anersimyra skrev:Nja..den nya förgasaren har sannolikt " skrämt upp kvarnan " de 0,2 Kw som på pappret saknades gentemot 261:an..
SawTroll skrev:traktorz skrev:SawTroll skrev:Ja, og det er bare en del av endringene som er gjort i den senere tid. De andre er beskrevet i tidligere utgaver av delelistene.
Her er noe av det;
Så ett hål i toppkåpan nedanför dekompressionsventilen indikerar att det här är en nyare (årsmodell 2016) variant av 550XP? Knappast något problem med värmeborttransportt för vinterbruk, men större risk för den som nöter sågen i timmar på vedbacken. Bra att Husqvarna-gruppen är lyhörda för användarnas problem.
Jeg ville ikke brukt begrepet årsmodell, da dette ikke samsvarer med når endringer blir gjort.
Her er noen flere, fra 2015:
anersimyra skrev:STIHL ElastoStart
På grund av kompressionstrycket bildas krafttoppar vid startögonblicket av en förbränningsmotor som belastar muskler och leder. STIHL ElastoStart, ett specialhandtag, tar med hjälp av ett fjädersystem upp och dämpar krafttopparna. Du får en jämn och bekväm start av maskinen.
Ekhagas trädfällning skrev:anersimyra skrev:STIHL ElastoStart
På grund av kompressionstrycket bildas krafttoppar vid startögonblicket av en förbränningsmotor som belastar muskler och leder. STIHL ElastoStart, ett specialhandtag, tar med hjälp av ett fjädersystem upp och dämpar krafttopparna. Du får en jämn och bekväm start av maskinen.
Du har förväxlat det hela.
ElastoStart är som det tidigare skrivits, bara en liten dämpande fjäder i själva starthandtaget som gör kompressionstopparna mindre hårda för handen.
Easy2Start är en fjäder i startapparaten som man spänner upp och när den är tillräckligt spänd drar den fjädern igång motorn. Denna konstruktion gör startapparaten (och därmed sågen) lite bredare. Men Easy2Start sitter inte på 261:an.
Vill ni ha tydligare beskrivning så kolla
http://www.stihl.se/enkel-start.aspx
knaggen skrev:anersimyra skrev:Nja..den nya förgasaren har sannolikt " skrämt upp kvarnan " de 0,2 Kw som på pappret saknades gentemot 261:an..
Skulle inte ens tro det utan att ljuddämparen får en modifikation,
Magnus M skrev:Träffade en gammal bekant idag som hjälper sin svärfar en del i skogen. Dom hade köpt 2st nya 550 i höstas, båda hade skurit under vinterns arbete. Vet inte mer än att han var riktigt besviken på HVA.
Dom är vana o har hållit på länge så jag tror inte det är nåt större fel på handhavandet.
Magnus
Hema skrev:Magnus M skrev:Träffade en gammal bekant idag som hjälper sin svärfar en del i skogen. Dom hade köpt 2st nya 550 i höstas, båda hade skurit under vinterns arbete. Vet inte mer än att han var riktigt besviken på HVA.
Dom är vana o har hållit på länge så jag tror inte det är nåt större fel på handhavandet.
Magnus
Sa de något om responsen från HVA? Klart iom att de var besvikna, så kanske inte responsen var något att hurra för?
traktorz skrev:En tvåtaktare skär inte utan anledning. Varmgång medför Aluminiummigration från kolv till cylindervägg och beror vanligtvis på fel bränsle, eller försämrad kylning.
traktorz skrev:Driftdata loggas ju även med AutoTune, så en diagnos torde ge svaret på problemorsak.