Motorsåg och handhållet

Varvräknare

25 inlägg 12036 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Varvräknare

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3859 Är lite sugen på att skaffa en varvräknare. De som säljs på hemmaplan är lite väl dyra. Åtminstone för en pryl man klarar sig bra utan. Hittade dock denna för $24 som verkar fullt tillräcklig:

http://enmco.thomasnet.com/viewitems/en ... &forward=1

Frakt $28. Köper man 3st lämnar de 40% rabatt. Ink tull o moms:
(24x3x0,6x1,07+28)x1,25/3=223kr/st Klart överkomligt!

Behöver inte 3st själv. Någon som är sugen?

/Nisse



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3860 jag !!!

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#3862 Jodå, jag är med oxå!

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#3863 Synd bara att batteriet inte går att byta, men 35 000/h driftstid alt 8 + år för det där slantarna är inte så mycket att bråka om.

Vad ligger de på i Sverige?,,,, 1500 - 2500:-?.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3864 ca: 2000:- vill husqvarna ha för sin tachometer ,,,,,,
ungefär samma pris för stihls ,,,

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3865
Skogshuggarn skrev:Synd bara att batteriet inte går att byta, men 35 000/h driftstid alt 8 + år för det där slantarna är inte så mycket att bråka om.

Vad ligger de på i Sverige?,,,, 1500 - 2500:-?.


Skickade faktiskt en e-post och frågade, men de har ingen distributör i europa. Har inte sett ngn här hemma under tusenlappen, och oftast över 2'. Det tycker jag är för mycket för en dyl leksak.
Den enda modell han hade hemma för omedelbar lev var PT15B2, vilket betydde rektangulär utan skruvhål. Duger för mig.

Lägger en beställning i slutet av veckan.

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#3866 Skickar ett PM till dig Nisse,,,,,,,

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3869 Clas i Sjön har en varvräknare, 36-1161 a 545:-, som mäter från 3 - 100000 varv/min. Den bygger på att man sätter en reflekterande tejp på prylen som roterar. Kan kanske vara lite svår att få fast på en såg på kopplingssidan med monterad kedja men det borde gå att mäta på fläkthjulssidan. Utbytbara batterier och 0,1% mätnoggrannhet (om man nu kan hålla varvtalet så stabilt!)

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=382854

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3878 Eftersom starten sitter på fläktsidan i flesta fall, verkar detta inte som nån praktisk grej.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3892 Beställning skickad på tre PT15. Säljaren gissade på ca 10dgr lev.tid.
Hoppas de fungerar. Ska faktiskt bli lite kul att se hur motorörat är kalibrerat.

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3896 Tänk på att det skiljer mellan motorer.
Alla vill inte vad det står skrivet o vissa vill mer!

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4093 Fick lev från US idag. Bra gissat av säljaren ang lev.tid. Har bara snabbtestat lite på en röjsåg. De är små, ca 4x3x2cm. Skulle nog gå utmärkt att fastmontera om man vill använda timräknaren.

Den enda nackdel jag hittat hittills är att den behöver ett par,tre sekunder för att s.a.s. hinna ikapp. Skär lite i hjärtat att hålla fullt med obelastad motor.

13300rpm gick min HVA343.(rek max 13500).Tror örat är det bästa verktyget, men det var kul att kolla.

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4181
nisse skrev:Fick lev från US idag. Bra gissat av säljaren ang lev.tid. Har bara snabbtestat lite på en röjsåg. De är små, ca 4x3x2cm. Skulle nog gå utmärkt att fastmontera om man vill använda timräknaren.

Den enda nackdel jag hittat hittills är att den behöver ett par,tre sekunder för att s.a.s. hinna ikapp. Skär lite i hjärtat att hålla fullt med obelastad motor.

13300rpm gick min HVA343.(rek max 13500).Tror örat är det bästa verktyget, men det var kul att kolla.

/Nisse


Du har PM, Nisse,,,,,,

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4186 Nisse det verkar gå snabbare att få mätresultat om man har sladden i kopplad och lite ihop rullad liggandes ovanför tändkabeln, med alla kåpor på såklart :)

min 346:a ligger på 13700rpm med 15" svärd och kedja på tyckte att den lät bäst då, den låg lite lägre innan 13000rpm ,

372:an ligger på 12600 med 20" svärd och kedja, då "skriker" den lagomt tycker jag ,

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4188 Fick min idag Nisse - En nätt liten pryl. :)

Ska bli kul att stämma av motorörat, främst på 346án som väl får betraktas som "inkörd" efter över 40 m3f.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).