket dålig idé för det öppna internetet och förhoppningsvis kan göra så de backar på detta.

Sedan finns det en annan intressant aspekt med detta.
De lovar alltså fri surf till nätverken ovan med förbehållet att man #hatarhata och alltså inte hatar på nätverken. Man ska vara schysst helt enkelt. Såvida detta inte är tomma marknadsföringsord (illa nog iofs i så fall), så kommer alltså Telia ha en censurredaktion som hämtar data från den fria surfen och bedömer sedan vad som är hat och inte hat och har alltså rätten att ta bort den fria surfen för den (enligt Telia) hatar. Vad är hat i så fall?

Vill du surfa gratis fast ha en hatcensur-granskning som kan slå till när som helst?

Även om ovanstående är i marknadsföringssyfte så är det ändå urbota dumt, hur kan man skämta om nätmobbing?

Sista ordet är nog inte sagt i detta och jag kommer banne mig hålla denna tråden vid liv under resans gång!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Telia ger gratissurf till vissa webbar

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388291 Skit också, nu måste jag ju skaffa konton på sociala media för att få valuta för månadsavgiften :shock:

Avatar Fallback

Re: Telia ger gratissurf till vissa webbar

Bosse1  
#388298 NWO som så mycket annat :x

Avatar Fallback

Re: Telia ger gratissurf till vissa webbar

axwell  
#388365 Ledaren i Sundsvalls Tidning

http://www.st.nu/opinion/ledare/mirjams ... r-internet

Användarvisningsbild

Re: Telia ger gratissurf till vissa webbar

Fredrik Reuter  
#388368 Huvvet på spiken, ledaren ovan, tack axwell för länken!

   TS
Avatar Fallback

Re: Telia ger gratissurf till vissa webbar

Hema  
#388384 Det handlar väl om att mycket vill ha mer. Men riktigt dåligt av Telia att uppföra sig på detta vis. Borde de inte lärt sig av mutskandalerna? Borde väl finnas någon etik&moral-avd, för att förhindra framtida blunders kan man tycka..

Riktigt bra att detta uppmärksammas!

Avatar Fallback

Re: Telia ger gratissurf till vissa webbar

axwell  
#389335 Anmälningarna har fått snöbollen att rulla:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6419568

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).