Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Mactrac

32 inlägg 16663 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mactrac

foton  
#118444 Om man skall få ekonomi på arbeten med sådana priser måste det ju vara någon som betalar per timma. det finns ju inget virke som kan betala för sådana maskiner.

Avatar Fallback

Re: Mactrac

ulfgustav  
#118468
pcrNiklas skrev:jag har fått pris på minimaster 620: 270.000:-
och på mactrac+macwood+vinsch: 320.000:-

Är verkligen alstorn värd nästan 100´ mer än en minimaster??


Det är allmänt sett höga priser på småmaskinerna.
Personligen så skulle jag inte lägga 100´- eller mer extra för Alstor och jag skulle överhuvudtaget inte komma på tanken att köpa en Mactrac
Vimek 620 med sin robusta och okomplicerade konstruktion tilltalar mig som fritidsskogsbrukare. Rätt använd och med rätt upplägg på körvägar har den en fantastisk kapacitet

Avatar Fallback

Re: Mactrac

Svenor  
#118472 MacTrac är jämfört med en ATV med kranvagn helt överlägsen både vad gäller framkomlighet, lastförmåga och kran.
Vimek är en kraftigare typ av ATV med kranvagn men som ATV-kranvagnarna försedd med rullar för drivning på vagnen.
Alstorn direktdriver hela tiden med alla åtta hjulen. Vid lastning snurras stolen runt vilket är bekvämare än att stå på knä eller sitta med kroppen snett ut åt ena sidan. En annan fördel är att Alstorn kan köras bakåt d v s med stolen vänd bakåt.
Jämfört med Vimek och MacTrac verkar inte Alstorn behöva några iordninggjorda körvägar då framkomligheten tydligen är otroligt bra i oländig terräng.
Vet inget om kundservice hos Vimek eller MacTrac men de jag känner som har Alstor är väldigt nöjda med detta.

Sök ägare av de olika alternativen för att skapa dig en uppfattning av vad du vill ha.

Avatar Fallback

Re: Mactrac

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118475 Skulle jag välja nån av dessa maskiner... om inte priset hade nån betydelse, iofs så skulle ja nog ta alstorn även om ja fick lägga 100´till om ja nu skulle köpa nytt... Som nån skrev, alstorn verkar ta sej fram överallt... Konstruktionen tycker jag verkar lika "enkel" som vimeken, fast midjestyrd... Å midjestyrningen är ju betydligt smidigare, å GÅR ATT backa med smidigt... Har ju prövat en vimek 620 men gillade inte backningen med den, å just det att man får stå på knä på sätet...
Alstorn driver med riktiga boggielådor, vimeken har robson...


Nåja... Ja ska inte köpa nån av dom, men skulle jag, så skulle ja välja i följande ordning:
nr 1: ALSTOR
nr 2: Vimek 620
nr 3: fyrhjuling med driven vagn


Mactraken skulle ja inte ens vilja ha...

Avatar Fallback

Re: Mactrac

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118511 hade velat se armarna på den killen som kan köra en alstor sittandes bakåt. Ratten svänger ju inte med. blir lurigt fingra på den bakom ryggen.

Ett av plussen som jag ser det på vimeken är att du kan ställa av vagnen och göra andra gårdsarbeten med. Bra för mindre självverksamma.

Avatar Fallback

Re: Mactrac

Svenor  
#118618 Alstorn har som tillbehör handgas och spakstyrning monterat vid ventilpaketet för den som vill köra bakåt.
MacTrac är en bättre maskin om man vill jobba utan vagn, har en massa tillbehör som sätts i frontlyften. Titta på hemsidan

Användarvisningsbild

Re: Mactrac

Fredrik Reuter  
#386882 Hej,
Hittade en äldre video (bifogad nedan) av en slump. Kom då ihåg att vi hade minst en tråd om MacTrac.
De verkar finnas kvar 2016 om man tittar på deras sajt http://www.mactrac.se/

Är det någon som har färsk info om Mactrac?


Avatar Fallback

Re: Mactrac

Hema  
#386953 Ja de har fortfarande kvar modellen och jag kan inte minnas att jag sett en begagnad på blocket, så de som köpt bör va nöjda. Eller finns det någon annan logik?

Användarvisningsbild

Re: Mactrac

Fredrik Reuter  
#387859 ATL har gjort en video på Mactrac:



http://dc708iophpueb.cloudfront.net/sit ... c31096.mp4

Användarvisningsbild

Re: Mactrac

stegmaster  
#387870 Funkar inte.

Användarvisningsbild

Re: Mactrac

halvproffs  
#387899 Mig fungerade filmen för. Liten smidig maskin, men den ser ut att vara klen. Har för mig att svärfars bror har en sån. Ska försöka prova den om jag kommer dit.

Användarvisningsbild

Re: Mactrac

stegmaster  
#387901 Ja nu funkar det för mig med. :grin:

Avatar Fallback

Re: Mactrac

ryared  
#429322 Känns ju som den lastar mer än både minimaster och alstor?
Ringde och frågade och man kan få den för 400 000 med vagnen i filmen.
Hade ju hellre haft en sådan än en minimaster i alla fall.
Vet iofs inte va den kostar?

Avatar Fallback

Re: Mactrac

hinowa  
#429440 Det är inte alla skogar som ser ut som i filmen,hydralpaket och slangar som sticker ut på vänster sida,tänk er denna masin i lite stormfälld skog!
I mitt tycke ser den ut som ett hembygge och inte genomtänkt ifrån första början.
Jag har sett på Youtube, ifrån tror jag Österike grabbar som byggt egna liknande Alstor som både hade design och framkommlighet.
Tror inte att den lastar mer än en Alstor,men klart att den även går att använda till annat,som det även går att göra med andra maskiner.

Avatar Fallback

Re: Mactrac

ryared  
#429443 När jag ringde frågade jag om dom skulle till Elmia så hoppades dom på det. Då sa han just det att alstor körde i samma backe år ut och år in och att det vore på tiden att alstor fick lite konkurrens på den fronten.
Självförtroendet va det inget fel på i alla fall :grin: :grin: :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).