SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

211 inlägg 108354 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Hema  
#385808 Jag kanske missade, men presenterades sluttiderna för trisskapningen? Sedan tyckte jag mig ana att den nya vibrerarade mindre med svärdet när du hade sågen på stammen gåendes på tomgång.

Edit:Skrivfel
Senast redigerad av Hema tis 05 apr 2016, 23:11, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Äboda  
#385816 Står i valet och kvalet. Står en pall med gamla modellen av 261:an på golvet inne hos åf:en till skapligt pris. Skall jag hugga en av dem eller är den nya så mycket bättre att jag skall vänta och lägga ett par tusen till?

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

JensSkoog  
#385832
Äboda skrev:Står i valet och kvalet. Står en pall med gamla modellen av 261:an på golvet inne hos åf:en till skapligt pris. Skall jag hugga en av dem eller är den nya så mycket bättre att jag skall vänta och lägga ett par tusen till?


Fick den "gamla" sist sommar för en mycket bra pris. Hade bara körd 361 och 200 innan, och jag
gillar 261 hemskt. Min kompis som har körd MS260 i alla år blev förvånad över hur mycket mera
såg MS261 är, så det är inte något dårlig köp, enligt mig. :grin:

Det svåra är ju att det alltid kommer nya sågar med lite extra, så vi som inte bytar såg
varje år har lite svårt att holla oss uppdaterad :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

traktorz  
#385839
Äboda skrev:Står i valet och kvalet. Står en pall med gamla modellen av 261:an på golvet inne hos åf:en till skapligt pris. Skall jag hugga en av dem eller är den nya så mycket bättre att jag skall vänta och lägga ett par tusen till?

En 50-kubikare med elektroniskt återkopplad förgasare funkar till det mesta under olika förhållanden. Oftast vad som skiljer är kedjan, typen och framför allt skärpan. Att jaga vikt på en all round 50-kubikare är som att sila mygg och svälja elefanter. Behöver du något lättare, måste du istället leta bland 35cc till 40cc sågar. Motormässigt lika mellan gamla och nya modellen av 261C-M.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Fredrik Reuter  
#385845
Hema skrev:Jag kanske missade, men presenterades sluttiderna för trisskapningen? Sedan tyckte jag mig ana att den nya vibrerarade mindre med svärdet när du hade sågen på stammen gåendes på tomgång.


Hej,
Nej, det är en miss av mig i så fall. Jag såg nu också att YouTube komprimerar på sitt egna sätt så räknarna stämde inte riktigt. När jag gjorde mätningen i Premiere Pro så hade den gamla 06:19 sekunder som bästa kap och den nya 06:11 sekunder.
Det är alltså mycket små skillnader och eftersom det inte är gjort i en jigg med samma sågkedja så kan man nog ifrågasätta resultatet också. Men det var nog inte heller riktigt meningen med testet. Nu när det visade sig att de presterar grymt båda två så tror jag man gör bäst i att kolla på klippen, lyssna på ljudet och bilda sig en egen uppfattning. Sedan tycker jag vi ska se videon som ett komplement till alla andra recensioner som redan skrivits i denna tråd.

Ang vibrationerna så kan jag hålla med dig Hema. Det var inget jag märkte av praktiskt men den gamla verkar gå lite hårdare på tomgång. Tyckte f ö att den gamla hade lägre tomgångsvarvtal.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Äboda  
#385871
traktorz skrev:
Äboda skrev:Står i valet och kvalet. Står en pall med gamla modellen av 261:an på golvet inne hos åf:en till skapligt pris. Skall jag hugga en av dem eller är den nya så mycket bättre att jag skall vänta och lägga ett par tusen till?

En 50-kubikare med elektroniskt återkopplad förgasare funkar till det mesta under olika förhållanden. Oftast vad som skiljer är kedjan, typen och framför allt skärpan. Att jaga vikt på en all round 50-kubikare är som att sila mygg och svälja elefanter. Behöver du något lättare, måste du istället leta bland 35cc till 40cc sågar. Motormässigt lika mellan gamla och nya modellen av 261C-M.


Jag har idag en MS 201 och en MS 280 samt en gammal Jonsered 2149. Framförallt är det till 2149:an som jag är på jakt till en ersättare. 2149 väger 4,9 kg, ett halvt kilo mindre än 280:n. Den viktskillanden märks ganska tydligt. Men du har nog rätt skillnaden i vikt mellan den gamla och den nya 261:an är nog för liten för att motivera skillanden i pris,

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

svampbob  
#385875 I slutändan är det timmarna i skogen som räknas. I det militära hade vi ett uttryck "det går inte att prata upp ett tält" lika lite blir det träd avverkade genom att diskutera gram och bråkdelar av hästkrafter.

Fast å andra sidan är det väldigt skoj att köpa nya leksaker bara för köpandets skull :lol:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385883 Ja men viss ein Ikkje har tv så må ein sjå på noke Anna om kvelden og der kjeme skogsforum inn i bildet...

Användarvisningsbild

Re: Sv: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Äboda  
#385885
svampbob skrev:I slutändan är det timmarna i skogen som räknas. I det militära hade vi ett uttryck "det går inte att prata upp ett tält" lika lite blir det träd avverkade genom att diskutera gram och bråkdelar av hästkrafter.

Fast å andra sidan är det väldigt skoj att köpa nya leksaker bara för köpandets skull :lol:


Så är det ju. Hellre en såg för mycket än en för lite.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

anersimyra  
#385886 tre hektos skillnad är en avsevärd skillnad under en arbetsdag i gallring.. :geek: :geek:

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Fredrik Reuter  
#385887 Ja, 300 gram borde bli 5% av totalvikten ungefär (med svärd, kedja och i alla fall lite bensin och olja). Ej att förringa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Äboda  
#385890
anersimyra skrev:tre hektos skillnad är en avsevärd skillnad under en arbetsdag i gallring.. :geek: :geek:


Det är därför jag försöker jobba med 201:an så mycket som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

JensSkoog  
#385901
Äboda skrev:
anersimyra skrev:tre hektos skillnad är en avsevärd skillnad under en arbetsdag i gallring.. :geek: :geek:


Det är därför jag försöker jobba med 201:an så mycket som möjligt.


Det kan jag samstämma i 137% :lol: (är lite dårlig på tal och rekning)

Använder min 200 och even min 192 så mycket som möjligt, och holler
mig själv i gång mycket längre :wink:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385904 Kanskje ein liten avsporing og muligens nevnt ein Anna plass men noken som veit korleis ein ser forskjell på 550 med ny og gammal forgasser?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

svampbob  
#385908
Äboda skrev:
anersimyra skrev:tre hektos skillnad är en avsevärd skillnad under en arbetsdag i gallring.. :geek: :geek:


Det är därför jag försöker jobba med 201:an så mycket som möjligt.


Jag försöker också använda min nya 201 så mycket som möjligt men den får nästan alltid vila till förmån för 550. Jag gallrar aldrig heldagar utan nöjer mig med 4-7 timmar effektivt arbete/dag. Jag är inte heller ute mer än tre dagar i veckan.
Förra vintern högg jag sju dagar i veckan i en längre period tills LKAB kallade och behövde mina tjänster. jag upptäckte då att jag hade en lätt tennisarmbåge av allt för ivrigt sågande med 50-kubikare. Är man ute väldigt mycket så gör vikten helt klart skillnad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).