Virkesmätning och Matrisfub

Vad betyder de olika orsakerna till vrak?

62 inlägg 30766 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#38533 Du har rätt där Spindeln - det finns ingen "vrakhimmel för otjänligt virke" utan det går/har gått rakt in i produktionen ändå.
Dessutom är det ofattbart att detta har fått leva kvar till dags datum nu när vi fått det sk "3é sortimentet" (se enerigved).
Jag tycker initialt att alla ni som skriver virkeskontrakt åtminstonde bör kräva ersättning för alla vrakandelar på massa/timmer med hänvisning till detta.
Det botar inte grundproblemet - men virkesköparen får sig förhoppningsvis en tankeställare samt att det blir en minimering av förlusten för skogsägaren.

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38552 Jag är drabbad av vrak nu. Riktigt mycket på grund av dålig kvistning och krök på klentimmer. Jag har sålt leveransrotpost till fast pris för alla sortiment. Köparen har avverkat. Jag väntar på mätsedlar för de två sista objekten. Avverkningen inklusive skotning var klar den 2 oktober. Ännu finns virke kvar efter vägen. Är det så att köparen dröjer med att köra in sista virket för att dröja med slutlikviden?
Hela virkesbranschen är ruffel och båg.

Igår försökte den lokala skogsägareföreningen lura mig vad gäller båtnadsberäkning vid vägbygge. Grannen som företräds av säf skule inte ha med hela sin areal.

Jag har rätt bra koll och säger ifrån men de som inte har koll hur lurade blir de?

Jag kommer aldrig att sälja efter prislista från köparen.

Jag tycker Bertilssons förslag är bra, jag har anmält mitt intresse till admin för att medverka till att skogsägarna får den makt de förtjänar.

Som jag skrivit tidigare. Vad händer då vi inte säljer mer virke?

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#38573 Onormalt mycket vrak pga dålig kvistning osv, tycker jag att du ska ta upp med virkesköparen.
När det gäller ut-transport av virke så tenderar vältorna att bli kvar längre när det betalas bra för skogen, och kortare tid när det betalas dåligt - fullt normalt alltså.
Däremot kan man ju avtala i kontraktet om "sistadatum" när skogen ska vara "inmätt och klar", samt begära merparten av virkeslikviden i förskott om man ser att det är tungt att få fram/ut skogen.
Avslutningsvis så tror jag att många skogsägarna är för dåliga på att ställa krav och för mycket "kompis" med sin"inspektor", trots det stundom gäller stora affärer.
Därför är det viktigt att lägga upp egna riktlinjer inför en virkesförsäljning och hålla fast vid dessa.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38588 hehe! , nu är vi inne direkt på det jag skrivit om förr, vad det gäller maskiner och prislistor o.s.v ... det finns gamla slitna aggregat därute i verkligheten som bidrar till detta sk. kollektivets dåliga index .. och lägger man därtill en dålig skördarpilot så är katastrofen ett faktum för skogägaren / leverantören , detta är ju ytterligare en aspekt på hur det fungerar med dessa bolags och skogsägareföreningars knep för att stjäla virke med hjälp av VMF .. INMÄTNINGEN !! ... det hjälps ju inte att ena skogsägaren har en spritt ny skördare med alla tillbehör ..och värsta sortens skördarförare .. när samma bolag / skogägareförening låter ett gammalt lik till skördare med en förmodligen dåligt påläst förare .. köra under samma förutsättningar med bara några mil emellan drivningarna ?? .. det jag vill säga med denna beskrivning är kort sagt och jävligt provokativt att det saknas kunskap !!!
det får läsarna tolka hur dom vill , men nog kan en äldre maskin med ett nyare aggregat och full koll på apteringen göra ett mycket bättre resultat i verkligheten , både i skogen och på avräkningen .. det är det som kan bygga upp det fruktansvärda sk . kollektivhelvetet ..som jag just nu hatar 😈

