Uppvärmning

alternativ till trad expansionskärl

45 inlägg 15299 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

alternativ till trad expansionskärl

H-kan  
#387841 Jag pular på med mina förbättringsplaner för mitt värmesystem.
Mitt expansionskärl är slut (gammal rostig bytta) och det är också dags att öka vattenvolymen till 3m3 ca. Så, nytt/nya exp-kärl behövs.

Med en tämligen skral budget så funderar jag. Kan man inte ha en gammal ack-tank som ett exp-kärl? Det borde väl gå att få till som både ett slutet och ett öppet. Nog tål de trycken och värmen. Eller en gammal hydrofor kanske, men gamla ackar finns det ju gott om på blocket, så här i värmepumpstider. Det är inte lika lätt att hitta beg större exp-kärl tycker jag.

Fick tag på en 750-literstank för 500 spänn häromdagen. Men den skall bli en riktig tank vad det lider. Hoppas att den inte läcker..



   TS
Användarvisningsbild

Re: alternativ till trad expansionskärl

Göt  
#387842 Dom satte in ett rostfritt kärl åt mej sist. har förstått att man gör även hydrofortankar i rostfritt numera. Du behöver väl ett expansionskärl på 300 liter.

Avatar Fallback

Re: alternativ till trad expansionskärl

krusader  
#387845 En Ack.tank går bra som expansionskärl

Avatar Fallback

Re: alternativ till trad expansionskärl

röjar kalle  
#387846 Kan bli problem att få upp ett 750 liters expansions kärl på vinden. :wink:

Användarvisningsbild

Re: alternativ till trad expansionskärl

H-kan  
#387848
röjar kalle skrev:Kan bli problem att få upp ett 750 liters expansions kärl på vinden. :wink:


:lol:
Skam den som ger sig.


Om jag kan ha den som en sluten tank kan den ju stå kvar på golvet.
Men 750-litersen får bli riktig tank så hittar jag en 500 till exp-kärl.

   TS
Avatar Fallback

Re: alternativ till trad expansionskärl

röjar kalle  
#387853 Jag har ett 200 liters på vinden rostfritt har 3000 liter i ackumulering i fyra 750 liters tankar.Fick ta hål i husgaveln för att få in det på vinden.Bara viljan finns går allt :grin:

Användarvisningsbild

Re: alternativ till trad expansionskärl

Tjita1  
#387856 Ska du ha ett slutet får du nog klura lite på hur du ska få in en gummiblåsa i tanken. En hydrofor använder tryckluft direkt mot vattnet, men det vill du inte ha i värmesystemet, eftersom du då kommer syra vattnet.

Följande alternativ finns:
Slutet med fast förtryck.
Slutet med variabelt förtryck med kompressor.
Båda har gummiblåsa.
Öppet på högsta punkten.
Öppet med tryckhållning via tryckhållningspump och reglerventil.

Du får välja nåt av dom, personligen skulle jag rekommendera något av de två eller möjligen tre första. Tryckhållningspumpar drar en massa massa el och är bara lönsamt i riktigt stora anläggningar (fjärrvärmeaystem).
En snikversion som används i fjärrvärmesammanhang är om man har ett bra ställe att ställa en ackumulatortank på som gör att toppen på den blir en bit högre än högsta punkten i systemet. Då kan man använda tanken som både ackumulator och expansion. Jag vet spontant två städer där man valt att göra så, Perstorp och Helsingborg.

Avatar Fallback

Re: alternativ till trad expansionskärl

Krokmark  
#387882 Tryckexpansionskärl är nog rätt väg att gå, man bör så fort man kan bygga bort expansionskärl som sitter på vinden.
Förra grannen satte i ett rostfritt expansionskärl men efter 9 år så brast ett rör och allt vattnet kom rinnande i väggarna.
Blir oftast problem då kärlet är i rostfritt, rören i koppar alt galvade och då uppstår galvaniska spänningar som utarmar materialen.

Avatar Fallback

Re: alternativ till trad expansionskärl

Hema  
#387887 Vad styr storleken på expansionskärlet? och att man hade exp-kärl på över 100L, var jag inte familjär med.

Avatar Fallback

Re: alternativ till trad expansionskärl

eqlazer  
#387889 Vattenvolymen ökar med ökad temperatur. Så ska man klara allt från ett nästan fruset system till nästan kokande, plus lite marginal så blir det en del volym på expansionskärlet.
Om jag inte är helt fel ute så ökar en kubik vatten ca 20 liter mellan 4-gradigt och 100-gradigt vatten.

Avatar Fallback

Re: alternativ till trad expansionskärl

Krokmark  
#387919 Man ska ha minst 10% av systemets volym, helst lite lite mer.
Jag har ca 1700-1800 liter volym i systemet och mitt tryckexpansionskärl är 200 l.

Avatar Fallback

Re: alternativ till trad expansionskärl

röjar kalle  
#387928
Hema skrev:Vad styr storleken på expansionskärlet? och att man hade exp-kärl på över 100L, var jag inte familjär med.

Vatten volymen ökar med 5% när den värms upp till 100 grader så det är bara att räkna 3000 liter är lika med 200 liter i expansion.Galvaniska strömningar får man när man sätter järnrör direkt i rostfria kärl det skall vara en muff i mellan av plast,koppar eller mässing.

Användarvisningsbild

Re: alternativ till trad expansionskärl

kalhuggo  
#387929 Har aldrig sovit så gott som sen jag rev ut eländet från vinden och satte tryckkärl direkt på pannan :grin:

Avatar Fallback

Re: alternativ till trad expansionskärl

röjar kalle  
#387930 Kan bli jobbigt och sova om det droppar vatten från taket. :lol:

Användarvisningsbild

Re: alternativ till trad expansionskärl

H-kan  
#387940
Tjita1 skrev:Ska du ha ett slutet får du nog klura lite på hur du ska få in en gummiblåsa i tanken. En hydrofor använder tryckluft direkt mot vattnet, men det vill du inte ha i värmesystemet, eftersom du då kommer syra vattnet.

Följande alternativ finns:
Slutet med fast förtryck.
Slutet med variabelt förtryck med kompressor.
Båda har gummiblåsa.
Öppet på högsta punkten.
Öppet med tryckhållning via tryckhållningspump och reglerventil.

Du får välja nåt av dom, personligen skulle jag rekommendera något av de två eller möjligen tre första. Tryckhållningspumpar drar en massa massa el och är bara lönsamt i riktigt stora anläggningar (fjärrvärmeaystem).
En snikversion som används i fjärrvärmesammanhang är om man har ett bra ställe att ställa en ackumulatortank på som gör att toppen på den blir en bit högre än högsta punkten i systemet. Då kan man använda tanken som både ackumulator och expansion. Jag vet spontant två städer där man valt att göra så, Perstorp och Helsingborg.


Gummiblåsa är grejen alltså. I ett öppet kärl har man ju också vatten mot syre, och för varje cykel dras det väl in ny luft, som korroderar systemet. Rörmokaren sa att man måste ha ett visst avstånd mellan systemet och tanken så att inte syret letar sig ner.

Min lilla öppna tank är nog gammal, för det är hål i ledningen till tanken, typ tre cm utanför. Vilka material man har använt vet jag inte. Nu har jag tanken i pannrummet/garaget, så läckage är inte katastrofalt. Men läckan, som nu är virad med gängtejp, är ju en tidsfråga så att säga.

Det låter som att bästa dealen är att skaffa ett ritkigt tryckkärl. Det behövs ju stytvt 400 lite bara... :shock:

Att man räknar 5% volym på öppna emedan man räknar 15% på slutna, beror det på tryckhöjningen?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).