Trädfällning (arborist)

hobbyfirma

16 inlägg 14105 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

hobbyfirma

karlssons  
#384563 Hej
Lurar lite på att starta en hobbyfirma som ska syssla med hjälpa husägare med att ta ner oönskade träd och stubbar, har en bra begagnad Husqvarna motorsåg och en stubbfräs på G, men vad krävs av mig som glad amatör, har bara fällt och sågat och röjt träd på tomt för att ha som ved. Är motorsågs kort AB ett måste?
MVH
karlssons :wink:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: hobbyfirma

Göt  
#384565 Ja ska du hugga på annans mark så är det så
Senast redigerad av Göt fre 15 apr 2016, 19:53, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: hobbyfirma

jannee  
#384581 En bra försäkring ifall det skulle gå åt he**te :mrgreen: :grin:

Användarvisningsbild

Re: hobbyfirma

Hurtig  
#384659 Finns det tips på bra försäkring för liknande verksamhet?

Avatar Fallback

Re: hobbyfirma

haltegarden  
#384660 Till att börja med är en ansvarsförsäkring.
Lättast att ringa några bolag och be om offert, själv har jag Länsförsökringar i både enskilda firman och AB.

Användarvisningsbild

Re: hobbyfirma

Hurtig  
#384670 Tackar, kan man få en ungefärlig kostnad? Eller skiljer det väldigt mycket beroende på vad man gör?

Avatar Fallback

Re: hobbyfirma

Martve  
#384957
karlssons skrev:Hej
Lurar lite på att starta en hobbyfirma som ska syssla med hjälpa husägare med att ta ner oönskade träd och stubbar, har en bra begagnad Husqvarna motorsåg och en stubbfräs på G, men vad krävs av mig som glad amatör, har bara fällt och sågat och röjt träd på tomt för att ha som ved. Är motorsågs kort AB ett måste?
MVH
karlssons :wink:



Härligt!
Jag tycker att du filar kedjan och rycker igång sågen sen är det bara att såga på, hoppas att vinden ligger rätt ;)

Om fallet är att det bara är ett företag på hobbynivå bör det framgå.
Tycker du kan förklara för kunden att du är en glad amatör, lägg betoningen på glad! Har du försäkring så skylta med det (ett företag med försäkring? jo det är ju standard) eftersom det är på hobbynivå och egentligen inte riktigt har koll på hur träd ska hanteras. Sådant är bra för kunden att veta, träd är alltid lite lurigt så det kan gå fel för alla. Men risken är ju större för hobbymeckarn, men ingen fara bara försäkring finns!
Sen tar du 80:- för dom stora och 50:- för dom små... :mrgreen:

Så kan det ju vara, men ska du å andra sidan ha ett seriöst företag så menar jag härligt på riktigt!
Men utbildning och rätt försäkring är ju bra början. Inga större kostnader det inte, sen är ju tips att faktiskt ta betalt för din tid mot kunden och inte börja med att gratisjobba, det straffar sig senare när man kommer på att jobba gratis inte är så kul. Hör av dig till någon i området och häng med och kolla lite hur dom jobbar, alltid lärorikt.
Vad är det för såg?

Användarvisningsbild

Re: hobbyfirma

karlssons  
#385235 Tanken är att börja starta upp på hobbynivå och känna av marknaden och sen förhoppningsvist kunna gå ner i tid på mitt vanliga jobb eller i bästa fall sluta med det och då blir min hobbyfirma tokseriös, men jag måste veta vad som krävs av mig. fälla et träd kan ju alla som har ett hyfsat sunt förnuft :D. Ska det fällas på annans mark måste jag ha A och B kort på sågen, letar kurs i skrivande stund kanske är sent ute på året, vet ej och det verkar vara dåligt med kurser i Uppsalatrakten med omnejd :-BD Sågen är en 238SE inget märkvärdigt men den funkar för för det jag använder den till nu, måste nog gradera upp mig om jag hittar kurs skulle jag tro :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: hobbyfirma

