Före och efter jobbet

mobiltelefoner....

43 inlägg 11680 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

mobiltelefoner....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38550 ja har ju sån tur me mobbar så man kan gråta, har haft en nokia 6110 Navigator som jag har varit nöjd som bara den med... eller rättare sagt har ja nu mer haft 2 st 6110:( den första tappade ja i våras när ja var ut ur skördaren å bytte kedja, å naturligtvis så körde ja över den, lyckades få ut en ny på hemförsäkringen, men när självrisken blev dragen så hade man nästan betalt hela nya luren åxå :?
Nu i måndags var vi på ett av våra specialuppdrag, vi har byggt en 33 meter lång tillfällig fördämning för att företaget som anlitat oss skulle kunna mäta vatten flödet för att sedan kunna räkna ut hur stor vattentäkten runtomkring är, detta tillsammans med provborrningar runt området ska ge ett vatten skydds område eller va det heter, resten ska ja skriva om bara ja får fram bilder tänkte ja, verkar inte vara nått liknande gjort i sverige....

Nog om det å tillbaka till telefon...
när vi rev "dammen" som bestod av haki ställning så skulle givetvis dykaren som var me ha hjälp att lossa en långbom strax under vattenytan så jag lägger mej på mage på trallen ovanför å sträcker mej ner å givetvis så hör man ett plums... å sen inser man att telefonen saknas :oops: :(
så nu är man utan lur...

Nu har man väl insett lite att man ska nog inte ha nån sån typ av telefon på jobben man är ute på, så min fråga är vad man ska ha, finns det nån vettig liten lur som är lite tåligare? min far har en tele som heter somin, men den är inte helt 100 å han rekomenderar inte den, lika så finns en siemens, vet ej modell, men ska tydligen inte heller va bra, så vad ska man hitta på?

//Fredrik



   TS
Elmia
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38559 Klarar man sig med enkla telefoner där man inte behöver dator osv...så rekomenderar jag:

Nokia 5140i är en telefon jag tycker håller är ju en sådan vatten, smuts, stöt tålig lur.
Jag är inne på min 3:e nu. första blev överkörd av ett på Eco-trac band. Det höll den inte för.
Andra är för att den hade blivit så sliten, väl använnd men fungerade riktigt. var igentlien bara skalet som behövts bytas.

Finns en nyare variant på den oxå
5500 som är borttagen ur produktion redan men går säkert å få tag på än.

edit:
kollade på Dustin och netonnet verkar som att det är Blocket som gäller...

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38569 http://www.pricerunner.se/pl/1-740841/M ... 160-priser

Bild

En sån här Samsung SGH-X160 har jag som jobb lur, annars har jag en HTC Touch Diamond
alldeles nyköpt så jag har inte hunnit kolla allt på den än.
Nåja, SGH-X160 iaf, den funkar finemang och har mms/sms, almanacka
och nästan inget mer.
Ryms fint i fickan, den är mkt liten.
Kostar ca 569:- ink frakt och moms
Bättre än att köpa en dyr och vara rädd om den sen.

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38577 Jag har också en Nokia 5140i, kanonbra mobil som tål mycket, den har även kompass vilket kan vara bra i skogen :D

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38579 att nokia är bra, det vet ja, nu har ja hittat ¨på min, 5100... tror den heter så, den hade jag i 2.5 år innan den fick vila i skrivbordslådan, å detta mest pga att batteriet blitt mindre pålitligt... sen har en 5140 funnits åxå men 5100 va nog bättre, det sorgliga med arbetstelefoner är att det oftast inte finns en bra kamera, vilket jag uppskattar, tar kort på det mesta i arbetsväg.... alternativet kanske är en billig telefon å en billig kamera :?
hur funnkar typ samsung å alla dessa andra enkla billiga lurar för mellan 500-1500???

   TS
Användarvisningsbild
Thunborg  
#38581 Jag kan rekomendera Sony Ericssons c 702 8)
Det är Ericssons stöt och dammsäkra tele,har de flesta funktioner man ej behöver men den levereras med smidig karbinhake 🧠 :wink:

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38583
Thunborg skrev:Jag kan rekomendera Sony Ericssons c 702 8)
Det är Ericssons stöt och dammsäkra tele,har de flesta funktioner man ej behöver men den levereras med smidig karbinhake 🧠 :wink:



läste om den nu på pricerunner.... vet inte va ja ska tro :? http://www.pricerunner.se/pu/1-1074540/ ... ecensioner

men ska nog svänga in på nån telefonhandel å känna lite på den.... tycker dock att den var lite i dyraste laget, men sen beror det ju lite på hur den känns åxå....

