Verkstan

Traktorfälg spruckit runt bultarna.. vad göra ?

37 inlägg 14572 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Traktorfälg spruckit runt bultarna.. vad göra ?

Seb macahan  
#385489 Detta är ett ganska vanligt fel på bl a. Same vissa modeller. Av fälgen o döma på din Valmet kommer det nog hända igen om du byter till en "skrot fälg". För litet nav (hålen blir för täta).
På min Same var denna lagning gjord på ena sidan men sprickorna kom på den andra under min ägo. Jag gröpte ur sprickorna och svetsade igen, slipade plant och la dit en förstärkning mellan varje bult. Ett plattjärn ca 30mm brett 5-7mm tjockt och ca 80mm långt. Kanske inte den snyggaste lösningen men så var det gjort sen innan. Lagningen höll i många år, och behövdes aldrig redas med under min tid. Kan du göra en snyggare förstärkning så blir det nog bra.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Traktorfälg spruckit runt bultarna.. vad göra ?

stektlök  
#385499 Tack för infon seb ! Min ide är att laga som du säger och få lagningen starkare än orginalet. Jag ha sett en bild på en tallrik där man svetsat dit en förstärkningsring utanpå efter att man också svetsat orginalsprickan.
Jag tror på den iden men ska strax ring några experter :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktorfälg spruckit runt bultarna.. vad göra ?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385505
Vedmaskin skrev:På Hurlingmannen på jobbet så har båda framfälgarna spruckit. Verkstaden svetsade dit en förstärkningsplatta på var sida. Vet inte om det fanns som reservdel eller dom fick tillverka själva.

Detta är några år sedan och håller än. Det är frontlastare på traktorn. Så fälgarna får vara med. :smile:


Så här ser det ut. :smile:
Framhjul.

Avatar Fallback

Re: Traktorfälg spruckit runt bultarna.. vad göra ?

stektlök  
#385543 Tjena.
Förstärkningsplatta är nu beställt av min kompis. Bilder kommer på delar och lagning

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorfälg spruckit runt bultarna.. vad göra ?

stektlök  
#385975 Smeden har svetsat dit mina förstärkningsringar som en kompis fräst ut. Målade hela utsidan och bara inre delen på insidan. Färgen kom väldigt nära orginal. Jag hämtade färgkort på en färgfirma och sedan när jag hittat rätt så fick min metallarbetarvän ta med kortet till deras målare. Han fixa fram en färg som är mkt nära orginalet. Nu ska den härda och sedan skruva på hjulen på fredag. Om jag nu lyckas få dit dom :roll: får för mig att det blir besvärligare än att ta bort dom!
Fortsättning följer....
Här är förstäekningsringen påsvetsad på tallriken

   TS
Användarvisningsbild

Traktorfälg spruckit runt bultarna.. vad göra ?

BjörnS  
#385988 Det ser väldigt bra ut. Precis så hade jag nog gjord det också. Det kommer att håller mycket bättre!
Snyggt med färg också.
Jag är dålig på att målar grejor som jag har svetsad [emoji6]

Att montera hjulen är inte roligt. Om du har en palltruck kan du ställa hjulet på den och lyfta till rätt höjd.
ImageUploadedByskogsforum forum1459975084.684575.jpg
ImageUploadedByskogsforum forum1459975084.684575.jpg (39.26 KiB) Visad 983 gånger

Avatar Fallback

Re: Traktorfälg spruckit runt bultarna.. vad göra ?

stektlök  
#386009 Palltruck var en bra ide.... men hur snurrar du hjulet om du är lite fel mot bulthålen ? :surp:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Traktorfälg spruckit runt bultarna.. vad göra ?

Äboda  
#386010 Här kommer en annan variant på att få på hjulet.

Avatar Fallback

Re: Traktorfälg spruckit runt bultarna.. vad göra ?

stektlök  
#386012 Mkt bra men just nu är inte min skogskärra i närheten :sad:
Jag börjar väl med några försök med domkraften...

   TS
Användarvisningsbild

Traktorfälg spruckit runt bultarna.. vad göra ?

BjörnS  
#386013
stektlök skrev:Palltruck var en bra ide.... men hur snurrar du hjulet om du är lite fel mot bulthålen ? :surp:


Den där på bilden har rullar.
Det är dessutom ett rör diagonalt monterad som stödjer hjulet. Inte bra när man får hjulet över sig!
Jag har en vanlig palltruck modell jätte gammal.
Man får provar sig fram. Det ska inte vara för enkelt heller [emoji6]

Avatar Fallback

Re: Traktorfälg spruckit runt bultarna.. vad göra ?

stektlök  
#386031 Det brukar lösa sig.
Funderar just nu på hur man ska kunna lyfta och även snurra ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktorfälg spruckit runt bultarna.. vad göra ?

JanG  
#386044 Hovrfor snurre hjulet du kan vel snurre navet? :surp:

Avatar Fallback

Re: Traktorfälg spruckit runt bultarna.. vad göra ?

stektlök  
#386074 :shock: 6 :shock: :shock: :shock: :shock:
Hur svårt ska de va =))

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorfälg spruckit runt bultarna.. vad göra ?

alias  
#386075
JanG skrev:Hovrfor snurre hjulet du kan vel snurre navet? :surp:


Att hitta avancerade lösningar på problem är ofta lätt, att hitta enkla lösningar på samma problem är oftast desto svårare - tro mig jag har varit där oftare än jag vill erkänna! :lol:

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Traktorfälg spruckit runt bultarna.. vad göra ?

stektlök  
#386081 Ha ha ha fan va dum ja är. Jag går här å skakar på huvvet än åt min dumhet "Alias"... men man är juh ingen rymdraketsforskare så !

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).