Avverkning (slutavverkning)

Skotning

10 inlägg 6306 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skotning

sakkis10  
#357302 Hur tänker ni skotarförare när ni kör slutavverkning?. Hur planerar ni upp körningen, massaved in och timmer ut? varför?. :o



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Skotning

Fredrik Reuter  
#357496 Hej,
Det finns otroligt mycket att diskutera om detta. Till att börja med har du läst Tips : Smartast skotning, slutavverkning ?

Sedan är varje skifte unikt så uppläggen för bäst effektivitet skiljer sig också.

Avatar Fallback

Re: Skotning

Anton k  
#357518 Som Fredrik skriver så varierar det från område till område. Hur ser upplaget ut? Kan man stå på vägen o lägga av på båda sidor eller bara på en sida? Vad är det för sortiment? Är det extra mycket av något så det går o köra rena lass? Ibland kan man lasta något sortiment i botten o annat uppepå. Erfarenhet spelar stor roll men ha som mål att du ska veta hur nästa lass o lasset efter det ska se ut. Samt att du ska ha tillräckligt med plats för varjesortiment på upplaget o inte behöva köra för mycket fram o tillbaka när du lastar av.

Användarvisningsbild

Re: Skotning

sakkis10  
#357520 ok, men vi säger att man har en hel väg som man får ett helt talltimmerlass på då kör man väl det rent och sen börjar blanda?.
Kan man bara vara två som kör alltså en som kör skördare och en som kör skotare eller måste man va minst fyra för att det ska gå runt?.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skotning

Fredrik Reuter  
#357524 Det lilla jag har skotat så lärde jag mig i alla fall att man ska börja med djävligaste och det som är längst bort.
När man är längst bort så får förutsättningarna avgöra om det blir renlass eller blandlass. Jag har inget som styrker det men jag körde mest blandlass och tyckte det var effektivare, ex så fibblar jag gärna lite extra vid avlägget är "går halvtomt" på en stickväg som jag redan varit inne på.

Jag såg det lite som att det virke som låg längst bort var det värsta och det ville jag ha närmare vältan till typ vilket pris som helst.

Ser man att det blir ett riktigt kasst blandlass så kan man rycka med udda sortiment ut till en basväg, bara stickvägarna längst bort inte behöver köras onödigt många gånger.

Ovanstående behöver inte vara rätt, jag har inte många timmar i skotare under min aktiva tid utan mest gallringsskördare men det fungerade tyckte jag för mig.

Användarvisningsbild

Re: Skotning

Hoggar  
#367088 Bärigheten bestämmer allt i bland, ibland får man skota helt idiotiskt bara för att de inte ska bli ett litet märke på marken. För övrigt så va lat. Vilket är det snabbaste och enklaste sättet att få fram virket.

Användarvisningsbild

Re: Skotning

FGS ENTREPRENAD AB  
#386617 Skiljer sig från objekt till objekt, bärighet osv! Men ja brukar tänka att hygget är fyrkantigt! Sen börja i mitten och börja jobba sig utåt! Skit i kringslaget till de sista, ev ha att toppa med! Denna modell gör att ja kan "gena" å slipper jaga virke för att få lass! Låter konstigt som fan ja vet att börja mitt i smeten ja vet men testa! Fick detta tips av en gubbe som är överjävlig på å få ut volym! Han körde 65,000fub själv förra året med en 1210e [FLEXED BICEPS]

Avatar Fallback

Re: Skotning

mrvimek  
#386756 Ja körde en större gallring nu i vinter me alstor och de var mest björk så ja börja me de och kört me lite lass uppåt och fullt neråt och sen blev de blandlass :)

Användarvisningsbild

Re: Sv: Skotning

skogsjan695xl  
#386889
sakkis10 skrev:Hur tänker ni skotarförare när ni kör slutavverkning?. Hur planerar ni upp körningen, massaved in och timmer ut? varför?. :o


Jag försökte köra ut allt virke, känns konstigt köra in massaveden ;)

Avatar Fallback

Re: Skotning

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386892 Tycker det är väldigt svårt att säga att man gör si och så... Beror på så mycket, antal sortiment, mängd av olika sortiment, hur mycket virke det ligger på vägen, hur hygget ser ut, hur avläggsplatsen ser ut mm

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).