Socialt (mer om oss)

Ett påhittat ord?

4 inlägg 3395 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ett påhittat ord?

elis  
#387259 Ville lämna en minnesgåva och det gör man numer på internet. Man kan t ex gå via begravningsbyråns hemsida vilket jag gjorde och där fann jag ett ord jag aldrig förr sett, inte heller förstår jag dess innebörd.
"Förmedlingsfritt" för mig låter det som att tjänsten inte förmedlas, känns även lite avgiftsfritt i o m att (enligt ordet) ingen förmedling sker. Vilket det dock gör?? Så här står det:
"Vill du hedra en avliden med en minnesgåva så kan du enkelt ordna detta helt förmedlingsfritt här."
Denna förmedlingsfria tjänst lr vad det nu ska kallas kostar 30 kronor?
Ordet finns inte i något uppslagsverk jag tittat i, jag är osäker på hur man ska tolka det. Kan man verkligen påstå att det är förmedlingsfritt när det är en kostnadsbelagd tjänst man i realiteten förmedlar? Vet någon vad ordet betyder blir jag tacksam för klargörande.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Ett påhittat ord?

Fredrik Reuter  
#387260 Hej,
Det känns som att det kan vara motsatsen till förmedlingsprovision, alltså en avgift någon som förmedlar något tar ut och oftast lägger på slutpriset. För att täcka arbetskostnaden vid förmedlingen mellan parter.
Om det kostar 30 kr så borde det i rimlighetens namn vara vad det kostar om du själv skulle lämna minnesgåvan.

Avatar Fallback

Re: Ett påhittat ord?

elis  
#387280 Man kan ju lämna via cancerfonden också vilket jag kommer att göra och det kostar ingenting. Det är ordvalet och sammanhanget som förbryllar mig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ett påhittat ord?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387282 Tacka vet jag dom orden som inte är påhittade. Dom kan man lita på. :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).