Verkstan

Kvistare!

66 inlägg 35992 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kvistare!

sjodin  
#38241 Någon som vet om det finns någon kvistare för mindre arbeten? Då menar jag inte en procressor på en traktor. Men kanske på en vagn bakom en fyrhjulingen?

skulle det vara någon idé och försöka göra ett hemmabygge? :D

PS. bara en idé!

Om någon har någon idé hur den skulle kunna se ut så skulle de vara roligt?


Så kan vi disskutera fram en bra lösning!



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38273 En sk vedrunkare är väl att föredra?

Användarvisningsbild
sjodin  
#38306 hur ser en sån ut? :o :o :D

bild?

förklara lite bättre!

   TS
Avatar Fallback
M_M  
#38308
Slurfi skrev:En sk vedrunkare är väl att föredra?

Är det ett annat ord för stegmatare...?

Användarvisningsbild
sjodin  
#38331 Jo precis, en sådan::
http://video.google.com/videosearch?hl= ... &ct=title#

Skulle vara bra med en mindre modell. Alltså endast en kvistare. Ingen kap och de.

Kunde ha en liten motor och allt på en slagskärra bakom fyrhjulingen eller järnhästen.

Ingen som har några fler idéer? Hur ska den vaara uppbyggd?

matning och kvistknivarna?

   TS
Avatar Fallback
SAKO75  
#38370 Har funderat på detta ett tag, skulle vara bra att ha. Såg för ca. ett år sen en liten kvistmaskin till salu på blocket. Skulle hängas i trepunktslyften på en traktor. Den hade inget kapsvärd bara drivrullar och kvistknivar. Priset var 25000 KR. Ett litet aggregat typ väldigt litet skördaraggregat utan kapsåg kanske skulle fungera. Tillverkades sådana med kapsåg för länge sen av dom som startade Logmax, hade även apteringsdator. Dom byggde även en liten skördare med det aggregatet på. Finns en sådan i drift idag för mest hobbybruk. Jag arbetar med hans bror. Tror det tog 25-30cm tjocklek. Behöver ju inte vara större, utan kapsåg då förstås. Skulle kanske spåna om det finns några gamla delar kvar som det går att använda. Gubbarna finns ju kvar i bygden. En stegmatare tar väl mindre olja än ett aggregat, eller? Kanske det är att föredra, enklare att bygga från grund.

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#38397 Hej,
Blev lite nyfiken, varför vill ni inte ha kapsåg?
Och vilket användingsområde är det tänkt till?

Användarvisningsbild
sjodin  
#38623 Bra svar där SAKO75. 8)

Jag hade tänkt mig att använda den för mindre stammar, som till exempel kvistning av ungskogsröjning och andra små avverkningar, Ved! Därför behövs ingen kapfunktion bara för att göra den billigare och enklare att göra den. Skulle vara perfekt om man kunde ha den på treounktslyften eller på en vagnbakom fyrhjulingen. Så den huvudsakliga uppgiften är: - KVISTA.

// Sjödin

   TS
Användarvisningsbild
sjodin  
#38624 Hej igen!

Tanken slog mig att de är ju bara drivrular och knivar behövs, men hur ska man få det at fungera på ett bra sätt?

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38629 Det där har jag oxå funderat mycke på. Jag skulle vilja ha nåt sånt bakom min gamla Major att kvista med. Funderade på ett gammalt aggregat som kunde gå på ett par hjul bakom traktorn, en hydraulpump på kraftuttaget o så vajerkranen att dra fram träna med.

Arbetsgång i förstagallring ungefär såhär: 1. Hugga stickväg manuellt. 2. Placera traktorn i stickvägen o fälla 5-10 träd. 3. Vinscha fram stammarna, kvista i aggregatet o kapa med motorsåg(skulle kunna sitta i en jigg o puttra på tomgång medans man vinschar o kvistar)

Är man sen 2 st så kan ju en kvista o kapa samt spaka vinschen o den andre fäller o springer med vajern

Misstänker att ett problem kan vara att få aggregatet att stå still. Speciellt om det ska vara nätt o dras av en fyrhjuling. Bakom Majoren gör det väl inget om det väger lite mer.

Magnus M

Avatar Fallback
SAKO75  
#38636 Exakt det användningsområde jag har tänkt mig, Sjödin. Det som Magnus M nämde om att stå still borde väl kunna lösas med ett stödben som håller mot åt rätt håll. Det blir väl inte "så" grova kvistar i ett ungt bestånd som ungskogsröjning. Drivrullar=hydraulmotorer, hur mycket oljeflöde "behöver" dom? Vad är det som känner av hur mycket tryck det skall vara på knivarna i ett "riktigt" skördaraggregat. Och drivrullarna med, förresten.

Avatar Fallback
Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38654 Vimek G30 funkade på detta viset, var inte gjord för 4hjuling utan för att monteras på trepunkten. Kapade gjorde man med motorsågen som satt fast i en släde.

Fanns som tillbehör att köpa till hydraulisk kapsvärd med manuell aktivering.

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#39272 Bjmmaskin påstår sig ha en miniskördare med egen hydraulik. Koppla med handske efter en dragare.
Vikter å liknande vet jag inget om, det har dom ej behagat lägga ut på hemsidan....

Har jag iomed detta brutit mot någon typ av sponsoravtal så ber jag givetvis om ursäkt....

Fjärde försöket klistra å skicka.....

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#39274 Kapsåg å användningsområde..... Snälla, kom inte å påstå att jag är en sån däringa misstänkt...

Admin, det vi diskuterar är en lätt skördare för gallring. I vart fall var det det jag diskuterade....

Tror jag lägger ned ånyo, gillar inte atmosfären....

Avatar Fallback
Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39312 NOlltax.... :?: :?: :?:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).