Gallring

Vits att gallra äldre skog?

139 inlägg 48806 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

Umea  
#385810 Om tallbeståndet är 90 år och träden har en diameter på 20 cm så skulle jag in i det längsta undvika att ta in stora

maskiner i beståndet.

Om jag absolut behöver pengarna så skulle jag överväga att slutavverka.

Tyvärr är virkes ersättningarna låga just nu.


Tankeexpriment :

Massa ersättning 250 kr / m3 fub

Avverknings kostnad slutavverkning 90 kr /m3 fub

Avverknings kostnad för gallring är oftast mycket högre 180 kr /m3 fub

Ersättningar för flyttkostnader av maskiner kan tillkomma.

Transport avdrag till slutlig destination görs vid transport av Massaveden.

Vid en slutavverkning så brukar endast 10 % av timret hamna i klass ett gruppen.

Timer i norra Sverige brukar vara av fin kvalite men klassas timret ner och vrakas vid inmätningen så ersätts det

mycket lägre än om det hade skickats som massaved från början.

Även om timret vrakas så sågas det ofta. Mitt råd är därför att se till att du i kontraktet får inskrivet ersättning för Vrak.

Hoppas du får njuta riktigt mycket av din skog.

Hälsningar från Umeå

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

fretchi  
#385829 Jag förstår din poäng, och visst skulle det vara skönt att slippa avverka över huvud taget i detta läget :smile:

Blir intressant att se vad han lyckas räkna fram, får väl avvakta tills dess innan jag fattar vidare beslut!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

Beavern  
#385833 Är det gallrat tidigare så att det redan finns upphuggna vägar?

Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

Umea  
#385834 Lycka Till !

Vänliga Hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

Hanatorp  
#385836
fretchi skrev:Tack för svaret!

Du har säkert en poäng där. Kan inflika att det är mestadels tall, T17 och T18, medeldiameter 20 cm och höjd 15 m.


Beståndet är ju inte särskilt högt eller har stor diameter så riskerna med en gallring borde inte vara så stor. Jag hade gallrat utan tvekan.

Är det brösthöjddiameter 20 cm så kan man nog slutavverka med en större gallringsskördare för att hålla nere kostnaderna. Du får då också mindre markskador av maskinen. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

Lajodi  
#385958 Med den åldern och mest tall kan du i vart fall hugga ur all gran och de dåliga tallarna så får du en timmerställning kvar som dels växer lite grann och ser trevligt ut att vandra i!

Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

haggloader  
#385969 Problemet med timmerställning är det blir granunderväxt och det är varken ekonomiskt fördelaktigt eller trevligt att se på i mina ögon.

Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

Skogsforskare  
#385976 Om skogen bara är 15 m hög så kan den alldeles säkert växa vidare ett par meter till. Men vad som händer om du gallrar hänger mycket på hur träden ser ut. Vad har du för stamantal? Hur långa är kronorna, dvs vilken höjd är grönkrongränsen på ungefär?

Har du fått ståndortsindex från övre höjd och ålder på träden, eller från vegetationstyp osv?

Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

fretchi  
#386052 Har ingen bild på aktuellt bestånd på mig just nu, men kan bifoga en bild från en annan avdelning. Trädens höjd och stamantal varierar lite mellan bestånden, men formen på träden ser likvärdig ut.

1460014088_img_0933[1].jpg


Jag vet inte hur ståndortsindex har bedömts. I skogsbruksplanen står dock
Vissa trädslagsdata, bl a stamantal, grundyta, volym et c, har samlats in genom ett speciellt stickprovsförfarande. Därigenom har säkrare indata för ett eller flera bestånd kunnat skattas.

