Gallring

Vits att gallra äldre skog?

139 inlägg 48816 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vits att gallra äldre skog?

fretchi  
#385601 Hej! Har köpt ett skogsskifte i Norrbottens inland och ska göra mina första åtgärder snart. Har ett par avdelningar som har medelålder 90 år, och relativt högt virkesförråd, 160-170 m3sk/ha. Är dessa lönt att gallra igenom eller bör man låta dem vara, alt. slutavverka? Finns det någon potentiell volym eller kvalitetsvinst med att gallra så sent, eller är det bara stolleprov?

Känns lite bättre att inleda skogs ägandet med lite gallring än att bara skapa hyggen, därav min fråga.

Mvh fredrik



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

haggloader  
#385605 Ett råd som jag har fått från skogsstyrelsen är att man inte ska gallra sönder sin skog de sista 20 åren, då är det bättre att slutavverka ett mindre område än att gallra igenom hela beståndet.
Det är något som jag också tror på!

Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

fretchi  
#385607 Tack för svaret!

Du har säkert en poäng där. Kan inflika att det är mestadels tall, T17 och T18, medeldiameter 20 cm och höjd 15 m.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

machonisti  
#385615 Gallrade 2 ha äldre gran i familjens skog nu i vår.
Jag vill börja gråta när jag går dit!
Körskador på rötterna och skavda stammar.
Blir tyvärr att kalhugga snart.
Stora maskiner med bälten och tunt snötäcke är inte lämpliga i gallringar.

Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

Vardon  
#385617 Vad har du för tidshorisont för eventuell slutavverkning? Tänker du att det blir slutavverkning inom 5-10 år skulle jag inte göra nånting. Tänker du dig lite fram i horisonten kanske 30-50 år så varför inte gallra under rätt förutsättningar med rätt maskin och rätt markförhållanden?

Har själv ett liknande området, fast kanske bara 70 år som är alldels för tätt och grant som ska gallras här i framtiden, får väl se hur det bli. Även ett område som det ska göras till timmerställning med tall och hugga ur granen då den börjar ruttna och torka och vi inte vill göra hygge.

Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

isteskog  
#385618 Är det tallskog och avverkningstillfället ligger 20 år framåt så skulle jag göra en gallring till! Med reservation om det är stormskyddat. :smile:

Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

rikard_e  
#385637 Beror på hur det ser ut. Risker för att slå sönder andra träd eller skava emot vid fällning är något att tänka på.
Också hur och när det ska skotas ut.

Kanske en höggallring/kvalitetsinriktad gallring passar bäst

Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

fretchi  
#385642 Jag har inte alls särdeles bråttom att avverka. Har ett "topplån" som jag vill beta av ganska snarast, annars är det ganska lugnt på den horisonten. Så en 20 år ser jag inte som något problem :)

Jag har ett par skiften med lite sämre skog, kring 105 år som jag tänkte föryngringsavverka direkt, starta om på nytt, då jag tvivlar att det blir mycket bättre. Tvivlar lite vad gäller dessa då jag gärna spar den bättre skogen till sedan :smile:
Det är avdelning 10 och 13 som är aktuella för ev. gallring. Avdelning 1 och 2 samt sjuan upp mot avdelning 3 ska med största sannolikhet slutavverkas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

husqvarna_med_sthil  
#385644 Jag har ett liknande projekt till vintern, Storskog intill vår stuga som min mor har frågat mig om det inte går att "hugga ur" utan att kalhugga det. Jag tänker göra en toppgallring försiktig så får man se hur det går med resterande sedan.

Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

fretchi  
#385751 Var och synade markerna tillsammans med SCA:s virkesköpare idag. Han tyckte det kunde vara vettigt att gallra igenom de skiftena. Han skulle räkna lite på bägge alternativen.

Konstaterade även att avdelning 1, 2, 4 och 5 var så ojämnt och luckigt att det enda rationella är att slutavverka och plantera nytt. Ska bli intressant att se vad han kan ge för pris. Han gav ett riktigt bra intryck måste jag säga. Ett plus är ju att jag har ca 5-6 km till deras virkesterminal :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

husqvarna_med_sthil  
#385754 Min erfarenhet av SCA är god, de verkar agera som proffs bör.

Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

Beavern  
#385755 Varje gång man gallrar så sänker man ju volymen i beståndet.
Med boniteten uppe där känns det som att det tar lång tid för en så gammal skog att växa på sig motsvarande volym som gallrats ur.
Skogsbolag och inköpsbolag rekomenderar så gott som alltid en åtgärd. Varför?
De lever på volym och att skaffa dem.

Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

fretchi  
#385786 Boniteten i dessa bestånd ligger kring 3,5-4 msk/ha. Gallrar jag då ut ca 40 kubik/ha så borde det väl vara tillbaka på samma volym inom en dryg tioårsperiod? Sedan borde man väl kunna räkna med en blygsam tillväxtökning efter gallring, kanske?

Sedan skulle jag inte påstå att han rekommenderade en åtgärd. Åtgärder ska göras oavsett, bara frågan om vilken typ av åtgärd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

Beavern  
#385788 Tror inte att du får den reaktionen på så gammla bestånd som 90år.
Jag kan ha fel men det känns fel att gå in och röra i ett sådant bestånd. Nu har jag inte sett det och då är det svårt att uttala sig.
Men har du bara 160-170m3sk/ha är det redan så låg grundyta i förhållande till ålder att det inte borde bli någon jättereaktion på beståndet i tillväxt.
Mitt råd är att behöver du inte pengarna så ska du låta det stå orört :)

Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

fretchi  
#385799 Han uppskattade grundyta till 25, vilket stämmer rätt bra om man räknar baklänges från övre höjd och virkesförråd.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).