Öppna kategorin

Bygga mig en rök

2 inlägg 3191 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga mig en rök

Oden  
#386034 Hej!

Gått o grunnat ett tag på bygga mig en rök. Eller rättare sagt två. Dvs en varmrök o en kallrök.

Men IOM att jag i grunden är lat :mrgreen: så slog det mig att varför inte nyttja rökhuset till båda
varianterna? Naturligtvis inte samtidigt :grin: ...

Fick tag på en gammal rostig ved/köksspis häromveckan Kockums. Virke osv har jag liggande.
Så problemet är längden på röret/rören för att få till de olika röksätten.

Min tanke (rätta mig gärna/kom med tips!) är att ha en fast byggnad rökhuset. Sedan placera vedspisen på lämpligt avstånd. Sedan alternativt sätta ett t rör med spjäll o leda 2 st rör med olika längd till rökhuset. En annan variant vore ju att nyttja en flexslang o flytta vedspisen närmare eller
Längre ifrån rökhuset. Beroende på vilket röksätt som önskas.

Tips eller tankar mottages tacksamt!

M v h Oden



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Bygga mig en rök

husqvarna_med_sthil  
#386048 Jag lyfter din tråd när jag ska göra nästan samma sak i sommar, dock bara kallröka. Har också en äldre spis jag tänkt använda men röret jag har är bara 2 meter och ca 20 cm i dia. Jag tror/misstänker det blir för kort för att kallröka men jag vet inte riktigt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).