Vad exakt det innebär har jag däremot ingen koll på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

Skogsforskare  
#386070 Om skogen ser ut ungefär som på bilden så ser jag inga problem med att gallra.
Det är ganska stort stamantal, antagligen 800-1000 st/ha, träden är smala men har långa kronor och har därmed goda möjligheter att bygga upp en större barrmassa efter gallringen. Om man tittar noga på bilden ser man att det är långa toppskott på de toppar som syns, åtminstone ett par decimeter. En gallring kan i och för sig göra att träden håller igen en aning på höjdtillväxten, men det betyder ändå att om 20 år är träden 3-4 m längre.
Att slutavverka såpass klen skog är ingen lysande affär, men om du gallrar nu och sen väntar i 20 år så kommer träden ha lagt på sig åtminstone 7-8 cm till, och du får en betydligt lönsammare slutavverkning. Om du väntar 20 år utan att gallra så kommer träden att vara 3-4 m längre då också, men bara nån centimeter grövre. Dessutom kommer kronorna vara så upphissade att du riskerar att få både vanlig självgallring och snöbrott.

Men gallra inte för hårt! Ju hårdare du gallrar, desto större risk för vind- och snöskador efteråt. Så inte mer än 20-25% av grundytan. Spara träd med långa kronor.

Sen kan du utgå ifrån att SI är underskattat. Så som träden ser ut och växer så har de antagligen haft tillbakasatt tillväxt i ungdomsstadiet, vilket gör att dom är äldre än dom borde ha varit vid 15 m höjd och alltså ger för lågt SI om du använder övre höjd och ålder. Och om man använder vegetationstyp osv så underskattas alltid SI några meter. Så det växer förmodligen bättre än du tror.

Om det hade varit min skog hade jag tänkt, planerat och agerat som om skogen varit 60-70 år eller nåt sånt och marken en T20-T22.

Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

fretchi  
#386119 Om jag utgår ifrån dina antaganden låter det som att jag borde gallra!

Skulle uppskatta medelträdet till kring 20 cm i brösthöjd och ca 15 m högt. Ca 0,23 m3sk
Med 3 meter extra höjd och 7 cm mer i brösthöjd efter 20 år hamnar vi på nästan 0,5 m3sk!

Om vi räknar med medelträdets volym och ett virkesförråd på 170 m3/ha borde jag ha ca 740 stammar/ha
Säg att jag gallrar ut så jag har ca 500 stammar/ha kvar, då borde jag ha en tillväxt på ca (500x0,27) 135 m3/ha över kommande 20 år

vilket borde bli en tillväxt på nästan 7 m3/ha och år. Kan det verkligen stämma? I så fall vore det ju en ganska lönsam affär. Jämfört med angiven bonitet så är det ju en fördubbling, trots hyfsat virkesuttag.

Eller kan jag ha gjort något fel i mina beräkningar och antaganden?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

Skogsforskare  
#386125 Du överskattar antagligen medelstammen.
Medelstam 18 cm, 1000 st/ha, det ger 25 m2 och 180 m3.
Du gallrar försiktigt 30-40 m3, 300 st/ha, har kvar 140-150, 700. Efter 20 år är medelstammen 24-25, 630 st/ha (det är alltid en viss självgallring) du har då 230 m3, tillväxten 80 m3 på 20 år, dvs ca 4 om året. Helt rimligt, med tanke på att SI är underskattat.
Du kan då avverka mer än idag fördelat på färre och grövre träd, som dessutom har bättre kvalité då.

Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

fretchi  
#386128 Tack för rättelsen och en mer rimlig prognos. :smile: låter ju ändå som att det lönar sig. Den totala avverkade volymen borde ju bli större och med en viss vinst i kvalitet dessutom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

Skogsforskare  
#386130 Allt är en fråga om du behöver pengar nu eller sen. Gallring handlar nästan alltid om att avstå från lite pengar nu för att få mer senare. Som att spara på banken eller i en pensionsförsäkring.

Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386133
fretchi skrev:..Den totala avverkade volymen borde ju bli större..
Inte helt ovanlig uppfattning att gallring ökar tillväxten. Min uppfattning är att total volym blir lägre med högre total avverkningskostnad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).