Verkstan

Skillnad mellan hydraulolja handel 32 och 46?

32 inlägg 119618 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skillnad mellan hydraulolja handel 32 och 46?

lutfisk  
#387725 Vissa oljor går bättre att blanda än andra naturligtvis, för att veta behöver man testa därför vågar knappt någon saga vad man kan blanda och inte. Jag får för mig att det beror även på hur varm oljan är i systemet alltså någon konstig kemisk reaktion kommer kanske först vid en viss temp.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan hydraulolja handel 32 och 46?

Kse  
#387738 Jag har testat att blanda och tom. kokat oljor ihop men inte märkt nån konstigheter.
Det säger såklart inget om hur oljorna sen funkar ihop kemisk eller hur smörjande egenskaper påverkas och jag skulle inte börja blanda i nån nyare maskin för skojs skull.
När vi skulle byta till miljöoljor för några år sedan så hörde jag från flera håll att det inte var några problem att blanda.
Senare har man ju hört totala motsatsen.
Det är väl lite som med olika glykoler som absolut inte får blandas, sannningen är att dom flesta sorter går att blanda utan att frysegenskaperna försämras.
Problemet kommer när man ska mäta fryspunkten, och såklart finns det typer som inte går att blanda.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan hydraulolja handel 32 och 46?

anersimyra  
#387778 http://spbi.se/blog/faktadatabas/artikl ... rauloljor/
Google är vår bästa vän.. :geek: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan hydraulolja handel 32 och 46?

Skogsavverkaren  
#387815 Kör man med vingpumpar ska man ha 32 olja \M/

Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan hydraulolja handel 32 och 46?

machonisti  
#387831
Kse skrev:Jag har testat att blanda och tom. kokat oljor ihop men inte märkt nån konstigheter.
Det säger såklart inget om hur oljorna sen funkar ihop kemisk eller hur smörjande egenskaper påverkas och jag skulle inte börja blanda i nån nyare maskin för skojs skull.
När vi skulle byta till miljöoljor för några år sedan så hörde jag från flera håll att det inte var några problem att blanda.
Senare har man ju hört totala motsatsen.
Det är väl lite som med olika glykoler som absolut inte får blandas, sannningen är att dom flesta sorter går att blanda utan att frysegenskaperna försämras.
Problemet kommer när man ska mäta fryspunkten, och såklart finns det typer som inte går att blanda.
Tack!
Har inte vågat prova själv utan konsekvent kört mineral i mina gamla maskiner.
Har du haft problem som skulle kunna härledas från blandade oljor?

Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan hydraulolja handel 32 och 46?

Kse  
#387840 Törs nog säga att jag inte har haft det.
I skotaren som fått miljöolja "en liter åt gången" har "peppar peppar" inga hydraulrelaterade problem uppstått trots säkert 10000 timmar sen dess.
I Skördaren tex. bytte vi olja när vi köpte den, dvs tömde tanken och fyllde på med ny miljöolja. Jag sköljde inte ur systemet två gånger och kaserade 600 litet olja som en del säger sig göra vid byte.
Där hade vi ju ett pumphaveri i vintras men maskinen har ju gått 20000 timmar med den pumpen så jag tror nog inte man kan skylla det på oljan.
Jag frågade faktiskt där vi köper oljor om det var problem att blanda när vi bytte till miljöolja men fick till svar att det inte är några problem rent funktionsmässigt.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan hydraulolja handel 32 och 46?

machonisti  
#387844 Det verkar gå vägen. Eventuellt går det att blanda när drifttiden är hög.
Kanske det beror på ståtiden osv då problem uppstår?

Avatar Fallback

Re: Skillnad mellan hydraulolja handel 32 och 46?

tallen100  
#387847 Biooljan drar väl till sej vatten och kondens, så står maskinen mycket är mineralolja att föredra.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan hydraulolja handel 32 och 46?

machonisti  
#387850 Det skulle kanske förklara en del då det tycks finnas skilda läror.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan hydraulolja handel 32 och 46?

Kse  
#387854 Mineraloljorna är alltid att föredra om man inte har krav på sig att köra med annat. Pratade med en hydraultekniker på Specma som sa att man halverar livslängden på på pumpar och liknande, pumparna har inte blivit sämre på nya maskiner men oljan har det.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan hydraulolja handel 32 och 46?

machonisti  
#387858
Kse skrev:Mineraloljorna är alltid att föredra om man inte har krav på sig att köra med annat. Pratade med en hydraultekniker på Specma som sa att man halverar livslängden på på pumpar och liknande, pumparna har inte blivit sämre på nya maskiner men oljan har det.

Du har säkert rätt med detta!

Avatar Fallback

Re: Skillnad mellan hydraulolja handel 32 och 46?

tallen100  
#387873 Likaså ska biooljan vara stygg mot slangar och tätningar.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan hydraulolja handel 32 och 46?

anersimyra  
#387945
tallen100 skrev:Likaså ska biooljan vara stygg mot slangar och tätningar.

Och svårsanerad. Sant, eller inte. Jag hörde att man på vissa håll tagit bort kravet på miljöolja vid arbete invid vattentäkter då miljöoljan är riktigt svårsanerad ?

Avatar Fallback

Re: Skillnad mellan hydraulolja handel 32 och 46?

tallen100  
#387952 Ja det verkar som att den tränger ner i marken riktigt snabbt, och suger den åt sej vatten så bör den ju blanda sej fint med vatten och det gör ju inte vanliga oljor.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan hydraulolja handel 32 och 46?

Fredrik Reuter  
#387954
anersimyra skrev:Sant, eller inte. Jag hörde att man på vissa håll tagit bort kravet på miljöolja vid arbete invid vattentäkter då miljöoljan är riktigt svårsanerad ?


Hej,
Jo, det skriver jag under på, i alla fall för ett par år sedan. Det var drivning på vattentäkt och då var ett av kraven mineralolja för den blandar sig inte med vatten, lägger sig på ytan och är lätt att sanera.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).