ATV och UTV i skogen

Som en häst mellan hötappar (Can-Am vs Polaris)

15 inlägg 24267 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Som en häst mellan hötappar (Can-Am vs Polaris)

Humlas  
#385680 Är i inversteringstagen av en ny 4-hjuling.

Har fått in lite olika offerter på 500 maskiner.

Valet just nu ligger mellan Polaris 570 EPS och Can Am Outlander L 570 likvärdigt pris inkl winch och bukplåt (70').
Vilken ska man välja eller är det avståndet till serviceinrättningen som ska fälla avgörandet? 12 resp 4 mil.

Japanarna ligger c:a 10' högre, en Suzuki 500 för 79', värt att lägga på?

AJ



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Som en häst mellan hötappar (Can-Am vs Polaris)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385746 Jag kör Polaris och är helt nöjd, bra växelspak, bra vattentäta förvaringslådor inbyggda, plus att det finns mkt tillbehör.

Avatar Fallback

Re: Som en häst mellan hötappar (Can-Am vs Polaris)

stektlök  
#385753 Ja kör asiatiskt sizuki kingquad 500 och är mkt nöjd men tycker jag får tanka alldeles för SÄLLAN ! Nästa gång blir det en 750 :)
Dom märken du nämner samt japanerna är nog top notch allihop.
Är du intresserad av att "pimpa" din quad så titta vad som finns till de olika. Lycka till

Användarvisningsbild

Re: Som en häst mellan hötappar (Can-Am vs Polaris)

Humlas  
#385793 Är det ett stort misstag att köpa en Polaris utan ADC (Active Decent Control) hur fungerar det på andra märken?

   TS
Avatar Fallback

Re: Som en häst mellan hötappar (Can-Am vs Polaris)

80-90  
#385794 Köpte mej en can am 500 i-14 å e super nöjd funkar jättebra å köra ut vindfall å nöjesköra med !!! Rekommenderas varmt !!!

Användarvisningsbild

Re: Som en häst mellan hötappar (Can-Am vs Polaris)

Skogshuggarn  
#385802 Kör 2 X Polaris. 6X6 Boss 800 och köpte en 570 ESP i augusti ifjol, Har tyvärr för lite "utvärderingstimmar" på 570´n, men änsålänge har den "levererat" utan krångel oavsett om det gäller arbete eller ren "fri/nöjesåkning".
Avstånd till Åf/verkstad och tbh/reservdelar var väl inte direkt avgörande för valet av maskin, men visst!,,,, i ditt fall med 24 mil ToR för exvis en garantiservice så är det ju en faktor att beakta.

Vad ska du ha den till?,,,,

Användarvisningsbild

Re: Som en häst mellan hötappar (Can-Am vs Polaris)

anersimyra  
#385804 Potäterna har en av marknadens bästa ( lägsta ) lågväxel, helautomatisk 4WD som funkar perfekt. ADC är självklart en bra funktion, men " stöttning " med gasen funkar ju det med. ADC kan man eftermontera på de maskiner som saknar detta.. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Som en häst mellan hötappar (Can-Am vs Polaris)

Humlas  
#385859
Skogshuggarn skrev:Kör 2 X Polaris. 6X6 Boss 800 och köpte en 570 ESP i augusti ifjol, Har tyvärr för lite "utvärderingstimmar" på 570´n, men änsålänge har den "levererat" utan krångel oavsett om det gäller arbete eller ren "fri/nöjesåkning".
Avstånd till Åf/verkstad och tbh/reservdelar var väl inte direkt avgörande för valet av maskin, men visst!,,,, i ditt fall med 24 mil ToR för exvis en garantiservice så är det ju en faktor att beakta.

Vad ska du ha den till?,,,,


Den ska användas till sysslor på gården, lite vedkörning, plantkörning, köra ensliagebalar på bilsläpkärran om det funkar, hämta något vindfälle där man inte kommer fram med traktorn och timmerkärran. Och personaltransport av mig och motrorsåg/röjsåg. + inspektionsrundor uppe på jaktmarkerna.

Har du den enklare 570 modellen med MacPherson fjärding fram och utan ADC och EBS?

Hur mycket motorbroms har man utan dessa funktioner? Eller beter den sig som en SAAB V4 med frihjul?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Som en häst mellan hötappar (Can-Am vs Polaris)

Skogshuggarn  
#385889 Köptes ny halvåret in på 2015. Nya framvagen. ADC/EBS. Är tänkt att fungera som "komplementmaskin" till 6X6 för just de sysslor som du räknat upp och som ett smidigare/mera lättkört alt. Har bara 25 h i den men helnöjd hittils.

Avatar Fallback

Re: Som en häst mellan hötappar (Can-Am vs Polaris)

Viltvård  
#386078 Närhet till service/verkstad är bra om maskinen strular. Garantitid är en annan grej som är bra att hålla koll på. Vissa maskiner har 2 års garanti. Honda , Yamaha mfl har 5 års garanti. Jag har tidigare ägt polaris och kör nu Yamaha, är det främst arbete du köper för så skulle jag nog titta lite extra på japanska märken. Men oavsett tror jag inte du blir besviken så länge du håller dig till ett etablerat märke.

Användarvisningsbild

Re: Som en häst mellan hötappar (Can-Am vs Polaris)

Humlas  
#386080 Nu är en Polaris Sportsman 570 EPS beställd. Får hoppas man blir nöjd med den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Som en häst mellan hötappar (Can-Am vs Polaris)

Viltvård  
#386085 Det blir du säkert, ska du dra skogsvagn eller annat tungt så rekommenderar jag polaris egna lastfjädrar som styvar upp bakvagnen och förhindrar maskinen från att sjunka ihop för mycket. Det gjorde stor skillnad på min Polaris.

Avatar Fallback

Re: Som en häst mellan hötappar (Can-Am vs Polaris)

Apelsinkungen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406614 Vet någon av er vad som skiljer 570 eps och 570 sp åt? Förutom annan lack o större däck? :)
Sitter i köpartankar jag med och det kommer bli en 570 iaf.

Användarvisningsbild

Re: Som en häst mellan hötappar (Can-Am vs Polaris)

Åke Nilsson  
#454541 Sp har vassare 4wd än alla andra polaris.
Klipper in på 1% slirning mot över 20 % på en vanlig.
Dubbla a ramar
Ebs
Adc

Användarvisningsbild

Re: Som en häst mellan hötappar (Can-Am vs Polaris)

Seb macahan  
#454612 Skulle precis börja skriva om hur nöjd jag var med min Can-Am 650xt DPS, tills jag såg att du köpt en Polaris. Men skulle jag köpa idag är det nog mellan Polaris och Can-am jag hade velat. Det enda jag inte gillade med Can-am var den delade bakaxeln som ställde till det lite när man körde med griplastarvagn men i de flesta andra sammanhang var en fördel. Jag tror du blir nöjd med Polarisén. Utav de gäng som jag kände när jag höll på mycket med ATV så var det aldrig någon som klagade varken på sin Polaris. Can-am eller Suzuki. Lycka till!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).