Sågverk (mindre)

Logosol Farmers M8

137 inlägg 77042 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

Esignman  
#379451 Jag har samma prolem som er. Omöjligt att justera så de åker ner av egen tyngd. Jag har mätt vinklar och justerat hur många gånger som helst. Bland annat ägnades söndagskvällen åt detta. Jag tror att en del av problemet för mig ligger i att det kilar ytterst lite, men tillräckligt i glidplasten där vid måttskalan. Den andra delen av problemet är att konstruktören enligt min mening inte gjort ett lysande arbete med infästningsplåten till stocklyftaren. Drar man åt bultarna här så nyper det i plastlisterna. Jag skulle vilja konstruera om en hel del småsaker på sågverket för att få alla detaljer perfekta.

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

Esignman  
#379453 Jag har även en teori att vinkeln mellan långa benet och den horisontella balken som stocklyftaren sitter i rör sig vid belastning. När man lämpar på en stor stock på ett i marken förankrat sågverk tror jag att bultförbandet mellan balkarna utsätts för krafter som gör att det rör sig lite. Det jag menar är att med tiden så klarar inte friktionen som uppstår mellan aluminiumprofilerna att hålla profilerna stilla.

Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

Boppen  
#379486
Esignman skrev:Jag har även en teori att vinkeln mellan långa benet och den horisontella balken som stocklyftaren sitter i rör sig vid belastning. När man lämpar på en stor stock på ett i marken förankrat sågverk tror jag att bultförbandet mellan balkarna utsätts för krafter som gör att det rör sig lite. Det jag menar är att med tiden så klarar inte friktionen som uppstår mellan aluminiumprofilerna att hålla profilerna stilla.


Jag har ju iof haft mitt "problem" hela tiden - även när jag monterade ihop det på test i garaget. Lossar jag de två skruvarna som håller visarenså kan jag få hyllan att sjunka av sig själv, och även det tyder ju på att problemet är vinkeln mellan lyftbalken och det horisontella benet.
Ni som har hyllor som sjunker av sig själva - har ni något glapp mellan lyftbalken och plastskenorna som den glider i? Mina plastskenor sitter dikt an mot balen men däremot är det lite glapp mellan dom och kanterna på holken som sitter över.
Och har ni kört med siliconspray? Jag hade nämligen ingen hemma i helgen så just den detaljen har jag fuskat med ...

Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

Daggi  
#379673 Jeg har brukt en tynn oljespray for å få det til å gli bedre.

Jeg har også stilt en del, men har ikke fått det til å gli ned av seg selv på ene siden.

For meg virker det som det er noe galt med konstruksjonen, det er for lite klaring ene eller annen plass som fører til at det klemmer når jeg har montert det slik det skal være.

Jeg måtte flere steder slipe vekk litt for å få det isammen skikkelig..

Jeg kjøpte også denne oppgraderingspakken og på den ene 0,5 m linjalen må jeg skimse under for den blir 2-4 mm lavere enn resten på linjalen, samme hva eg gjør og tighter på boltene så får jeg det ikke i vater.
Men jeg er godt fornøyd ellers da :D

Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

teed  
#386595 Hur lång tid tar det att plocka ihop farmers för transport?


   TS
Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

Blivande snickare  
#386626 Snygg film som vanligt! :)

Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

BM Buster  
#386631 Rysligt va snabbt de gick! Men en snygg film,man skulle nästan tro att du jobbar åt Logosol :D
jag ser fram emot nästa film.

Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

husqvarna_med_sthil  
#386673
BM Buster skrev:Rysligt va snabbt de gick! Men en snygg film,man skulle nästan tro att du jobbar åt Logosol :D
jag ser fram emot nästa film.


Snacka om arbetstempo !

Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

teed  
#386896
BM Buster skrev:Rysligt va snabbt de gick! Men en snygg film,man skulle nästan tro att du jobbar åt Logosol :D
jag ser fram emot nästa film.


Tyvärr jobbar jag som it arkitekt/scrum master, har jobbat med systemutveckling i över 30 år. Skulle nog varit roligare att jobba på Logosol :ugeek:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

teed  
#394886 Här kommer äntligen en ny film. Jag bytte jobb för några månader sedan och jag har farit runt som en tok.
Men nu börjar det att lugna ner sig så jag hoppas att jag skall kunna få upp en jämnare fart på produktionen av mina filmer. :geek:
Denna film visar hur lätt man kan förlänga sitt sågverk.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

teed  
#395616

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Logosol Farmers M8

Esignman  
#397416 Dagens prestation var att modifiera Logosolen lite. Ledsnat på att stagen vibrerar sönder så nu borrade jag nya hål i sågbalken. Satte dit pressmuttrar och skruvade om de orangea järnen. Hoppas det fungerar bättre :)

Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

kallemek  
#397752 Skönt att man inte är den enda som erfarit att stockhyllorna definitivt inte faller ner av sin egen tyngd. Det finns en del att förbättra på sågverket. Trots det så måste jag säga att efter ett flitigt bruk av kraftuttryck och noggranna justeringar så lämnar sågresultatet inget att önska, förutom fler stockar att såga förstås.

Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

teed  
#398355 Sågat lite större stockar nu, fick peta på 70cm svärd på el sågen :)
Tyvärr var vajern lite dåligt spänd så det gick lite ryckigt.
Hoppas ni gillar den

   TS
Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

mrlindell  
#398785
1468064043_image.jpeg


Har själv en sprillans ny Logosol Solosåg M8. Har provat både Stihl MS 661 och Speedsaw. Skall man jämföra prestanda mellan motorsåg och Speedsaw är det med MS 661 man skall jämföra. Tycker MS 391 känns lite klen även om det går. Sågar man mycket måste man ha en MS 661 med 3% oljeblandning för att inte köra slut på sågen.
Jag valde MS 661 för att jag blir mobil. Skulle jag enbart varit stationär med tillgång till 3-fas hade jag valt Speedsaw.

Diskussionen om släden och att den går trögt över skarven är en justeringssak. Min krånglade hela första dagen tills jag kom på hur man justerar skarvbeslaget. Själva släden går riktigt bra med sågen monterad, den SKALL ha lite friktion och fungerar bra med manuell (vev/lina) matning.

Det blir en del spån som man får fånga upp och även göra preventiv service på sågen, ha nyslipade kedjor, blåsa rent från en massa spån som blir från alla sågar oavsett motor, Speedsaw är inte undantagen. Alla kräver underhåll.

Stockhyllans linor mår bra av att bli lite sträckta genom att låta en grov stock ligga på ett dygn och veva upp/ner i olika mått och justera höjden så att skalan stämmer på båda sidor, så att du kan lita på lyften/klicken när du lyfter. Hyllorna skall löpa lika lätt på båda sidor. Om en sida kärvar blir det förstås lite fel.

Timret krymper olika beroende på träslag, väder och dimensioner. Såga med lite marginal och hyvla till rätt dimension.

Själv sågar jag en del block i skogen och tar hem och sågar t ex panel i en GjerdeSåg på logen. Till detta en urgammal Plankutterhyvel.

Bilden på M8'an är ifrån samma dag den monterades och helt oanvänd.

1468064338_image.jpeg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar