Traktorer och processorer

Start problem med grolle

11 inlägg 9155 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Start problem med grolle

Alos  
#38409 som rubriken lyder så har jag vissa problem med min grolle (bensin) som har stått i ca 25år men som jag nu fick ett sug efter att starta upp . men när jag för växelspaken mot startläget så hör jag att det viner i startmotorn men motorn går inte runt. så jag demonterar start motorn och upptäcker då att den roterar ju åt fel håll (motsols) så att start drevet inte vrider ut sig.. hur fasiken kan det har komme till som .. testade även att plussmata minussidan när jag hade den lös men det gav samma resulltat .. tillägas att kablarna mellan traktor och startmotor inte var monterade vd mitt expriment .



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
M_M  
#38418 Om batteriet är halvdåligt vet jag att startmotorn snurrar, men drevet orkar inte åka ut och haka i startkransen...
Låter otroligt om den ska gå åt fel håll! :?

Avatar Fallback
Alos  
#38423 jopp visst gör det d .. men jag har monterat lös start motorn . och om man snurrar drevet för hand motsol så driver det ut .. vilket måste betyda att axeln ska snurra med sols för att kunna tvinga ut drevet eller är jag helt ute och cyklar.

   TS
Avatar Fallback
kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38424 Man för mekaniskt in drevet.

Avatar Fallback
Alos  
#38498 hur fasiken gör man det som ?

   TS
Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38506 Jag snabbläste lite på The Internet och tydligen är det olika startmotorer
men på Lucas så kan man iaf plocka isär och putsa upp den och då ska det felet
lösa sig, tydligen nån form av gummiring som slirar på nåt vis, har ej sett bilder.
Sprätta isär och rengör/putsa och testa igen.
Det lär inte finnas nån solenoid som trycker in drevet utan det är ett bendixdrev
som slungas ut pga tröghet vs varv.
Annars lär en ny startmotor gå på ca $300.

Avatar Fallback
kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38519 Där ser man, vad är det som avgör vilken typ av startmotor som sitter där?
(årsmodell eller....)

Edit:

Om man tittar hos herr Olsson så ser det ut som bensinare har den här typen av start....

Ser den ut så här?

Avatar Fallback
Alos  
#38528 nej nej .. den ser ut som en vanlig med ett litet drev längst ut .. det är ju en 6v

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38592 Startmotorer går åt samma håll oavsett om du + eller - jordar.
Provade för många år sen att bygga om en Super Major från + jord och likstrommare till - jord och växelströmsgenerator.
Jag provkörde startmotorn i bänk och den gick på samma håll oavsett polaritet på jorden.

Avatar Fallback
kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38593
gnisten83 skrev:Startmotorer går åt samma håll oavsett om du + eller - jordar.
Provade för många år sen att bygga om en Super Major från + jord och likstrommare till - jord och växelströmsgenerator.
Jag provkörde startmotorn i bänk och den gick på samma håll oavsett polaritet på jorden.


Kan bara instämma. Har gjort det samma på grålle diesel. (med mekansikt tillslag :) )

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38796
Alos skrev:nej nej .. den ser ut som en vanlig med ett litet drev längst ut .. det är ju en 6v


Som de övriga skriver är startmotorena serielindade dvs gåtr åt samma håll oavsett polaritet.

6V starten ser inte ut som på bilden. Den "trycker" in drevet i kuggkransen. Den på bilden ser uta tt vara en senare 12V som drar in drevet.

Länge sedan jag rev en 6 V men vill minnas att det sitter ngn friktionskoppling där. Vanligt är dock att motorgavlarna är spruckna. Jag byggde om min TEA -49 till 12V med en startmotor från en BMW 525 från 70-talet. Passar nästan bolton :D

MN

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).