Öppna kategorin

Enskild firma handla hos Ahlsell?

60 inlägg 37168 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Enskild firma handla hos Ahlsell?

skogh  
#387982 Kan ni handla hos grossister så som Ahlsell eller Dahls? Jag blir nekad..



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

alias  
#387985
skogh skrev:Kan ni handla hos grossister så som Ahlsell eller Dahls? Jag blir nekad..


LRF-medlemskapet ska ge rabatt hos Ahlsells så det borde gå utmärkt för enskilda näringsidkare.

http://www.lrf.se/medlemsformaner/rabat ... r/ahlsell/

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

ÅsaNisse  
#387986 Är du med i LRF samköp så kan du skaffa konto utan problem. Då kan du beställa på nätet direkt och får leverans hem. Som vanlig privatperson blir man diskriminerad oavsett hudfärg eller etnisk tillhörighet.
( Shit... Alias var snabbare)

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387988 Jag har konto hos Ahlsell genom LRF, de har löjligt höga priser om man inte har någon sorts rabatt.

Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

skogh  
#387991 Jo att man kan handla där om man är medlem i LRF talade de om, men betala 4800 per år till LRF då ska man handla MYCKET PÅ Ahlsell innan det betalar sig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

Göt  
#387993 Tror att man behöver en registrerad enskild firma räcker nog inte med jordbruksfastighet.

Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

skogh  
#387994 Kanske en dum fråga men vad skiljer en registrerad enskild firma från en vanlig enskild firma, jag är moms registrerad

   TS
Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

ÅsaNisse  
#387998
skogh skrev:Kanske en dum fråga men vad skiljer en registrerad enskild firma från en vanlig enskild firma, jag är moms registrerad

Undrar jag med.... En enskild firma är ju registrerad.
Du kanske tänker på F-skattare. De behöver inte nödvändigtvis ha firma.

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

Göt  
#388014 Är lite intressant hade en bekant som hade klädbutik. Var inte någon som helst problem att få kort för henne. Så det är nog regler som grossisterna sätter upp själva

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

Skogstomte  
#388016 Nej, det har med registreringen hos Skatteverket att göra, de flesta grossister är reggade som bolag som endast handlar med andra bolag, ej privatpersoner. Exakt hur lagstiftningen ser ut bakom vet jag inte men antar att det blir enklare redovisning.

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

Göt  
#388019 aha nu får man förklaringen till det

Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

opekka  
#388021 Troligen spelar konsumentköplagen in också. Grossisterna vill handla med näringsidkare och ej konsumenter.

Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388025 En elgrossist sa så här att han kunde hindra privatpersoner att handla men de kunde ha en prislista som gjorde det ointressant.
Därav idiotisk höga rabattsatser på typ kabellistan bland elgrejer

Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

skogh  
#388030 Men jag får inte ihop ekvationen med LRF. om jag betalar 4800 kr till LRF så får jag handla på Ahlsell. .. jag är fortfarande samma kund .

   TS
Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

Elfving  
#388032
Skogstomte skrev:Nej, det har med registreringen hos Skatteverket att göra, de flesta grossister är reggade som bolag som endast handlar med andra bolag, ej privatpersoner. Exakt hur lagstiftningen ser ut bakom vet jag inte men antar att det blir enklare redovisning.

Sedan är det som att "skita där man äter" om man säljer billigt direkt till slutkunden, då finns ingen möjlighet för hantverkarna att sälja det material de får från Ahlsells med vinst.
Den här typen av "grossistmonopol" är bara av ondo menar jag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).