Uppvärmning

vad gör ni med vedaskan

35 inlägg 18094 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vad gör ni med vedaskan

Skogsöga  
#351650 Jag tog livet av en svartvinbärsbuske i våras. Max ett par dl/m2 tror jag är att rekommendera. Har åkrarna runt huset så jag brukar springa en vända med askkärlet direkt från vedspisen. Vinden bestämmer vilket håll jag springer åt.

Användarvisningsbild

Re: vad gör ni med vedaskan

Höglandserik  
#387459 En annan sak som man kan göra med vedaskan är att använda som vägbeläggning. Gärna på en "ung" skogsbilväg, dvs. en väg nyligen är grusad och där gruset har satt sig. Askan sprids i ett några centimeter tjockt lager, får "brinna" och bildar sedan en fin och jämn beläggning som är utmärkt att köra på.

Lite kuriosa är att många stora skogsbolag vill använda den här metoden på sina bilvägar, fast med vedaska från värmeverk som produkt. När man krossar grus blir det i regel lite av de finare kornstorlekarna som används som slitöager på vägen. Askan has precis de egenskaper som detta fina grus har. Värmeverken har i sin tur svårt att få avsättningen för askan och hade nog skänkt bort den om de hade fått. Dock sätter regelverket kring avfall käppar i hjulet och askan hamnar istället på deponi.

Avatar Fallback

Re: vad gör ni med vedaskan

TheJo  
#387489 Har blivit några backar under vintern.
Får se om lönnarna och ekarna gillar det.

Användarvisningsbild

Re: vad gör ni med vedaskan

JensSkoog  
#387519 Du får vara lite snål på hur mycket du sprider. Det är starka saker :mrgreen:
http://www.osloby.no/nyheter/Prest-etse ... 96161.html

Avatar Fallback

Re: vad gör ni med vedaskan

svenssons  
#387547 Sprid inte aska runt rhododendronbuskar. De gillar sura eklöv, inte aska.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).