Skotare

ADR?

13 inlägg 5858 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ADR?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38475 Hej, är det nån som kan vad som gäller med adr?
Jag tog adr kort för 4-5år men halvsov mig igenom det.... :oops:
Det jag lärde mig har försvunnit sen dess, men nu har det blivit aktuellt igen......

Har en 450liters tank jag sätter på bilen, behöver jag adr-kort för denna?
Eller är det bara dem större tankarna man typ drar efter skotarn som man behöver det till??



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38476 om jag inte minns fel får du skjutsa tanken till skogen från företagets adress men inte åka och tanka den :? utan adr.
Men det finns ju repititionskurser på en dag så du får förnyat kort annars..

Användarvisningsbild
Thunborg  
#38478 Under 1000 liter behövs inget adr intyg :? Rättare sagt 1000 poäng, Diesel=1 poäng/liter
Bensin=3 poäng/liter
Sen får du ej köra tex 900 liter diesel + 2 gasoltuber i samma lass,
Kan ej poängen för gasol eller annat faligt gods 8)

Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38481 Snabba svar! :lol:

Varför är då många tankar på just 450liter, hade för mig det var nån regel att om man hade större tank så krävdes adr? Ändrade regler eller minns jag fel?

   TS
Användarvisningsbild
Thunborg  
#38482
Johan_84 skrev:Snabba svar! :lol:

Varför är då många tankar på just 450liter, hade för mig det var nån regel att om man hade större tank så krävdes adr? Ändrade regler eller minns jag fel?

Beror inte det på att pickup flaket inte pallar för mer :!:

Användarvisningsbild
masterchief  
#38491 Är det inte någon dum regel att om du inte har ADR så måste du köra större volymer i flera kärl.
Dvs du får köra 4 helfat fyllda med diesel, men inte en 800l besiktigad tank :shock: .
Kan minnas fel, så rätta mig i så fall.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38508 450L kräver ingen ADR. KLassas som "Undantag"

1000 riskpoäng var max vad man fick transportera utan ADR.

Dock så var det en annan regel som sa i från att "Detaljhandels förpackning" Vilket en IBC tank räknas som, fick max innehålla 450L.

MEN du får ha 2st 450L tankar med dig!! Utan ADR då det understiger 1000p.

Absorberings material mm för att spill skall kunna stoppas skall medföras.

Användarvisningsbild
Valmet860.1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38555 Så utan kort får jag inte hjula med skotarn med våran 1500 liters tank. Men köra våran lilla 400 liter på bilen? Har jag fattat rätt? :)

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38557
Valmet860.1 skrev:Så utan kort får jag inte hjula med skotarn med våran 1500 liters tank. Men köra våran lilla 400 liter på bilen? Har jag fattat rätt? :)


Du får flytta skotaren med 2st 450L tankar på den utan adr.
Du får köra 1-2 st 450L tankar på bilen oxå utan adr.

Men du får varken flytta bilen eller flytta skotaren om du har en tank med 900L. (1500L i ditt fall) utan adr.

Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38563 Visste väl det fanns någon sådan regel... Finns många såna konstiga regler på vägarna känns det som! :roll:

Tex att man kan köra en 1000kg släp med en liten nissan micra men jag får inte dra den med min L200.
Undrar också hur dem motiverar att man får ha 2st 450liters tankar men inte 1st 500liters tank??

   TS
Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38564 En annan fråga:
Måste tanken (450liter) vara besiktad enligt lagen? Eller gäller det bara större "gårdstankar"?

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38566
Johan_84 skrev:En annan fråga:
Måste tanken (450liter) vara besiktad enligt lagen? Eller gäller det bara större "gårdstankar"?


alla ibc tankar ska besiktas inom 2.5 års intervall.

Vet då dom besiktade våran på gården sist så frågade jag dom men dom fick inte besikta dom flyttbara var tydligen andra som gjorde det.

Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38567 Om dem finns med i registren så stämmer det nog, men jag köpte en äldre tank.Har haft den i 4år och aldrig haft en tanke på besiktning, tror aldrig den varit besiktad.... :oops:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).