Skogsekonomi

Skog som gåva, använda tidigare underskott

11 inlägg 8301 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skog som gåva, använda tidigare underskott

johnnykong  
#387090 Hej
Nu är det på det viset att jag har fått 50ha skog som gåva av en släkting. Denna släkting har byggt upp ett stort underskott i verksamheten under sin tid som ägare, och nu är ungefär 20 ha redo för slutavverkning. Min fråga är om jag som ny ägare kan använda det tidigare underskottet (som är väldigt stort) till att kvitta mot intäkterna som kommer från avverkningen jag snart ska göra. Annars kommer skattesmällen bli enorm då intäkten ju kommer läggas på min inkomst från jobbet. Jag har varit i kontakt med följande om detta.

Min skogsjurist i Mora:
Påstår att underskottet kan tas över, och han ordnade ägarbytet.

Skatteverket som jag ringde idag:
-Underskott kan inte tas över, de refererade till sidan 48 i (https://www.skatteverket.se/download/18 ... gava20.pdf)

Professor i beskattningsrätt i Lund som min sambo talat med:
-Underskott tas över vid gåva och kan kvittas mot intäkt. (Se inkomstlagen kap 40, paragraf 11 andra stycket)

Vad är det som gäller egentligen? Någon som har erfarenhet av detta? Blir tokig, hur svårt ska det vara att sätta upp tydliga lagar? 😡



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Skog som gåva, använda tidigare underskott

alias  
#387102
johnnykong skrev:Hej
Nu är det på det viset att jag har fått 50ha skog som gåva av en släkting. Denna släkting har byggt upp ett stort underskott i verksamheten under sin tid som ägare, och nu är ungefär 20 ha redo för slutavverkning. Min fråga är om jag som ny ägare kan använda det tidigare underskottet (som är väldigt stort) till att kvitta mot intäkterna som kommer från avverkningen jag snart ska göra. Annars kommer skattesmällen bli enorm då intäkten ju kommer läggas på min inkomst från jobbet. Jag har varit i kontakt med följande om detta.

Min skogsjurist i Mora:
Påstår att underskottet kan tas över, och han ordnade ägarbytet.

Skatteverket som jag ringde idag:
-Underskott kan inte tas över, de refererade till sidan 48 i (https://www.skatteverket.se/download/18 ... gava20.pdf)

Professor i beskattningsrätt i Lund som min sambo talat med:
-Underskott tas över vid gåva och kan kvittas mot intäkt. (Se inkomstlagen kap 40, paragraf 11 andra stycket)

Vad är det som gäller egentligen? Någon som har erfarenhet av detta? Blir tokig, hur svårt ska det vara att sätta upp tydliga lagar? 😡


Hade gått på skatteverkets tolkning, givet att givaren är i livet och har gett/ämnar ge dig fastigheten som gåva - d.v.s. det rör sig ej om ett arv.

Professorns svar tycker jag verkar avse andra företagsformer än enskild firma (t.ex. AB, HB, KB) då det talas om koncernförhållanden.

Om du inte har fått gåvan ännu så skulle jag nog rekommendera att givaren avverkar skog och nyttjar den intäkten att kvitta mot sparat underskott. Har du redan fått gåvan så är det nog kört (i alla fall om du hunnit söka och fått lagfart på fastigheten).


Bara mina fem ören.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skog som gåva, använda tidigare underskott

johnnykong  
#387108 Tack för svaret. Ja det var mycket klantigt att vi inte tog tid att reda ut detta innan ägarbytet hann ske. Släktingen hade ju likagärna kunnat avverka och kvitta bort underskottet och ge mig pengarna i handen. Tyvärr går inte det nu. Får försöka ta ut det genom ett skogskonto över tid istället så blir det kanske inte så mycket skatt ändå trots allt.

MVH

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skog som gåva, använda tidigare underskott

Göt  
#387168 Behöver du verkligen avverka 20 hektar nu på en gång? Om inte skogen håller på och dör så kan du ju skjuta på det.

Användarvisningsbild

Re: Skog som gåva, använda tidigare underskott

Landshypotek Bank  Verifierat företagskonto 
#387268 Jag går på Skatteverkets linje och säger att det inte går att överföra underskott. Överlåtaren får se till att förbehålla sig rätten till en avverkningsrätt och kvitta virkeslikviden mot underskott. Är gåvan redan registrerad kan det bli problem!

Hälsningar
Niels Jensen

Landshypotek Bank

Användarvisningsbild

Re: Skog som gåva, använda tidigare underskott

halvproffs  
#387270 Mågen köpte en skogsfastighet med ganska stort underskott och det underskottet fördes över till mågen. Suck typisk oklara och flera svar.

Avatar Fallback

Re: Skog som gåva, använda tidigare underskott

Nolarn  
#387273 Skatteverket har rätt. Tidigare ägaren kan göra avdrag med 70% av underskottet i kapital i deklarationen året efter vid avslutad näringsverksamhet.

Användarvisningsbild

Re: Skog som gåva, använda tidigare underskott

pointman87  
#387849 När jag tog över efter morfar 2009 så fick han utnyttja sitt underskott mot 100% av sin inbetalda skatt i några år (3 eller 5 år, kommer inte riktigt ihåg). Alltså om han hade betalat säg 50 000 kr i total skatt 2010 så fick han 50 000 kr i skatteåterbäring för det året, förutsatt att underskottet var högre. Det som fanns kvar av underskottet efter de åren han fick dra av försvann.

Avatar Fallback

Re: Skog som gåva, använda tidigare underskott

Nolarn  
#387866 Jo man måste ju ha skatt att kvitta mot. Därför är det ju bra att man har några år på sig. Det är dock inte samma sak som hur stor andelen av underskottet man får kvitta. Den var 70% även då.

Användarvisningsbild

Re: Skog som gåva, använda tidigare underskott

pointman87  
#387877 Är du säker? Nu va det ju några år sen så man hinner ju glömma. Nu har morfar bara folkpension så det va ju inga hiskliga summor han fick tillbaka men jag hade absolut för mig att det var all inbetalad skatt han fick. Jaja, detsamma var det :wink:

Edit: nu trillade poletten ner, du menade 70% av underskottet, inte skatten?

Avatar Fallback

Re: Skog som gåva, använda tidigare underskott

Nolarn  
#387883 :-BD

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).