Motorsåg och handhållet

Waldpony - Yxa i moduler

23 inlägg 7861 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sv: Waldpony - Yxa i moduler

Blivande snickare  
#386829
Fredrik Reuter skrev:Ja, vart menar du Niking?
Jag tänkte den svarta pricken var just gångjärnet.

Du har bog rätt, träskaftet håller inte de oräkneliga smällarna. Efter X antal slag kommer det att spjälka å gå sönder.
Men för att kol/ glasfiber ska hålla behövs nog en stålkärna oavsett tror jag.

Kul grej att spåna om! :grin: :-bd

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Waldpony - Yxa i moduler

Fredrik Reuter  
#386836 Hehe, ja visst är det!
Även om bara en av en miljon idéer blir verklighet så är det värt det!

   TS
Avatar Fallback

Re: Waldpony - Yxa i moduler

Hema  
#386837 Förutom just som yxa, så kan man använda den som film-klapp.

Användarvisningsbild

Re: Waldpony - Yxa i moduler

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386838 Det är ju bra om man ska göra ett filmklipp om denna yxa... ;-)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sv: Waldpony - Yxa i moduler

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386936
Niking skrev:Mange! Vitsen är väl att slippa slå stål mot stål och därmed riskera att stålflisor ska sprätta iväg mot t.ex. ögat. Det är väl just därför som Fiskars klyvkilar har en plastbit i toppen.

Själv har jag löst detta potentiella problem med en plastklädd slägga. På köpet dämpas oljudet också vid slagen.
/Niklas

Det är lika farligt med plastbitar och lättare att få dem o flyga än en välskött yxa.
Jag kommer aldrig mer ha det.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Waldpony - Yxa i moduler

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386945
Mange skrev:
Niking skrev:Mange! Vitsen är väl att slippa slå stål mot stål och därmed riskera att stålflisor ska sprätta iväg mot t.ex. ögat. Det är väl just därför som Fiskars klyvkilar har en plastbit i toppen.

Själv har jag löst detta potentiella problem med en plastklädd slägga. På köpet dämpas oljudet också vid slagen.
/Niklas

Det är lika farligt med plastbitar och lättare att få dem o flyga än en välskött yxa.
Jag kommer aldrig mer ha det.


Tja, var och en blir ju salig på sin fason.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Waldpony - Yxa i moduler

Jocke91  
#387214 Jag skulle inte köpa en sån yxa, den ser ju ut som något som helt oväntat kan få för sig att tappa en skruv och dela på sig. Nu är ju detta olika från person till person men jag vill då inte få järnskrot i skallen när jag hugger ved, måste ju vara rädd om det lilla man har.
Sen så kan man ju fundera på vad han sysslar med när han hugger med den.

Avatar Fallback

Re: Waldpony - Yxa i moduler

Hema  
#387223 Om delarna är konstruerade på smart sätt, låser de i varandra och minimerar kraften på bulten. Sedan vet jag inte om yxkonstruktörens yxhantering påverkar yxans egenskaper. Jag tycker det är kul att någon vill tänka annorlunda och går hela vägen. Den finska specialklyvyxan verkar funka trots sitt konstiga utseende.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).