ATV och UTV i skogen

Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning

40 inlägg 49999 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning

Fredrik Reuter  
#341652 Hej,
Jag tror (obs tror), att myndigheten ser körkort som en "kanal" att utbilda förare. Man måste alltså plugga in information om vilka risker som finns med dessa fordon och genom detta kommer olycksstatistiken att sjunka eftersom människor lär sig mer i allmänhet och om risker i synnerhet.

   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning

Hema  
#341680
skogh skrev:Om det ska vara obligatoriskt med förar utbildning så ska detta gälla ALLA oavsett om man har kört hjuling i 40 år redan. Undantaget de som redan har papper på att man redan har gått terräng körning kurs.

Först då kommer skade statistiken minska!

På vilket sätt kommer ett kort hindra fyllekörning eller att någon minderårig kör? Fast du var kanske ironisk?

Avatar Fallback

Re: Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning

axwell  
#341725 ]Som jag har fattat det underliga förslaget så gäller det bara terrängreggade (arbetsfordon) ATV.

Quad spelar väl i en egen division?

Traktor- och vägreggade har ju redan sina sina krav på behörighet.

Att sen vägmaskinerna kan vara ute på olovlig körning i terrängen eller hem från krogen tycks inte förslagsställarna ha den blekaste aning om.

Hur skiljer sig olycksstatistiken åt mellan dom olika registreringstyperna, är det bara terräng som drabbas? :?: :roll:

Avatar Fallback

Re: Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning

Hema  
#341732
axwell skrev:]Som jag har fattat det underliga förslaget så gäller det bara terrängreggade (arbetsfordon) ATV.

Quad spelar väl i en egen division?

Traktor- och vägreggade har ju redan sina sina krav på behörighet.

Att sen vägmaskinerna kan vara ute på olovlig körning i terrängen eller hem från krogen tycks inte förslagsställarna ha den blekaste aning om.

Hur skiljer sig olycksstatistiken åt mellan dom olika registreringstyperna, är det bara terräng som drabbas? :?: :roll:

Tillsammans med föreningen Säker skog presenterades ett nytt förslag på Tylösandsseminariet, där de vill kräva körkort för alla typer av fyrhjulingar.

– Det är svårt att få in allt som behövs i förarbevisutbildningen. Dessutom täcker den bara de fyrhjulingar som är registrerade som terränghjulingar. Nu kan man registrera fyrhjulingar i en rad olika fordonsslag. Det fiffiga med den här idén är att det kan täcka alla fyrhjulingar, oavsett hur de är registrerade, säger Olof Stenlund.


Frågan som dyker upp är "oreggade fyrhjulingar", men åter till din fråga, så borde de mena alla 3(terräng/skoter, väg och traktor) inom ATV + Quad, men det är min tolkning av artikeln.

Avatar Fallback

Re: Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning

skogsbonne  
#343342 Det som är meningen med en fyrhjuling, att man "kan" åka överallt, sen att man inte får köra någonstans i skogen är ju en annan femma.

Finns ju i princip en maskin på varje gård, blivit otroligt vanligt och det är väl för att det är så lättvindigt samt man kan använda den till precis allt.

Sen är det ju just nöjeskörningen som är det roliga ;)

Avatar Fallback

Re: Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning

Erling N  
#343343 Du får köra yrkesmässigt i skogsbruket samt hämta fälld älg. Hjort och mindre djur måste du bära fram eller släpa med häst!

Användarvisningsbild

Re: Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning

Tapper  
#343873 En av orsakerna till att man inte får köra runt i skogen hur som helst är ju av hänsyn till djurlivet. Därför är det oväsentligt vem som äger marken och om man har lov eller ej. Man vet ju aldrig var t.ex den tvåhövdade rödräven kan sitta och ruva. :-)

Största problemet som jag ser det, är ju bristen på sunt förnuft. Håller man sig efter gamla körleder, skoterspår och dylikt så förstör man ju kanske inte så mycket. Det är ju skillnad på nöjeskörning och buskörning.

Kanske vore det ett bra och billigt alternativ att bjuda in ett gäng fyrhjulingsligister när det är dags för markberedning? :grin:

Användarvisningsbild

Re: Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning

herjman  
#344031 Det blir ju i praktiken väldigt svårt att hävda nöjeskörning mot en markägare, kan ju vara ute och inspektera en plantering eller vad som helst.

Avatar Fallback

Re: Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning

husqvarna_med_sthil  
#344039 Här har alla markägare en fyrhjuling, utom jag och inte tycker jag att de vare sig stör eller förstör vad jag sett. Däremot har de blivit flera crosscyklar som använder skogsvägar, drivvägar osv men för min del har de inte förstört något eller utgjort någon fara heller, som jag sett av i varje fall. Det går till som så att man tar mc'n på en släpvagn och far upp på skogen där man lastar av och åker en tur och det är ju förstås olagligt men inget som ännu har skapat några skador för mig som markägare.
Kommer jag själv att köpa atv kommer jag att åka på den till skogen och det är naturligtvis för att kolla hur mina träd mår oavsett om sågar osv är med :grin:

Avatar Fallback

Re: Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning

elis  
#344045 Vänta bara tills det åkts tillräckligt många ggr på dina fina stigar. När stigen blivit ett 2 dm brett och djupt spår och är helt omöjlig att gå i är det inte så roligt längre.

Avatar Fallback

Re: Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning

husqvarna_med_sthil  
#344946 Korrekt Elis, jag är inte där, blir det aktuellt får man fundera vad göra åt saken.

Användarvisningsbild

Re: Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning

Humlas  
#388358 Tittar man på Youtube finns många mindre bra exempel.

Det är väl en sak om man puttrar fram lite försiktigt längs någon gammal körväg, men när det kommer stora gäng som sprutar lera, kör i vattendrag, kör helt offroad på bla hällmark kan jag förstå att både markägare, myndigheter och de gröna organisationerna blir avogt inställda till fyrhjulingar.

Inte många rätt här inte:


Dessa ska tom kalla sig en typ av organistaion:

Avatar Fallback

Re: Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning

skogsbonne  
#388379 Det är sån körning som du länka till som är den roliga körning ;)

Användarvisningsbild

Re: Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning

branndal  
#388380 :surp: Det där borde ju vara enkelt för polisen att kika på, ladda hem klippen och begära ut användaruppgifter från youtube. Ren pappersutredning kan ju inte ta många minuter effektiv arbetstid att följa upp. Med tanke på hur många personer som är med på bild som är identifieringsbara borde polisen kunna göra ett "all time high" på brott mot terrängkörningslagen...

Avatar Fallback

Re: Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning

Hema  
#388653 Andra klippet var ju ren idioti. Det var ju inte ens försök till försiktighet, de körde tom. ned mindre träd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).