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38608 jag kan inte begripa vad som är så farligt så man inte kan skriva vidare här ? det enda jag kan tänka mig är just en mycket konservativ skogsägare som "växt fast" i en konstgjord dyr organisation som har en oftast ung personal . ...direkt landade från SLU eller liknande :?: och denne skogsägare har inte några andra erfarenheter än just slutavräkningen .. som huggits och skotats av alla kategorier ... och det spelar kanske ingen roll för denne skogsägare ? eftersom denne ändå inte fattat hur mycket i SEK han levererat i m3fub helt gratis .. till respektive köpare . :lol: :lol:

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38610
"spindeln" skrev:jag kan inte begripa vad som är så farligt så man inte kan skriva vidare här ? det enda jag kan tänka mig är just en mycket konservativ skogsägare som "växt fast" i en konstgjord dyr organisation som har en oftast ung personal . ...direkt landade från SLU eller liknande :?: och denne skogsägare har inte några andra erfarenheter än just slutavräkningen .. som huggits och skotats av alla kategorier ... och det spelar kanske ingen roll för denne skogsägare ? eftersom denne ändå inte fattat hur mycket i SEK han levererat i m3fub helt gratis .. till respektive köpare . :lol: :lol:


Jag tror inte att det är så många skogsägare här på forumet.
Jag väntar bara på mina mätbesked så skall jag gå till köparen och tala om vad jag vill. Vraket skall jag ha betalt för annars hämtar jag tillbaka det. Någon som vill köpa det?
Hur väljer vi in skogsägare i mätföreningarna?

   TS
Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38622 Spindeln söker synpunkter.
Min erfarenhet av problemen som nämns här bekräftar det han och några till skriver.
Dock anser jag att virkeshandel med fasta netto eller annat som gör att förlusterna anses hamna hos virkesköparen innebär inte högre värde i marknaden på sikt för ert virke eftersom förlust hos köparen innebär sämre betalningsförmåga senare.
Först när konkurrensen plockar bort det sämsta och det bara är bra avverkare kvar som hinner med all avverkning blir det bättre.

Princip som jag försökt arbeta för:
Jag anser att alla gynnas av bra maskiner antingen de är nya eller gamla och välskötta.
Jag anser att kunskap på aptering och virkeshantering måste begäras av företag i allmänhet och i synnerhet bland dem som påstår att de är certifierade.
Inlevelse och ansvar i ledning och förare är också nödvändig ingrediens för ett bra jobb.

Bästa tänkbara:
Är ni nästan vipkund och bra förhandlare kan ni köra i gräddfil och kanske få mer för virket.

Under 33 år har jag sett många maskinförare med sin varierande utrustning men med kunskap och ansvar gjort mycket bra arbete.
Vore jag skogsägare skulle jag vilja ha denna bästa tredjedel av entreprenörsföretagen på min avverkning. Kunde jag sen förhandla till ett bättre pris så vore lyckan riktigt stor.

Men hur skall det gå för er andra som mest skall ta hand om resten som är de bristfälliga ekipagen som faktiskt finns i marknaden och avverkar utan att någon bryr sej så mycket om att bevaka och ställa krav som kan resultera i utveckling av maskiner och virkesmarknad?

Är skadestånd nödvändig åtgärd?
Vem kan hantera premie för gott arbete? Vilka skogsägare träder fram och säger att vi vill betala något mer för ett bättre utfört arbete?

Trevlig helg!
Bertilsson

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38689
Bertilsson skrev:Vem kan hantera premie för gott arbete? Vilka skogsägare träder fram och säger att vi vill betala något mer för ett bättre utfört arbete?[/b]
Bertilsson


Jag kan förstå dina frågor för vissa affärsformer, men om man säljer till fast pris per avverkad fub så kan jag inte förstå varför skogsägaren skall betala för ett bättre utfört arbete. Möjligt vis bättre mätning.... Borde inte skogsindusrin då se till att de får största möjliga värde av virket?

Sönderkörd mark, skotning över plantering borde man inte behöva betala för att slippa.

Har man beställt 2100 plantor per ha så skall det också bli gjort utan bättre betalning.

Vad gäller röjning och gallring så är det viktigt för skogsägaren att få någon med kunskap och engagemang för att få ett bra resultat.

