Motorsåg och handhållet

Oregon Speedcut

205 inlägg 75200 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Oregon Speedcut

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384939 Oregon startar nu sin kampanj och Lanserar sitt nya Speedcut system.

Kedjan som kommer att heta Oregon 95TXL kommer att ersätta 95VPX
Svärden har en ny lamineringsteknik med aluminium kärna.

http://www.oregonproducts.se/site/email ... 0final.pdf

Vi diskuterade detta i en annan tråd. Tänkte detta kanske förtjänar en egen.


Senast redigerad av Mange fre 01 apr 2016, 23:26, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

Fredrik Reuter  
#384942 Här är en video som jämför med Stihls kedja och deras egen MicroLite.
Föga förvånande vann SpeedCut följt av MicroLite. SpeedCut var drygt 13% snabbare än Stihl.
Här vore det intressant att göra ett oberoende test!


Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

totte  
#384946
Mange skrev:Kedjan som kommer att heta Oregon 95TVL


TXL var det väl.

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385167
totte skrev:
Mange skrev:Kedjan som kommer att heta Oregon 95TVL


TXL var det väl.

Just det. Har rättat till det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

traktorz  
#385195 Föga förvånande att en smalprofilkedja 95VPX skär snabbare än Stihls 26RM halvmejselkedja.

Undrar just hur en 26RS skulle stå sig i jämförelse mot en 26RM, men det ju är en helt annan fråga.

Är man kunnig i matematisk statistik, så undrar man alltid över variansen i mätningarna. Ju mindre varians i tidmätningsresultaten, desto större konfidens i de angivna tiderna som presenteras. Konfidensen påverkar hur många försök som måste utföras.

Resultaten med nya 95TXL verkar ju lovande, åtminstone bättre än gamla 95VPX.

En smalprofilkedja på ett lätt och starkt 15" svärd, blir kanske den nya favoriten på våra 50cc sågar, i alla fall för färskt virke. H25 med dito orginalsvärd får dock sitta på, när risk för smutsigt virke föreligger.

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385199 Nu ska vi inte skuta hästen förrän veterinären varit här, men det är ingen skillnad på förutsättningar och rek. cc så detta ska bli intressant.

   TS
Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385204 Blir spennande å prøva, det som har mest å sei vil eg kanskje sei er å jamføra kjedene 95 vpx vs 95 txl etter at dei er filt, får håpa den nya er enda bedre enn den gammla kjeda, ho kjeme no da i den nærmaste framtid anntar eg?

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385209 trur de at oregon har testa den nye kjeda mykje i praktisk bruk, levert ho ut til hoggara før ho kjem på markedet? Må jo ha ett eller anna system på ting for å sikkra seg at dei som skal bruka ho blir fornøyd. Har ein god del å sei for meg denne kjeda pga at eg brukar nesten berre 95 vpx pr dags dato pluss litt 73 lp. 95 vpx må jo vera ei av dei vanligste kjedene i skandinavia iverfall for dei som har husqvarna, jonsered og dolmar sager.

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

anersimyra  
#385225
Fredrik Reuter skrev:Här är en video som jämför med Stihls kedja och deras egen MicroLite.
Föga förvånande vann SpeedCut följt av MicroLite. SpeedCut var drygt 13% snabbare än Stihl.
Här vore det intressant att göra ett oberoende test!


Ha ha ha.. :lol: gubben med stihlutrustning sågar inte särskilt aktivt i jämförelse med de andra, han ser t.o.m ut att hålla igen på sågandet.. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

Fredrik Reuter  
#385238 Hej,
Ja, det skulle vara intressant att göra ett oberoende test helt klart.
Smider gärna på ett test med video i Skogsforums regi!
@torbjörn johnsen

Kanske också baka in: Hema - Oregons Huggarstövlar ?

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

Fredrik Reuter  
#385239 En annan sak, vi har ju diskuterat i några andra trådar om att smalare sågsnitt kan bli problematiskt ihop med kilar eller brytjärn. Någon som har koll på om detta verkligen är ett problem och is så fall, hur stort?

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

anersimyra  
#385241 Visst tänker jag köpa den nya produkten.. :smile: men hade jag för 30 år sedan haft en 550 med den nya kedjan och svärdet hade produktionen gentemot en 242:a med skoveltandskedja varit försumbar. Andra faktorer så som dagsform och väder fäller avgörandet.. :geek:

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385252
Fredrik Reuter skrev:En annan sak, vi har ju diskuterat i några andra trådar om att smalare sågsnitt kan bli problematiskt ihop med kilar eller brytjärn. Någon som har koll på om detta verkligen är ett problem och is så fall, hur stort?

Problemet er der men det er Ikkje særlig stort. Utvider littegrann sporet der Eg vil ha inn kilen.

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385271
Fredrik Reuter skrev:En annan sak, vi har ju diskuterat i några andra trådar om att smalare sågsnitt kan bli problematiskt ihop med kilar eller brytjärn. Någon som har koll på om detta verkligen är ett problem och is så fall, hur stort?

För mig är det så pass stort problem att jag avstår att ha smala snitt just av den anledningen de få gånger jag kör såg lämpade för dessa kedjor. Hjälpmedlen jag har är inte lämpliga för smala snitt.
Har främst större såg som inte särskilt produktiva/optimala med de kedjorna som ger smalare snitt.

De har sin plats, men inte i det jag har o leker med.
Senast redigerad av Mange lör 02 apr 2016, 16:01, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385272 En 550 borde med sina kubik skära cirklar runt en 242 om de har samma skärutrustning...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).