Verkstan

Skillnad mellan hydraulolja handel 32 och 46?

32 inlägg 119549 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skillnad mellan hydraulolja handel 32 och 46?

pg-mannen  
#387095 Nu är det byte av hydraulolja på programmet. Vad är egentligen skillnaden mellan de vanliga hydrauloljorna handel 32 och handel 46? Är det någon av oljorna som är bättre i någon applikation? Kan en kontorsnisse som jag få en bra jämförelse går det ex att jämföra med 0W-30 markeringen på motorolja eller på något annat logiskt sätt.

Vilken olja handlar du? 32 eller 46 eller någon annan?

Tyvärr vet jag inte vad som varit i tidigare i maskinen, har bara en svag aning om att det kan vara "handel 32"......



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan hydraulolja handel 32 och 46?

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387098 46 är tjockare än 32..

Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan hydraulolja handel 32 och 46?

traktorz  
#387103 Har ISO VG 46 (OKQ8 Handel 46) i grävaggregatet. Har i traktorn saknat ISO VG 32 vintertid, då det tar tid att få igång hydrauliken till frontlastaren, då tempen kryper neråt minus 20 grader C.

Ref:
Agrol Turbo Kombi (STOU) eller dedicerad Hydraul SHS 32/46
https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 675#284675
https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 8&start=30
Hydraulolja

Avatar Fallback

Re: Skillnad mellan hydraulolja handel 32 och 46?

Hema  
#387120 Så om maskin ska användas vid kyla rekommenderas 32 och om maskin ska användas under övrig tid på året funkar 46? Fast en tjockare kanske ökar värmeutvecklingen? Kör med 46 i min vedklyv.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan hydraulolja handel 32 och 46?

anersimyra  
#387122 Jag blev rekommenderad att använda 46 i stället för 32 för att få en något starkare kran på min Avesta 4,2 H. Enda skillnaden var att hydrauliken behövde en stunds försiktig uppvärmning vid riktigt stark kyla.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan hydraulolja handel 32 och 46?

Kse  
#387509
Hema skrev:Så om maskin ska användas vid kyla rekommenderas 32 och om maskin ska användas under övrig tid på året funkar 46? Fast en tjockare kanske ökar värmeutvecklingen? Kör med 46 i min vedklyv.

Helt rätt.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan hydraulolja handel 32 och 46?

machonisti  
#387510 Oljans viskositet sjunker med ökad temperatur. Vid hög belastning i sommarvärme kan man nå brytpunkten för 32:an.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan hydraulolja handel 32 och 46?

Fredrik Reuter  
#387529 Hej,

Är det någon skillnad i pris mellan 32 och 46?

Och sedan, hur ser det ut för biohydrauloljor, är det samma benämningar och skillnader på dessa också?

Avatar Fallback

Re: Skillnad mellan hydraulolja handel 32 och 46?

lutfisk  
#387598 Man beskriver viskositet på samma sätt på biooljorna. Är oljan tjock blir den fortare varm eftersom den har mer friktion i sig men sedan när den kommer upp i en viss temp blir den så tunn att läckaget inne i pumpar och ventiler blir så hög att man tappar verkningsgrad på hydraulsystemet och då får man ännumer värme. De jämförelser jag gjort visar dock på att moderna biooljor håller sin viskositet stabil i lite högre temp än mineraloljor märkta med samma viskositet tex 46. Och de slitas inte lika mycket av höga temperaturer, om de är gjorda på mättade estervätskor vilket de dyrare biooljorna är baserade på nuförtiden.

Avatar Fallback

Re: Skillnad mellan hydraulolja handel 32 och 46?

Hema  
#387639 Men att blanda mineral o bio är väl ett stort NO NO.

Avatar Fallback

Re: Skillnad mellan hydraulolja handel 32 och 46?

tallen100  
#387642 Ja det ska man inte göra, dom passar ej ihop.

Avatar Fallback

Re: Skillnad mellan hydraulolja handel 32 och 46?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387665 Kan du utveckla det (tallen)?

Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan hydraulolja handel 32 och 46?

Kse  
#387688
tallen100 skrev:Ja det ska man inte göra, dom passar ej ihop.

Skitsnack säger jag, men jag är ingen expert.
Har blandat i miljöolja i maskiner med mineral och vice versa, aldrig stött på problem.
I skotaren tex var det mineral från börja men jag har fylt på med miljö liter för liter i flera år, maskinen har hunnit gå flera tusen timmar sen dess och några problem i hydrauliken har inte uppstått, än.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan hydraulolja handel 32 och 46?

machonisti  
#387689
Kse skrev:
tallen100 skrev:Ja det ska man inte göra, dom passar ej ihop.

Skitsnack säger jag, men jag är ingen expert.

Vågar du blanda om du lägger egen maskin i potten?

Avatar Fallback

Re: Skillnad mellan hydraulolja handel 32 och 46?

tallen100  
#387719
skogogräv skrev:Kan du utveckla det (tallen)?

Vissa bioljor blandar sej dåligt eller inte alls med mineral och kan därmed koksa ihop och ställa till onödiga och kostsamma bekymmer, kan även gå bra men varför chansa?

Det går förstås att tappa ur en skvätt olja i en burk och blanda med den nya och låta stå över natten så bör det synas om det skär sej, om man nu absolut vill/måste blanda olika oljor :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).