Skördare

Aggregat till minigrävare

33 inlägg 19430 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Aggregat till minigrävare

Tjottaperka  
#38414 Hej hopp ute i storskogen! Jag och min pappa har en fundering. Vi har en Kubota 121 på 3,8 ton som vi har tänkt sätta skördaraggregat på. Men vi är lite osäkra så hoppas på lite tips härifrån :) Har ni något tips på ett litet och lämpligt aggregat som inte är för tungt och inte kräver allt för mycket olja. Jag har tänkt lite på aggregaten som sitter på Vimeks skördare dom ser rätt lämpliga ut. Aggregatet behöver inte vara så stort, vi tänkte ha det för vedgallring bara. Det bästa vore enligt mig att inte ha ett stegmatat för dom blir så tunga i sig själva. Rätta mig om jag har fel. Tacksam för svar :)



   TS
Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38429 Hej!

Det är tveksamt om en så liten maskin klarar ett skördaraggregat, både motorstyrka, hydraulflöde och maskinens vikt lär vara i underkant.

Det minsta professioella skördaraggregat jag känner till är detta:
http://www.kone-ketonen.fi/se/mallisto/forst.html

Användarvisningsbild
stegmaster  
#38513 hvarfor inte gå for en stegmatere?
Jag har en 4,5t gravere med stegmaster2000-25 aggregat, det vager 270kg og fungerer helt fint, det krever endast et oljefløde på ca40 liter\min
her slipper du også dator og sagkedjor som lager problem.
Det er ingen problem at lyfta aggregat og træd på strak arm rundt hela maskinen. (tror inte det finns någon rullmatad aggregat som vager særsklit mindre enn 270kg). maks dim er 30cm
Se video

Avatar Fallback
Tjottaperka  
#38553 Tack för tipset! Naarva aggregatet ser ju ut att funka prima på din maskin och det är ju inte så stor skillnad på 3,8 ton och 4,5 så det borde ju funka på våran maskin också. Å det verkar ju vara väldigt lätt att montera också:) Men någon som vet vart prislappen drar iväg på ett Naarva aggregat?

   TS
Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38599 Keto Forst är alldeles för effektkrävande, står ju på hemsidan att det går att montera på en 70hk traktor, 120 minutliter. Det är du inte i närheten av på grävaren. Stegmatat är det som gäller alltså. Stegmatat är dessutom mycket billigare, både i inköp och drift, och förmodligen inte tyngre heller.

Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38602 Blev fast lite på youtube och kollade på stegmatare, vi har en 5 tonnare hemma :)



Titta på hur den här fungerar, det var den smartaste drivningen av rullarna jag sett, går ju skitfort om man jämnför med dom andra!

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38607 de var nog den snabbaste stegmataren jag har sett :? , men skulle inte vilja ha det på en grävare, kort räckvidd och står man på nån sten lr något så gungar det som fasen

Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38612
Valtra skrev:de var nog den snabbaste stegmataren jag har sett :? , men skulle inte vilja ha det på en grävare, kort räckvidd och står man på nån sten lr något så gungar det som fasen


Nej vet inte om jag skulle vilja ha det på en grävare heller, just på grund av gungandet. Räckvidden lär ju gå att lindra lite med en jigg, sen får man ju köra lite stickvägsgående, smidigt med en runtomsvängande skördare.
Det är klart att om man har bra terräng och ett stort behov av leksaker så kan det ju vara aktuellt. :roll:

Avatar Fallback
Tjottaperka  
#38617 Jo visst är det lite leksaker över det men vi har väll tänkt oss bara för vedgallring och vi har väll skapliga marker så på så sätt så funkar det nog bra.. Men som sagt någon som har en aning om vad de är för pris på ett Naarva aggregat då. Känns ändå som att det är det lämpligaste aggregatet :)

   TS
Användarvisningsbild
stegmaster  
#38640 jag kjøpte inte stegmateren som en leksak, men for at jag hadde graveren innan, så nu kan jag bruka den nesten året rundt. skal man kjøpa en egen basmaskin i tillegg blir det jo jettedyrt
aggregastet kostade 100000,- nok ca 115000sek for 3 år sen
Det er ftg CRANES som er återforseljare i Sverige
http://www.ftgforest.com/
Her er en video til med en Yanmar b37(ca samma vikt som din) med et BJM350 aggregat(ca samma vikt som Naarva)

Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38641
Tjottaperka skrev:Jo visst är det lite leksaker över det men vi har väll tänkt oss bara för vedgallring och vi har väll skapliga marker så på så sätt så funkar det nog bra.. Men som sagt någon som har en aning om vad de är för pris på ett Naarva aggregat då. Känns ändå som att det är det lämpligaste aggregatet :)


Skulle nog tippa på mellan 150-200k för narvat men det är en vild gissning...

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38646 man måste nog ha ett jäkla tålamod om man ska sitta och köra trädrunkare mycket :lol: men visst för en självverksam är det ju helt ok

Avatar Fallback
Tjottaperka  
#38655 Jo visst det tar väll lite tid men vi har väll bara tänkt för eget bruk, och de är väll ändå lite roligare än att gå med motorsågen hela tiden :D

   TS
Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38667
timberjack810c skrev:man måste nog ha ett jäkla tålamod om man ska sitta och köra trädrunkare mycket :lol: men visst för en självverksam är det ju helt ok


Ja jag skulle nog bli tokigt på det när man sitter och kör vanlig skördare på dagarna, men för en självverksam är det ju inte dumt alls. Hade jag en skaplig traktor med skaplig kran och ville göra något själv så varför inte? Är ju som sagt helt andra driftkostnader än ett rullmatat aggregat och bättre än såna som hänger på trepunkten som man står utanför och kör.

Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38678 Jag måste säga att detta verkar vara ett ganska bra sätt att använda en stegmatare på. Det är ju ett ganska stort lyft mot att gå med motorsåg. Mycket bättre än att ha den på trepunkten och fälla träden manuellt ju.

Sedan har jag ett tips: Provkör INTE en skördare om du köper en stegmatare!

När man är van vid skördare gör det ont när man ser hur långsam det går med stegmataren. Men hastigheten är ju fullt tillräcklig om du bara ska köra i egen skog.
Jag, som blir galen av att vänta på saker, skulle hellre köpa en gammal risig skördare för dom pengarna även om jag fick mecka några hundra timmar per år för att hålla den igång.
Men för dom som inte gillar att mecka är stegmataren det bästa valet

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).