Min åsikt är att alla som gör något alltid skall göra sitt bästa. Det är det enda man kan kräva. Då finns det någon som borde utbilda sin personal för att de skall utföra ett bättre jobb. Det finns någon som borde köpa in bättre utrustning för att personalen skall utföra ett bättre jobb. Detta gäller allt inom skogsbruket. Det kanske är så att jätteproppen Orvar, 40-talisterna sitter här också? De som råkade vara på rätt (eller fel?) ställe vid rätt tillfälle på 70-talet och börjar på att bli trötta nu.

   TS
Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38703
Jasi skrev:
Bertilsson skrev:Vem kan hantera premie för gott arbete? Vilka skogsägare träder fram och säger att vi vill betala något mer för ett bättre utfört arbete?[/b]
Bertilsson


Jag kan förstå dina frågor för vissa affärsformer, men om man säljer till fast pris per avverkad fub så kan jag inte förstå varför skogsägaren skall betala för ett bättre utfört arbete. Möjligt vis bättre mätning.... Borde inte skogsindusrin då se till att de får största möjliga värde av virket?

Sönderkörd mark, skotning över plantering borde man inte behöva betala för att slippa.

Har man beställt 2100 plantor per ha så skall det också bli gjort utan bättre betalning.

Vad gäller röjning och gallring så är det viktigt för skogsägaren att få någon med kunskap och engagemang för att få ett bra resultat.

Min åsikt är att alla som gör något alltid skall göra sitt bästa. Det är det enda man kan kräva. Då finns det någon som borde utbilda sin personal för att de skall utföra ett bättre jobb. Det finns någon som borde köpa in bättre utrustning för att personalen skall utföra ett bättre jobb. Detta gäller allt inom skogsbruket. Det kanske är så att jätteproppen Orvar, 40-talisterna sitter här också? De som råkade vara på rätt (eller fel?) ställe vid rätt tillfälle på 70-talet och börjar på att bli trötta nu.

Jasi har svarat senare i inlägget här, med i huvudsak de ord jag skulle använt.
Notera mitt inlägg var efter uppmaning från Spindeln om mer liv i debatten.

Om alla virkesköpare inte bryr sej om kvaliteten på arbetet blir det lite av konkurrens på samma nivå/villkor som betyder lägre pris för säljaren.

Min grundtes är att alla skall göra ett korrekt jobb. Men eftersom mitt (är 40-talist) intryck är att allt fler avsiktligt låter bli att göra det goda jobbet i skogen som tar lite mer tid men ändå vill ha full ersättning. Ex. vid gallring tar man trädet som står närmast eller är grövst i stället för ett annat träd som gör beståndet långsiktigt bättre.
Eftersom kunskapen i skogsägarna för sällan räcker för att klaga med effekt sker ”inte rättning i leden”.
Hur åstadkommes bra reaktioner från missbelåtna skogsägare.
Är det kunskapsluckor? Om så är fallet vad kan göras?

Därför var min avsikt med skrivningen om ”belöning” att få till stöd för de som mestadels gör ett bra jobb. Fortfarande vill jag att ni funderar på hur det skall löna sej för en entreprenör att göra ett bra jobb.
Det finns skogsföretag som avsiktligt anlitar svaga och ”hastiga” resurser för att sänka priserna lokalt.
Bertilsson

Användarvisningsbild
Golddigger  
#38708
Jasi skrev:
Bertilsson skrev:Vem kan hantera premie för gott arbete? Vilka skogsägare träder fram och säger att vi vill betala något mer för ett bättre utfört arbete?[/b]
Bertilsson


men om man säljer till fast pris per avverkad fub så kan jag inte förstå varför skogsägaren skall betala för ett bättre utfört arbete. Möjligt vis bättre mätning....

Sönderkörd mark, skotning över plantering borde man inte behöva betala för att slippa.

Vad gäller röjning och gallring så är det viktigt för skogsägaren att få någon med kunskap och engagemang för att få ett bra resultat.

Min åsikt är att alla som gör något alltid skall göra sitt bästa. Det är det enda man kan kräva.

