Öppna kategorin

Enskild firma handla hos Ahlsell?

60 inlägg 37166 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

Göt  
#388034 LRF har nog skrivit avtal med dom

Elmia
Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388037 Hur ser LRF-priserna ut om man jämför med typ Rinkaby Rör?

Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

axwell  
#388050
lm skrev:Hur ser LRF-priserna ut om man jämför med typ Rinkaby Rör?

Ahlsells priser ligger på mer än det dubbla vid samma fabrikat och modell.
Mot specifikt Rinkabyrör har jag inte kollat, vet heller inte om det gäller för alla branscher.

På elprylar ser det ut så och mina rabatter har varit 50 %, trots det bättre att gynna någon annan leverantör med halva priset före ev. rabatt.
På kampanjvaror gäller inga rabattsatser, det är nettopriser.

Nöden skall vara stor innan jag gör fler inköp från det företaget.

Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

Brickan  
#388062
gnisten83 skrev:En elgrossist sa så här att han kunde hindra privatpersoner att handla men de kunde ha en prislista som gjorde det ointressant.
Därav idiotisk höga rabattsatser på typ kabellistan bland elgrejer

Nja, de löjligt höga priserna handlar snarare om att systematiskt lura hantverkarnas kunder. Med höga listpriser kan hantverkaren fakturera enligt prislista. Han kanske till och med ger en bra rabatt och kan ändå göra en mycket god vinst på affären eftersom han själv har en ännu bättre rabatt hos Ahlsells. Dessutom får hantverkaren ibland bonus vid årets slut för att han handlat så mycket. Den bonusen ser naturligtvis inte hantverkarens kunder något av. Det är helt enkelt ett system som omfattar stora delar av byggbranschen vars enda syfte är att lura konsumenterna. Fult!

Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388068 Ska du handla på LRF avtalet så ska du ha firma d.v.s. vara registerrad för F eller FA-skatt. Både det och ditt medlemskap kontrolleras innan du läggs upp som kund.

Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

ÅsaNisse  
#388073 Brickan: En hantverkare som fakturerar sin kund enligt listpris, men själv har rabatt är inte seriös. Enligt alla regler och föreskrifter ( AB och ABT) ska en hantverkare vidarefakturera enligt sin faktura, men får då lägga på ett procentpåslag för administration och arbetsledning. Det innebär iofs. ca 22% i påslag, men oftast har ju grossisterna lämnat 50-60 % på en del produkter.

Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388075 Diffen på firmornas matrialrabatt och kundpris är endel den av den kalkylerade vinsten för hantverkaren

Användarvisningsbild

Re: Sv: Enskild firma handla hos Ahlsell?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388104 Handlar ibland där via jobbet o har sett rabatter på upp till 70-80% ibland.
O varenda gång man är där sitter en drös hantverkare där o fikar o pratar skit. Vissa ser man där oftare o längre än andra.
Garanterat nån stackars kund som betalar den tiden.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

r93  
#388151 Japp inte undra på att hantverkare har dåligt rykte!!
Handlar själv på Ahlsell genom jobbet, och det sitter alltid en drös och fikar...... Rekordet i rabatt har dock elektrikerna på jobbet, dom har 90% rabatt på vissa elprylar, detta är dock på selga.......

Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388157 Tja de får väl stå för dom i städerna, vi i småorterna får inget fika men vi får materialet med turbil innan 7 dagen efter :D

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

Camwood  
#388271 Ja Många har åsikter om hantverkarens priser!! Men det är väl fri prissättning på varor i Sverige ? Eller är det staten som bestämmer ? Eller Kunden ? Vad jag köper in varor för och vad jag säljer varor för är bara mitt ansvar. Om jag lägger på 10 000% på priset och kunden inte tycker det är förmånligt så får väl kunden vända sig till en annan hantverkare. :???:

Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

tallen100  
#388277 Så länge du talar om att du tänker lägga på 10000% på priset från början så är det ju helt ok, och kunden kommer garanterat att vända sej till en annan hantverkare :wink:

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

Camwood  
#388280
tallen100 skrev:Så länge du talar om att du tänker lägga på 10000% på priset från början så är det ju helt ok, och kunden kommer garanterat att vända sej till en annan hantverkare :wink:

Bra att du förstod mitt teoretiska exempel för att tydliggöra frågan :grin:

Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

tallen100  
#388284 Jajamen :grin: :grin: :lol:

Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

JPW  
#388286 Men varför är det fri prissättning på varor och tjänster i Sverige? Vad är syftet med det?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).