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38584 Jag har en 5500 o den tål det mesta. Den har fått mycket smäll o regn o så men aldrig krånglat. Det tråkigaste med den är att den har så liten display samt ej automatiskt knapplås. Det senare ska dock gå att ladda ner nån programvara för har jag hört.

Det är egentligen bedrövligt att det inte finns bättre telefoner för hantverkare o annat folk i farten typ som hajfenan var på sin tid.

Magnus M

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38586
Magnus M skrev:Jag har en 5500 o den tål det mesta. Den har fått mycket smäll o regn o så men aldrig krånglat. Det tråkigaste med den är att den har så liten display samt ej automatiskt knapplås. Det senare ska dock gå att ladda ner nån programvara för har jag hört.

Det är egentligen bedrövligt att det inte finns bättre telefoner för hantverkare o annat folk i farten typ som hajfenan var på sin tid.

Magnus M


Kan inte annt än hålla me, hajfenan finns förvisso att köpa ny ibland, men ja tycker att storleken avskräcker samt att det är dålig skärm osv.... vad är 5500 för modell? Nokia?

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38587
nutte skrev:
Magnus M skrev:Jag har en 5500 o den tål det mesta. Den har fått mycket smäll o regn o så men aldrig krånglat. Det tråkigaste med den är att den har så liten display samt ej automatiskt knapplås. Det senare ska dock gå att ladda ner nån programvara för har jag hört.

Det är egentligen bedrövligt att det inte finns bättre telefoner för hantverkare o annat folk i farten typ som hajfenan var på sin tid.

Magnus M


Kan inte annt än hålla me, hajfenan finns förvisso att köpa ny ibland, men ja tycker att storleken avskräcker samt att det är dålig skärm osv.... vad är 5500 för modell? Nokia?



http://www.nokia.se/A4478183

Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38590 har en grön motorola, har tappat den i skogen 2 gånger, första så hittade jag den efter 30 min.
andra så körde jag över den med 650n och kättingar. höll eftersom den åkte ner en bit i snön.. hittade den dagen efter, lite blöt men hel.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38600 Glömde säga :) 5500 har en gummiflärp som täcker kontakten i botten o det är bra i skogen. Det är ingen sån lös grej som man slarvar bort utan denna sitter fast i telefonen. Tänkte när jag köpte telefonen att den där går snart av men den sitter lika bra än efter 1 1/2 år. Batteriet sitter låst med en skruv oxå så det far aldrig bort om man tappar den i golvet.

Magnus M

Avatar Fallback
KVIST  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38601 Nokia 5500 :cry:
Var inne hos min handlare o klagade på min i våras, bla batteriet, seg i meny stängde av sig själv, tagent mattan lossat 2ggr mm. Visade sig att nokia själva tyckte den var så dålig att den aldrig skulle varit släppt. Har väldigt dåligt förtroende för så kallade "arbetar tel". Det är inte meningen längre att de ska hålla längre än 1-1,5 år. Har kvar en gammal Nokia från 2000 som xtra tel nu. Rejäl mobil med lite metall hölje, aldrig krånglat och blir inte "fuktskadad".

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38606 Har en k850I inget jag kan rekomendera för skogen :lol:

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38619 har hört att "hajfenan" ska vara odödlig ... men jag har haft en siemens M75 i många herrans år helt utan problem förutom att den började se allmännt förjävlig ut :wink: .. så jag köpte 2 nya tel. till tösen och mig .. enkelt att ha samma tel. det fick bli LG KC 550 .. mkt fin lur ock går helt i min linje om ett lugnare liv ... :wink: slet ut 2 "krusell skydd" på M75 an .. det säger ju lite om vilken miljö det kan vara :lol: :lol: .. men saknar dock att siemens inte tillverkar telefoner numera .. det fanns en uppgraderad variant av M75 som hette M75 e .. men man har ju den gamla trotjänaren som "backup" om man skulle råka köra över / krascha den nya :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).