Motorsåg och handhållet

Oregon Speedcut

205 inlägg 75159 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Oregon filhållare

traktorz  
#387328 Enklast är väl att använda Oregons egen filhållare med rätt fildiameter, 4.8mm rundfil för .325"?
Du får rätt höjd på filen i tanden, du får en fin egg, inte för tunn som annars lätt brytes av.

Ref:
http://www.granngarden.se/Oregon/Filh%C ... /p/1147596

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

JPW  
#387335 Jo, sant. Men jag tycker rullmallen är så mycket enklare eftersom den håller reda på alla vinklar också. Oregonmallen håller bara höjden inget mer.
Står jag och svär i skogen efter en stensågning uppskattar jag rullmallen eftersom jag snabbt kommer upp på banan igen, utan att behöva finlira på frihand. Men man kan såklart ha med en extra kedja och byta med osv...
Lutar åt att jag byter dessa till H30 / VPX eftersom det var vad jag ville ha egentligen.

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387419 Bestillte ett 56 dl oregon 95 txl kjede fra Sverige i dag, reknar med å få det neste veka eller veka deretter. Det skal først prøvast ufilt og deretter filas og prøvast.

Användarvisningsbild

Re: Oregon filhållare

T Landström  
#387429
traktorz skrev:Enklast är väl att använda Oregons egen filhållare med rätt fildiameter, 4.8mm rundfil för .325"?
Du får rätt höjd på filen i tanden, du får en fin egg, inte för tunn som annars lätt brytes av.

Ref:
http://www.granngarden.se/Oregon/Filh%C ... /p/1147596


Den mallen använder jag uteslutande...
Inga problem att hålla vinkeln...bara att kika på sträcken som är på mallen...

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

SawTroll  
#387484
JPW skrev:Okej! Ingen större skillnad alltså.

Men jag tror inte att en H30 mall funkar till TXL. Ser ut som att filen kommer för högt i tanden tycker jag. Kanske det går att justera lite halvdant med en mindre fil men då blir det väl fel vinkel någon annanstans. Skit också.
ImageUploadedByskogsforum forum1460659448.955680.jpg


Hvis det er tilfelle, så kan du jo kompensere ved å file sporene under malen litt dypere - på samme måte som med LP(X) malen brukt på Stihl RSC/RS i 3/8".

Uansett er det best å file frihånd på skjæretennene, med fokus på høyde, vinkel (vinkelindikator på filhåndtaket er godt nok) og hva du gjør med eggen. Den mest nyttige delen av kombimalene er utvilsomt ryttermalen.

Det er bedre å se hva du gjør, enn å stole (lita) på en mal. Jeg bruker rullemalene bare til "massefiling" av skadede tenner, ikke for å file de skarpe.

Avatar Fallback

Re: Oregon filhållare

SawTroll  
#387487
traktorz skrev:Enklast är väl att använda Oregons egen filhållare med rätt fildiameter, 4.8mm rundfil för .325"?
Du får rätt höjd på filen i tanden, du får en fin egg, inte för tunn som annars lätt brytes av.

Ref:
http://www.granngarden.se/Oregon/Filh%C ... /p/1147596


Hovedproblemet med den type mal er at du ikke ser hva du gjør + at det ikke er noen god følelse at den gnikker oppe på det tynne krom laget som du er helt avhengig av.
Nå er den vel laget av så mykt materiale at slitasje på krom-belegget er en illusjon, men da blir det jo slitasje på malen I stedet....

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387501
Mange skrev:En 550 borde med sina kubik skära cirklar runt en 242 om de har samma skärutrustning...



Ja men en del av oss här på forumet kanske inte bryr sig så mycket vilken såg eller kedja som kör cirklar runt vilken såg eller inte! personligen så försöker jag använda redskap som gör att det ligger så mycket virke som möjligt på avlägget på dagens slut! :-BD

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389255 No har eg fått ny kjedet 95 txl, skal prøva da i måra eller overimåra

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

JPW  
#389272 Bra! Vad tror du om filningen? Kan en H30-mall funka?

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389274 Nei har ikkje filt enda, tenkte å prøva det iverfall til kapping før eg filer, la oppå ryttermalen for å sjå og såg iverfall ut som den passa, det var H 30 malen.

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389275 Skal ellers filas 35 grader, men det viste eg vel egentlig før eg fekk det. Kan jo fila akkurat så mange grader ein vill da men det er iverfall det som er oppgitt. Står ikkje noke om tilt på fila så eg filer vel ca vannrett. Ein del haukenebb på tanna fra fabrikk. Ser litt annerledes ut enn den gammle 95 vpx.

Användarvisningsbild

95TXL vs 95VPX

traktorz  
#389321 Visst skiljer sig 95TXLfrån H30/95VPX, bl a saknar den lätthålen i varannan drivlänk.
Bild

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

Hema  
#389323 Men den är 1,3mm?

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

traktorz  
#389325 Visst har den drivlänkdsbredden 1.3mm.
Lämpligtvis för ett svärd med matchande bredd på svärdsbommarna, men det var ju även fallet med gamla H30/95VPX; AntiVib Light, Pixel, Micro-Lite.

Rekommendation enligt Oregon:
Always install 95VPX chain on a Micro-Lite™ bar (ML, MG or MP part numbers) to obtain all the advantages built into the Micro-Lite™ system.

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

axwell  
#389333
traktorz skrev:Visst skiljer sig 95TXLfrån H30/95VPX, bl a saknar den lätthålen i varannan drivlänk.


Om dom där småkanalerna i drivlänkarna fungerar som konstruktörerna tänkt sig så bör det vara bättre än "lättningshål" för att transportera oljan på rätt sätt.

Smart, nitförbandet kommer närmare den fräscha oljan redan före noshjulet. :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).