Verkstan

Traktorfälg spruckit runt bultarna.. vad göra ?

37 inlägg 14575 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktorfälg spruckit runt bultarna.. vad göra ?

stektlök  
#385260 Hej på er. Uppräckte ett litet problem på höger bakdäck på traktorn. Fälgen/tallriken har spruckit utanför bultarna. Bifogar bild även på vä sida där det är samma problem på gång. Är det någon mer som fått detta på Valmet 555 från -90 ?
Vad gör jag åt det?
Svetsa... håller det ?
Leta efter beg elle köpa ny?
Mvh en småstressad




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Traktorfälg spruckit runt bultarna.. vad göra ?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385263 På Hurlingmannen på jobbet så har båda framfälgarna spruckit. Verkstaden svetsade dit en förstärkningsplatta på var sida. Vet inte om det fanns som reservdel eller dom fick tillverka själva.

Detta är några år sedan och håller än. Det är frontlastare på traktorn. Så fälgarna får vara med. :smile:

Avatar Fallback

Re: Traktorfälg spruckit runt bultarna.. vad göra ?

stektlök  
#385277 Japp .... kanske kan trimma traktorn med nya feta sulor te sommarn.... ska man köpa slicks ? :mrgreen:

Ps. Pallbockar elle va de heter.... deluxe varianten ! 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorfälg spruckit runt bultarna.. vad göra ?

stektlök  
#385289 Nu är dom tvättade och klara för lagning. Talade med en kompis som jobbar på metallverkstad.... han kan fräsa å skära ut vad som helst i metall. Får se vad han har för ideer om lagning.
Nu äre kväll för mig iag 8)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Traktorfälg spruckit runt bultarna.. vad göra ?

lerbo  
#385294 Hej jag har en valmet 405-4 som det hänt lika på. Jag skar ut brickor med samma hålbild å svetsade på fälgen jag kan skicka en bild om du vill.

Avatar Fallback

Re: Traktorfälg spruckit runt bultarna.. vad göra ?

stektlök  
#385333 Tjena Lerbo ! Tack för ditt inlägg i ämnet. Jag skulle gärna vilja se bild på hur du gjort !
Med vänlig hälsning

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorfälg spruckit runt bultarna.. vad göra ?

rikard_e  
#385392 Har sett detta förut, men minns inte på vad.
Känner du någon som är svetsare så hade jag nog inte tvekat på att laga upp dom.
Men gäller att ha koll på dom sen.

Kört mycket på väg, tunga lass eller tunga redskap bak?

Användarvisningsbild

Re: Traktorfälg spruckit runt bultarna.. vad göra ?

halvproffs  
#385394 Har bultarna varit åtdragna ordentligt?

Avatar Fallback

Re: Traktorfälg spruckit runt bultarna.. vad göra ?

stektlök  
#385409
rikard_e skrev:Har sett detta förut, men minns inte på vad.
Känner du någon som är svetsare så hade jag nog inte tvekat på att laga upp dom.
Men gäller att ha koll på dom sen.

Kört mycket på väg, tunga lass eller tunga redskap bak?


Jag har pratat med en kompis som kör sån här datafräs på metallverkstad. Han funderade på att skära bort en cirkel inne i tallriken och fräsa ut en helt ny del och svetsa dit. Han trodde det skulle bli starkast. Ska även tala med verkstad imorgon. Priset spelar också in men jag lagar hellre lite dyrare om det bli bättre. Nej inget överdrivet tungt. Vanlig jordbruksverksamhet. Men när jag tittar på sprickan så är den inte ny utan har nog växt fram under en längre tid. Vänster fälg börjar spricka också.
Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorfälg spruckit runt bultarna.. vad göra ?

stektlök  
#385410
halvproffs skrev:Har bultarna varit åtdragna ordentligt?


Hallå halvproffs.
Jag fick iaf ta i när jag tog bort hjulen så dom satt nog bra iaf. Men kommer nu bli nogrannare med att gå över bultarna efter bytet. Ska man köra locktite ?
Mvh

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktorfälg spruckit runt bultarna.. vad göra ?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385411
stektlök skrev:
halvproffs skrev:Har bultarna varit åtdragna ordentligt?


Hallå halvproffs.
Jag fick iaf ta i när jag tog bort hjulen så dom satt nog bra iaf. Men kommer nu bli nogrannare med att gå över bultarna efter bytet. Ska man köra locktite ?
Mvh


Om bultarna varigt lösa så hade hålen varigt slitna.

Avatar Fallback

Re: Traktorfälg spruckit runt bultarna.. vad göra ?

stektlök  
#385413 Hålen ser bra ut. Fortfarande runda...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktorfälg spruckit runt bultarna.. vad göra ?

Skogstomte  
#385464 Är väl inte fel att slå en pling till en traktorskrot och fråga vad de går loss på. Om inget annat för att få ro i sinnet av att veta vad det kostar.

Användarvisningsbild

Re: Traktorfälg spruckit runt bultarna.. vad göra ?

BjörnS  
#385477 Jag skulle först svetsa fälgen, slipa slätt och sedan svetsa på en ring på utsidan av fälgen som stickar ut 10cm utanför bultarna.
Blir nog billigast om du inte fräsa ringarna utan hitta en verkstad som har lasarskärare.

Avatar Fallback

Re: Traktorfälg spruckit runt bultarna.. vad göra ?

stektlök  
#385481 Hej.
Ja det är av alternativen jag funderat på. Dessutom kan en kompis fräsa nytt större hål i tallriken på jobbet. Sedan vet jag en kille i närheten som gör ritningar å beställer laserskurna delar.... ska kolla vad det kostar.
Min ide är sedan att svetsa dit nya innerdelen och sedan även en förstärkningsring som du beskriver utanpå.
Ska ringa skrotar också å kolla om dom har 2 st och deras priser. Sedan tas förhoppningsvis beslut imorn middag så ja kommer igång :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).