För att slippa sönderkörda plantor samt sönderkörd mark så måste man ju ta en annan väg och det resulterar i längre skotlängd och högre kostnad för drivningen. Vem vill betala det? Inte entreprenören iafl.
Entreprenörerna gör nog så gott dom kan efter dom instruktioner man får samt att jag tror dom flesta har yrkesstoltet och inte vill skämmas för dom jobb dom gjort.
Men visst går det att få en bättre kvalite på gallringar mm men då måste man komma ifrån stressen som finns för att få lönsamhet för jobbet

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38747 att komma fram till orsakerna som orsakar ett dåligt värde i det sk. kollektivet vid inmätningen . som idag är baserat på slumpmässigt utvalda provtravar behöver man ju inte vara proffessor för att komma fram till .. det är helt enkelt fel på virkets sortering , upparbetning , aptering ...eller i värsta fall lagringsskador ..men det kan omöjligt ha med övriga faktorer att göra , så det lämnar vi , och naturligtvis är de flesta som verkar i skogen som entrepenör i princip tvingad att göra ett jobb som håller sådan hög standard att denne kan ha en yrkesstolthet :wink: annars blir det nån annan som tar uppdraget , ..och enligt mig så är dom flesta riktigt seriös .. men det finns alltid ett mörkertal ... och där kan det finnas både okunskap , dåligt servade aggregat , felaktigt inställda tryck , slamsig körning , och sist men inte minst stressen som numera är populärt att påtala .. men det är nog så att den lugne planerande piloten på både skördare /skotare lyckas bättre , och därmed kan höja kvaliteten avsevärt .. mot de som stressar upp sig och ska försöka "pissa längst" på det viset ... det kan ofta sluta med ett driftsstopp och onödiga skador på kvarstående stam i gallring , det är åtminstånde min åsikt i det hela ... sedan att uppdragsgivare inte har planeringen riktigt färdigställd ,, så det t.e.x skotas raktigenom en plantering ? det är ju ett faktum som i viss mån hör hemma här , om det är större plantor och dessa överlever till avverkning så är ju detta också en mkt tidig orsak tiill vrak ..
som sagt så är nog de flesta seriösa , men det finns skräckexempel där det körs på "löpande" .. och det liksom bara ska "mosas m3" ... och det är inte bra ... för om det finns de som verkligen levererar riktigt och fint virke .. så ska inte dessa bli drabbade vid inmätningen just p.g.a dessa slentrianmässiga vrak% som bygger på allt fult felaktigt virke som hittas i provtravarna 😡 eller hur :lol:

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38886 kanske lite kryptiskt , mitt tidigare inlägg :wink: .. men hugg tillbaka nu , så vi får spinna vidare. , och nog tror jag det finns både skogsägare , och bolagsfolk som läser detta :lol: :wink:

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38896
"spindeln" skrev:kanske lite kryptiskt , mitt tidigare inlägg :wink: .. men hugg tillbaka nu , så vi får spinna vidare. , och nog tror jag det finns både skogsägare , och bolagsfolk som läser detta :lol: :wink:


Jag kan inte hugga på ditt förra inlägg. Du har helt rätt.
Någon annan får hugga som inte håller med. Eller är det så att alla tiger och samtycker?

   TS
Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40361 Hallå, hallå du inustritjänsteman som läser detta som gäst. Skapa ett konto och svara.

   TS
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40383 jag undrar om dom matar in "vraket" även i denna nya produktion som dom gjort sen mannaminne i den gamla ... det hela är ett enda spel för gallerierna , och som jag sagt tidigare : - så ryms personerna som sätter priserna på virket i den svenska handeln i en vanlig TAXI :lol:

som sagt är det en ny generation "träpatroner" ... garanterat helt utstuderat av dessa fabrikörer sedan en längre tid tillbaka , med tanke på senaste ändringar av t.e.x krav på sortering av olika sorters "röta" som blivit "generösare" ?? processerna utvecklas och bolagen använder VARENDA PINNE som går att hantera ..oavsett röta , kvist ,krok ,klyka o.s.v och det stjäls virke från skogsägare i vanlig ordning :wink:

http://www.st.nu/nyheter/arbete.php?act ... &id=775811

och naturligtvis är det ju viktigt att påpeka vilken HÖG kvalitet råvaran har ...det kan dock vara j-vligt svårt att hitta denna höga kvalitet i det fördömda kollektivet 😈 ... och är det inte sant så säg :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).