Skogsekonomi

skogskontot

8 inlägg 6623 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

skogskontot

saimi  
#386597 Hej.
Har precis deklarerat och ska nu sätta in en del av intäkterna från skogsavverkning på mitt skogskonto och märka pengarna med 2015 års deklaration/resultat.
När kan man ta ut en del av pengarna från skogskontor igen? Hur fungerar det med skatt på dessa pengar? Blir det högre skatt för att e suttit på skogskontot?

Kan jag använda en del av de pengarna till att betala restskatten från årets deklaration?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: skogskontot

Fredrik Reuter  
#386832 Bra frågor!
Jag har personligen ingen aktuell kunskap men vet flera som har det på skogsforum så vi får hoppas fler ansluter!

Användarvisningsbild

Re: skogskontot

Göt  
#386861 Dom som är bra på det där med ekonomi sitter nog och deklarerar nu, ring till skatteverket och fråga dom är inte så farliga och prata med. Tror att pengarna som är insatta på skogskontot skall vara där i 4 månader innan du kan ta ut dom.

Visst kan du betala årets restskatt med pengarna sen men du lär betala skatt på dom i år eller som restskatt nästa vår.

Det du kan använda pengarna till är ju avdragsgilla saker som markberedning oh plantering till exempel det är såna saker som det är direktavdrag. Skogskontot är till för att man skall kunna dela inkomsterna på 10 år, och kunna betala kostnader som är avdragsgilla. Det kommer avdragsgilla kostnader efter en avverkning som kan betalas med oskattade pengar.

Föreslår att du så småningom kontaktar en revisionsbyrå som håller på med jord och skogsbruk det är bra att ha en sådan kontakt även om det kostar.

Hoppas att jag kunde hjälpa lite på vägen.

Användarvisningsbild

Re: skogskontot

Landshypotek Bank  Verifierat företagskonto 
#387137 Hej!
Du kan ta ut pengarna efter fyra månader. Uttaget ska inkomstdeklareras det år som uttaget sker och skatten beror på hur de deklareras. Kan de kvittas mot kostnader blir det ingen skatt.

Det blir inte högre skatt för att de funnits på skogskontot. Du kan använda en del av pengarna till restskatten, förutsatt att de funnits på skogskontot i mer än fyra månader. Tänk dock på att de blir skattepliktiga det år du tar ut dem och att restskatt inte är en avdragsgill kostnad.

Vänliga hälsningar
Niels Jensen
Landshypotek Bank

Användarvisningsbild

Re: skogskontot

Landshypotek Bank  Verifierat företagskonto 
#388234 Vill du veta mer om skogskontot kan vi rekommendera att läsa artikeln med Niels Jensens tips på vägen
Har din skog gett intäkter under 2015 är det nämligen hög tid att nu i deklarationstider planera för hur de bäst fördelas över tid.

http://www.landshypotek.se/om-landshypotek/Press/nyhetsarkiv/skogskonto-aktuellt-i-deklarationstider/

Hälsningar från oss på Landshypotek Bank

Avatar Fallback

Re: skogskontot

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388241 Men skogskontot försvinner tydligen.

"Majoritet i riksdagen mot skogskontot"
http://www.atl.nu/skog/majoritet-i-riks ... kogskontot

Användarvisningsbild

Re: skogskontot

Landshypotek Bank  Verifierat företagskonto 
#388396 Vi följer debatten kring vad som händer med Skogskontot framöver. Än så länge finns inget som hindrar att sätta in skogsinkomster från 2015 ivarjefall.

Användarvisningsbild

Re: skogskontot

Fredrik Reuter  
#388530 Hej,
Här är den senaste debatten om skogskontot i Riksdagen som webb-tv sändning.


Länk till videon hos Riksdagen:
http://www.riksdagen.se/sv/Debatter--beslut/Interpellationsdebatter1/Debatt/?did=H310521

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).