ATV och UTV i skogen

Tillbehör till griplastarvagn

6 inlägg 4743 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tillbehör till griplastarvagn

Scrubber  
#386970 Hej gott folk

Är det någon av er som har erfarenhet av div. tillbehör till dessa vagnar. Tänker då främst på flak, dikesskopa mm.
Jag har tittat på Kranmans vagnar och ser att tillbehörsutbudet är snarlikt en personbils.



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Sv: Tillbehör till griplastarvagn

peacericht  
#388057 Tjena!

Har en Kranman med flak FL250, gripskopa och dikesskopa. Nöjd med samtliga tillbehör, var det något särskilt du undrade över? :-)

Användarvisningsbild

Re: Tillbehör till griplastarvagn

Scrubber  
#388076 Nja. Har bara kraftig beslutsångest om jag skall investera i en riktig vagn till min atv. Ser det mer som ett tafatt försök att bli övertygad om att det är ett bra köp. Om det nu blir affär så har jag för avsikt att köpa just dumperflaket, dikesskopan samt gripskopan till vagnen. Hur bedömer du dikeskopans kapacitet ?? Är den kapabel att göra nya diken eller är den mer för förbättring och dikesrensning ?? Är det bökigt att ta av flaket när det är dags för timmerkörning ??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tillbehör till griplastarvagn

Knegas  
#388101 Hur bra är gripskopan? Förstår att den måste passa bra om man ska lasta från grushög eller liknande. Men funkar det att ta sig igenom grässvålen med den?

Avatar Fallback

Re: Tillbehör till griplastarvagn

axwell  
#388112 Kranman gör nog vagnar som är OK, dock inte prisvärda.
FL250 ligger runt 30´ + och då ingår inte reläsatsen 2,8´+.
220 med plant flak och spridarläm går på 34´+, samma sak där med reläsatsen.
På andra fabrikat ingår det eller kostar 500-1000 kr extra för trådlösfjärr utöver den trådbundna.

En bättre reläsats inkl. även trådlös fjärr kostar på Biltema 400 kr inkl. moms.

Kolla igenom @Hema -tråden om hydrauliska tippvagnar.

Avatar Fallback

Re: Tillbehör till griplastarvagn

peacericht  
#388813 Om vi börjar med gripskopan så har du helt rätt Knegas, suverän att lasta grus och dylikt med. Dock är det besvärligt att komma igenom grässvålen, går om det är ordentligt blött. Dikesskopan däremot funkar bra att ta sig igenom grässvålen och göra nya diken med. Sedan är det klart att det är effektivare med en grävare om man ska göra längre diken. Men grymt smidigt att lätt förflytta sig och dessutom få med sig massorna.

Flaket är enkelt att plocka av. Fyra bultar att lossa och två slangar att koppla loss så är det bara att lyfta av flaket sedan. Lite mer tid att få på det eftersom man ska passa in det på vagnen. Men det är en vanesak.

Får erkänna att jag är grymt nöjd med ekipaget, har gjort livet mycket enklare både i skogen och hemma på gårdsplan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).