Peteflamingstar  
#385258 Ska du fälla träd som inte självmant vill ramla åt rätt håll mellan hus och annat så krävs nog även C-nivå på körkort (eller motsvarande), alltså för att använda vinsch, fällriktare osv. Fråga på bara, och Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: hobbyfirma

karlssons  
#385268 Tack för tips & råd, scannar av kursutbudet och letar vidare

   TS
Användarvisningsbild

Re: hobbyfirma

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387442 Jag brukar uppmana folk att starta eget i skogen men att börja med fällning i stadsmiljö utan någon större erfarenhet ringer lite varningsklockor för mig.
Tänk på att det i princip alltid är hinder i vägen, ofta måste trädet sektionsfällas. Blir inte så bra reklam för firman om man måste tacka nej till merparten av förfrågningarna, även om man såklart gör rätt om man tackar nej till jobb man inte är säker på.
Klarar du av såna moment så är det bara att köra på!

Jag får omkull träd i skogen utan problem och har AB-kort men har inte fällt mer än nåt enstaka träd på tomt fast jag under några år (till o från) har varit medhjälpare/markpersonal åt en arborist och har varit med om många avancerade fällningar. Det gäller att veta vad man gör i den branschen och jag är inte tillräckligt bra helt enkelt.
Skylift är guld värd, de är billiga att hyra. Tänk på att man måste vara 2 om man jobbar med skylift.

Avatar Fallback

Re: hobbyfirma

Danlin  
#388056 Jag skylift är fantastiskt verktyg men tänk på att då krävs motorsågskörkort E (plattform) för att firmans försäkring ska gälla.
Ta det i små steg så kommer det ordna sig. Lycka till! :)

Användarvisningsbild

Re: hobbyfirma

Peteflamingstar  
#388067
Palms skrev:Jag brukar uppmana folk att starta eget i skogen men att börja med fällning i stadsmiljö utan någon större erfarenhet ringer lite varningsklockor för mig.
Tänk på att det i princip alltid är hinder i vägen, ofta måste trädet sektionsfällas. Blir inte så bra reklam för firman om man måste tacka nej till merparten av förfrågningarna, även om man såklart gör rätt om man tackar nej till jobb man inte är säker på.
Klarar du av såna moment så är det bara att köra på!

Jag får omkull träd i skogen utan problem och har AB-kort men har inte fällt mer än nåt enstaka träd på tomt fast jag under några år (till o från) har varit medhjälpare/markpersonal åt en arborist och har varit med om många avancerade fällningar. Det gäller att veta vad man gör i den branschen och jag är inte tillräckligt bra helt enkelt.
Skylift är guld värd, de är billiga att hyra. Tänk på att man måste vara 2 om man jobbar med skylift.


Är inte helt säker men jag tror du får arbeta ensam i skyliften. Däremot måste nog någon annan finnas på marken som kan nödsänka korgen om något inträffar, det kan ju vara t.ex kunden du jobbar hos.

Avatar Fallback

Re: hobbyfirma

mrlynx  
#388080 Tänk också på att du måste registrera dig för F eller FA-skatt om du ska ta betalt.
Inkomst av hobby fungerar enbart vid försäljning av varor och inte tjänster.

Användarvisningsbild

Re: hobbyfirma

Jacobsen  
#389478 Skiter det sig kommer man inte långt med ett AB-kort. Läser man kraven så ska man ha klarat teoretiska och praktiska prov för det arbetet som ska utföras! Som några redan nämnt så är AB en grund för att fälla enklare träd som står ganska fritt.
Jag skulle åtminstone börja med ABCE, om det inte är så att du redan är godkänd för att klättra med motorsåg.
Jag har en ansvarförsäkring hos Länsförsäkringar som täcker upp till 10 miljoner (lägsta möjliga). Många bolag vägrar försäkra trädfällning. Mig själv har jag försäkrat via min bank.
En såg räcker inte långt. Det blir dyrt om den går sönder och

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).